שתף קטע נבחר

הטיסה שלכם התעכבה? אולי מגיע לכם פיצוי

הטיסה בוטלה, התעכבה או אולי הוקדמה - ייתכן שמגיע לכם פיצוי ואפילו ללא צורך בהוכחת נזק. רגע לפני שמאות אלפי ישראלים נוסעים לחופשה מעבר לים, אלה הזכויות שלכם. מדריך

כחצי מיליון ישראלים יצאו השנה לחופשה במהלך חגי תשרי. העומסים הכבדים, כמו גם שלל גורמים נוספים, עלולים להביא לעיכובים או שינויים במועדי הטיסות. חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), נועד להסדיר את זכויותיו של הנוסע וחובותיהן של חברות התעופה במקרים בהם בוטלו טיסות, או נוצרו עיכובים משמעותיים, תפוסת יתר ועוד.

  

הטיסה בוטלה

נוסע שהזמין כרטיס ושילם, וטיסתו בוטלה, זכאי לקבל שירותי סיוע, השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי לפי בחירתו כמו גם פיצוי כספי. הפיצוי מחושב בהתאם למרחק בין נקודת המוצא לנקודת היעד. הסכום המינימלי הוא 1,290 שקל והמקסימלי - 3,080 שקל. למרות זאת, לא יינתן פיצוי במקרים הבאים:

 

אם הנוסע הסכים לפשרה עם חברת התעופה, למשל לקבל כרטיס טיסה בחינם. סיכום זה מחליף את הפיצוי הכספי המגיע לו על פי חוק.

אם הנוסע קיבל הודעה מוקדמת (14-7 ימים לפני הטיסה) מחברת התעופה או סוכנות הנסיעות, בה הודיעו על ביטול הטיסה, והציעו טיסה חלופית מוקדמת עד שעתיים לפני שעת ההמראה המקורית ומועד הנחיתה הוא עד 4 שעות לאחר שעת הנחיתה המקורית - יהיו חברת התעופה או המארגן פטורים מפיצוי כספי.

אם מפעיל הטיסה או המארגן הוכיח שהטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו - לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות; או שהטיסה בוטלה בשל שביתה או השבתה מוגנות; או שהטיסה בוטלה כדי להימנע מחילול שבת או חג.

 

 

זכאות לפיצוי

אם לא הוצעה טיסה חלופית או שהטיסה שהוצעה מוקדמת יותר משעתיים משעת הטיסה המקורית - יהיה הנוסע זכאי לקבל את כספו חזרה כמו גם פיצוי כספי.

אם הודעת ביטול הטיסה התקבלה פחות מ-7 ימים לפני הטיסה ו/או הוצעה לנוסע טיסה חלופית ששעת ההמראה הוקדמה לכל היותר בשעה אחת ומועד הנחיתה ביעד הסופי הוא לא יאוחר משעתיים לאחר השעה המקורית - יהיו חברת התעופה או המארגן פטורים מפיצוי כספי. אם לא - עליהם לשלם פיצוי כספי לפי המרחק בין נקודת המוצא לנקודת היעד.

אם הנוסע סירב לטוס בטיסה החלופית כיוון שזו לא הוצעה לאדם המצטרף אליו לטיסה, או משום שנבצר מהנוסע לטוס בטיסה החלופית מטעמי בטחון, דת או מגבלה רפואית - יהיה זכאי לפיצוי כספי.

 

הטיסה המריאה באיחור

לפי החוק, נוסע שרכש כרטיס טיסה אבל זו המריאה באיחור של לפחות שעתיים משעת ההמראה הנקובה בכרטיס הטיסה - זכאי לקבל ממפעיל הטיסה או המארגן מזון משקאות ושירותי תקשורת.  

אם הטיסה המריאה באיחור של 8-5 שעות לעומת שעת ההמראה הנקובה בכרטיס הטיסה - הנוסע זכאי להשבת התמורה או לכרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו. נוסע שהוצע לו כרטיס טיסה חילופי לטיסה שממריאה ביום למחרת ובחר לקבל הצעה זו - זכאי לקבל גם שירותי לינה ושירותי הסעה.

אם האיחור בהמראה נובע משביתה או השבתה מוגנות - הנוסע יהיה זכאי להשבת תמורה, מזון ומשקאות ושירותי תקשורת.

אם הטיסה התעכבה מעל 8 שעות, היא נחשבת "טיסה שבוטלה", ויש לנהוג לפי הכללים הקובעים לעניין ביטול טיסה.

