שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מרימות את הידיים גבוה לשמים: חרדיות בטראנס
    דלית אייזנר בנתה קריירה כדי-ג'יי דאלי, תוך שהיא מרקידה אלפים במסיבות טראנס סביב לגלובוס. אבל אז גילתה את רבי נחמן, כיסתה את הגופיות - ושמה סוף להופעות המעורבות. היום תמצאו אותה בראש "היהודיות", הרכב רוק חרדי, המורכב מבעלות תשובה שרוצות לעשות מוזיקה בועטת ומקורית - "בקדושה"

     

    האזינו בבכורה

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    ארבע נשים עושות רוק על במה. לכאורה, קונספט בינלאומי, אלא שהן גם חרדיות וישראליות, ומהוות תופעה ראשונה מסוגה: רוקיסטיות חרדיות שמופיעות רק בפני נשים, בז'אנר שלא נחשב, עד לאחרונה, לצליל המכוון של המגזר.

     

    << הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >>

     

    מי שהכניסו את הרוק לפס הקול של התפילות, הם החוזרים בתשובה. וכמותם גם דלית אייזנר, או DJ DALI – כפי שהיא מוכרת בעולם הטראנס – ייסדה את "היהודיות" רק לאחר שגילתה את רבי נחמן, ונטשה את המסיבות ההמוניות מסביב לגלובוס.

     

    עוד תרבות בערוץ היהדות:

     

    אייזנר (38) מחוברת למוזיקה בצינור רוחני-יהודי: "בציון קבר רבינו נחמן מברסלב, יש את כל קשת החברה – דוסיות, חילוניות, בעלות תשובה, פריקיות, קרחניסיטיות ודתיות-לאומיות", היא מסבירה, "וככה הבאתי את להקת 'היהודיות' לבצע את כל הקשת המוזיקלית. לא משנה מה הסטטוס, מבחינתי זה הכל מילים יבשות וסיסמאות".

     

    רק בפני נשים

    "היהודיות" מונות את ליזי חזן, דנית הלוי ונעמי צחקו – אבל הוגת הקונספט ומנהיגת הלהקה הבלתי מעורערת היא אייזנר. בעשור הקודם זכתה להצלחה בינלאומית, וחרשה את הגלובוס כדי להופיע במסיבות טראנס. היא הרקידה אלפים במקסיקו, ברזיל, אנגליה ויפן, כשהיא לבושה בג'ינס וגופייה. היא הייתה נערת רוק שניגנה, שרה והלהיבה צעירים שהאמינו בשילוש הלא קדוש של מוזיקה, סמים ואלכוהול.

     

    היהודיות (צילום: דורית פרסקו)
    היהודיות(צילום: דורית פרסקו)

     

    אבל לפני 13 בדיוק חל המפנה, בעקבות ביקור באומן שבאוקראינה. "היה בזה משהו אמיתי, לא זמני ולא חולף", היא אומרת. "היכרתי דתות אחרות, בודהיסטיות ורוחניות בשקל וחצי. הייתי בטקסים של שאמאנים במקסיקו - אבל כל אלה חלפו לי. לעומת זאת, היהדות שגיליתי אחרי שנים ובלי שום רקע ביהדות, התעצמה וקיבלה משמעות. רציתי ללמוד עוד".

     

    בהמשך החלה התקרבות למסורת ושמירת המצוות. "המשפחה לא ממש שמחה, אבל כיבדה את המהלך", היא מודה. "זה גם לא קרה בבום, אלא היה מסע של כמה שנים. כל כמה שנים נפל עוד אסימון".

     

    לפני כשש שנים החליטה אייזנר שמעתה תופיע רק לפני נשים. מדובר בהחלטה מפתיעה עבור מי שהסרטונים שלה ביוטיוב מבהירים עד כמה היא נהנתה בעבר מאהבת הקהל בהופעות.

     

    "לא יכולתי יותר עם האנרגיה הזו", היא משיבה באיטיות, בוררת מילים בקפידה. "מול נשים אני מרגישה שאפשר לרקוד ולזוז איך שבא לי, בלי שאף אחד ינעץ מבטים, ובלי להרגיש תחת השגחה".

     

    יוצרות מוזיקה מקורית

    באולפן ההקלטות המקצועי שבביתה אייזנר כותבת, מלחינה, מעבדת ויוצרת. את להקת "היהודיות" הקימה לפני שנתיים, בחנוכה. ואם השם קורץ למחוזות הרוק הישראלי הקאנוני, אל "היהודים" – לא זו הייתה הכוונה, לפחות בהצהרה.

     

    "בחרנו דווקא בשם הזה, מאחר וגיבורת חנוכה היא יהודית שהרגה את הולפרנס, שר הצבא האשורי של נבוכדנאצר, והביאה לניצחון", מסבירה אייזנר. "יהודית מסמלת עבורי דמות חזקה שלא חוששת להתעמת עם קשיים. למרות שזה לא היה מקובל באותה תקופה, היא אזרה אומץ והובילה שינוי.

     

    "גם הלהקה, נועדה ליצור שינוי בעולם המוזיקה הדתית-נשית. יש כידוע הרבה זמרים דתיים, והמון זמרות דתיות שמצבעות קאברים. הרצון שלנו היה ליצור מוזיקה מקורית, למרות שהדבר לא מספיק מקובל ופופולרי".

     

    איך מגיעות נשים חרדיות לרוק – מוזיקה שלא מזוהה עם רוחניות יהודית?

     

    "במסגרת עיסוקי המוזיקאלי, הגיעו אלי לא מעט נשים מוכשרות, וכך התאסף ההרכב שכלל מוזיקאיות שכולן בעלות תשובה, שהתקרבו ליהדות בעשור האחרון. לאט-לאט פשטה השמועה שיש מענה לצורך של בעלות בתשובה למוזיקה הזו".

     

    רואה בעצמה "מפריחת השממה"

    לקראת אלבום בכורה של "היהודיות" הן מוציאות סינגל ראשון, "בנות ישראל", כאן (בתחילת הכתבה) בבכורה: "הלהקה היא רב תחומית, מנגנת ומתאימה את עצמה לקהל. בנות ההרכב עברו תהליך עמוק בתשובה שלהן, ויצא להן, כמו לי, להכיר את כל הרבדים, וכך בהופעה שלנו אנחנו נותנות מענה לנשים דתיות וחילוניות. יום לפני יום כיפור נופיע באירוע של הרבנית לאה קוק, שבו יופיע גם משה פרץ במחרוזת שירי תפילה".

     

    את שיר הבכורה מהאלבום כתבה אייזנר בכלל באנגלית, בברזיל. "ואז חזרתי לארץ, מצאתי את הפרויקט זרוק באחד מאלפי השירים שלי שעדיין במחשב ולא יצאו לאור. שמעתי את הלחן בתוך הראש שלי, והשיר פשוט יצא ללא מאמץ".

     

    אייזנר מתרחקת מקטלוגים – בחיים כמו גם במוזיקה. "אני לא עושה שירים, אלא מסרים", היא אומרת. "אני מדברת על מבחנים ועל בחירות. האני-מאמין שלי הוא לחזק, ומוזיקה זה סוג של שליחות וייעוד, בדגש על מוזיקה דתית, יהודית ונשית. אלו שלוש מילים חשובות, ואני מרגישה סוג של פורצת דרך, גם בגלל הנסיבות שלי".

     

    "מגיעות אלי המון נשים יוצרות: דתיות-לאומיות, חוזרות בתשובה ואפילו חרדיות מבית. הן רוצות לפתח את זה, אבל אין הרבה במות מתאימות. בהתחלה לא הבנתי מה לעשות איתן, והייתי קצת מתוסכלת, כי אני יודע כמה נשמה יוצרת רוצה ליצור. כיום אני עובדת על מיזם חדש תחת הכותרת 'די.ג'יי. דאלי מארחת' שבו מופיעות לפניי יוצרות שכל אחת מהן מבצעת שיר".

     

    אייזנר מבקשת להבהיר ליוצרות בפוטנציה מהמגזר החרדי "שיש מענה לאותו מקום שיש בעולם החילוני. ומאחר והוא קיים גם בעולם הדתי, אני דואגת שהרמה המוזיקלית של היצירה תהיה באותה רמה.

     

    "אני רוצה להיות ראויה, להפריח את השממה בעולם המוזיקה הנשי-יהודי-דתי. כל הרעיון של המוזיקה הוא להפריח שממה ולגרום להתעוררות, התרעננות וחידוש".

     

    עכשיו היא חולמת בגדול חלומות ישנים בלבוש חדש: זאפה, מועדון הברבי ואפילו את קיסריה, מלא בנשים רוקדות. "אני רוצה לגרום לכל היוצרות לצאת מהחורים, כדי שיהיה הווי תרבותי-מוזיקלי-יהודי-נשי. זו המטרה שלי".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מרימות את הידיים גבוה לשמים: חרדיות בטראנס"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ותן חלקנו
    מומלצים