 

הטיסה הוקדמה

אם הטיסה הוקדמה ב-5 שעות ומעלה, אך לא יותר מ-8 שעות, והנוסע קיבל הודעה על כך פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה - יהיה זכאי להשבת התמורה או לכרטיס טיסה חלופי לפי בחירתו.

אם הטיסה הוקדמה ב-8 שעות ומעלה, והנוסע קיבל הודעה על כך פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה - יהיה זכאי לפיצוי כספי, בנוסף להשבת התמורה או לכרטיס טיסה חלופי לפי בחירתו.

 

שינוי בתנאי כרטיס הטיסה

אם חברת התעופה החליטה "לשדרג" את הנוסע למחלקה אחרת, ברמה גבוהה מזו הנקובה בכרטיס הטיסה שהונפק לו - לא יידרש מהנוסע תשלום נוסף בשל ההעברה.

אם הנוסע הועבר למחלקה ברמה נמוכה מזו הנקובה בכרטיס הטיסה שהונפק לו - יהיה זכאי לפיצוי כספי בסכום הנקוב בחוק, שיחושב כשיעור ממחיר כרטיס הטיסה ששילם הנוסע. אם הטיסה כוללת חניית ביניים - יוכפל הסכום ביחס שבין מרחק הטיסה בה הועבר הנוסע למחלקה ברמה נמוכה יותר ל מרחק הטיסה הכולל. 

עו"ד רענן בר-און ועו"ד ורד כהן (צילום: צביקה טישלר) (צילום: צביקה טישלר)
עו"ד רענן בר-און ועו"ד ורד כהן(צילום: צביקה טישלר)
 

 

פיצוי ללא הוכחת נזק

במידה ולא ניתנו ההטבות לנוסע - חברת התעופה חשופה לסנקציה כספית ללא קשר לנזקים נוספים שנגרמו לנוסעים בגין עיכוב הטיסה. ישנם מקרים הנקובים בחוק, בהם רשאי בית המשפט לפסוק לנוסע שהונפק לו כרטיס טיסה פיצויים שאינם תלויים בנזק, בסכום של עד 10,280 שקל. למשל, אם נעשה ביודעין אחד מהסעיפים הנ"ל:

אם לא ניתנו הטבות לנוסע אותו סירבו להטיס.

אם לא ניתנו הטבות לנוסע שטיסתו בוטלה.

אם לא ניתנו הטבות לנוסע שטיסתו המריאה באיחור.

אם לא ניתנו הטבות לנוסע שמועד ההמראה של טיסתו הוקדם.

אם לא ניתן פיצוי כספי בשל שינוי בתנאיי כרטיס הטיסה לנוסע שהועבר למחלקה ברמה נמוכה יותר מזו הנקובה בכרטיס הטיסה שלו.

 

במקרים שחברת התעופה טוענת שהעיכוב נגרם כתוצאה מתקלה טכנית בלתי צפויה שהתגלתה במטוס - היא זו שאמורה להוכיח את גורם התקלה ומהותה. אם לא הוכיחה זאת, לא יקבל בית המשפט את הטענה, ויהיה עליה לפצות את הנוסע. בנסיבות מסויימות, החברה תקבל פטור מפיצוי במידה והוכח שהטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת החברה, וגם אם היתה עושה כמיטב יכולתה - לא יכולה היתה למנוע את ביטולה.

 

כמו כן, מצב בטחוני או מלחמה יכולים להוות "נסיבות מיוחדות". כך גם תנאי מזג אוויר קיצוניים. בכל מקרה, על החברה מוטל הנטל להוכיח, שהתקיימו תנאים שהצדיקו את ביטול הטיסה.

 

מעבר לכך, באחד מפסקי הדין נקבע ששריפה בשדה תעופה היא בגדר "נסיבות מיוחדות". ובכל זאת, החברה חוייבה בפיצוי כספי, כיוון שידעה על השריפה עוד לפני שהנוסעים הגיעו לנמל התעופה, ובכל זאת לא טיפלה כראוי בעניין ולא סייעה במציאת פתרון חילופי. כאמור, הפיצוי הכספי הוא בנוסף להטבות האחרות להן זכאים הנוסעים, כדוגמת אירוח בבית מלון אם נדרשת שהיית לילה.

 

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר - און, ממשרד בר - און כהן, מתמחים בתחום הליטיגציה, דיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין, כולל רשלנות רפואית
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים