שתף קטע נבחר

עוגת דאעש ואריג שואה: כיפור של המשווקים

גם משווקים טועים, ויום כיפור הוא הזדמנות טובה ללמוד איך לא לשווק מוצר. בין הדוגמאות שהמפרסמים ישמחו לשכוח: עוגה עם ציפוי של דגל דאעש, אריג שעיצובו הזכיר בגדי אסירים הומוסקסואלים בשואה ופרסומת שבה נראו שני מגדלי מזרונים תאומים - מתמוטטים. פרסומות שהן טעויות

יום הכיפורים, היום בו חלקנו מביטים לאחור על מעשינו ומכים על חטאינו, הוא גם הזדמנות לבדוק מה עשו מנהלי השיווק והפרסומאים בארץ ובעולם - לגלות היכן שגו ועל מה מגיע לנו לקבל מהם התנצלות.

 

טורי שיווק נוספים של ערן יסעור

מאין הגיע הלב של שיבאס? סודות של לוגואים

זו הדרך של המשווקים לגרום לכם לקנות

שלטי חוצות שלא תוכלו להוריד מהם את המבט

 

ניתן להסכים כי במהלך השנה החולפת, משבר הסלמונלה בקורנפלקס היה המשבר השיווקי הבולט ביותר. אבל בואו נרחיב לרגע את המבט מעבר לים, בואו נבחן במסע עולמי מה היו טעויות השיווק הגדולות של השנה האחרונה.

 

לכתוב נח בשבע שגיאות

ענקית הספורט אדידס לקחה חסות על נבחרת קולומביה בהתמודדות משחקי הקוֹפָּה אמריקה האחרונים. בתור נותנת חסות, היה צפוי שהחברה תדע לאיית את שם המדינה - Colombia - ולא כפי שפרסמה באחת מהמודעות שהפיקה: 

האיות השגוי ()
האיות השגוי

אגב, אדידס התנצלה כמובן על הטעות שהייתה יכולה להימנע בקלות, אם אנשי השיווק של החברה היו פשוט מעתיקים את הכיתוב הנכון של שם המדינה כפי שהוא מופיע על הכדור שהיא עצמה מייצרת.

 

אין חגיגה בלי עוגה (של דאעש)

וולמארט האמריקנית בטח מתחרטת על שלא דאגה למפגשי אקטואליה לעובדיה. במהלך 12 החודשים האחרונים, הרשת עמדה במרכזה של סערה ציבורית לאחר שנמצא כי אחד מעובדי המאפיה הכין לבקשת אחד הלקוחות עוגה בציפוי דגל דאעש. להגנתו טען, שלא ידע שככה נראה דגל ארגון הטרור הרצחני.

 

 

טלאי על טלאי

בהמשך לחרטה מעלה, מחלקת השיווק של אורבן אאוטפיטרס גם הייתה שמחה אילו מעצביה היו מעלעלים בספרי ההיסטוריה. כך אולי לא היו נאלצים להתנצל לה לאחר שייצרה בגד שהזכיר קצת יותר מדי את בגדי האסירים ההומוסקסואליים שנכלאו בידי השלטון הנאצי. 

האריג המדובר ()
האריג המדובר
 

ואילו רשת בתי הכלבו נורדסטרום בארה"ב חשבה שהיא מייצרת סריג מגניב עם סמל החנוכיה, אבל "חטפה על הראש" לאחר שהפרסומות שהעלתה לרשתות החברתיות גיחכו על דמותה של האשה היהודייה. תשפטו אתם בעצמכם אם הייתה פה סיבה למהומה.

 

סיבה למהומה? ()
סיבה למהומה?

 

הפרעת קשב שיווקית

רשת האופנה טרגט עשתה "פאול שיווקי" בחג המולד האחרון, כששיווקה חולצה עם ראשי התיבות של הפרעת הקשב - OCD - אבל עם פירוש משלה: Obsessive Christmas Disorder.

 

פירוש משלה ()
פירוש משלה

 

יצירתיות מסוכנת

בית הכלבו היוקרתי בלומינגדיילס בוודאי מתחרט על ה"יציאה היצירתית" שהתפרסמה בקטלוג הרשת. בפרסומת נראה גבר מביט באשה, בצירוף הכיתוב: Spike your BEST FRIEND'S eggnog when they're not looking. בתרגום חופשי פירוש המשפט הוא: "תכניס אלכוהול למשקה של החברה הכי טובה שלך בזמן שאף אחד לא רואה"

 

המשפט היה אמור להתכתב עם אווירת החג - ה-eggnog הוא סוג של ליקר ביצים לא אלכוהולי, ולעתים נהוג להוסיף לו קצת אלכוהול בלי ששמים לב כדי שאווירת החג תשתפר. אלא שלדעת רבים, הכיתוב נראה כהזמנה ל-DATE RAPE, המעודדת גברים לשימוש בסם האונס וניצול מיני. 

"יציאה יצירתית" ()
"יציאה יצירתית"
 

גם יצרנית המשקאות באדווייזר נאלצה להתנצל מסיבה דומה. כיתוב בקבוקי הבירה שלה רמז ש"המשקה מעולה ולא משנה מה יקרה". היה מי שטען שגם הכיתוב הזה מעודד DATE RAPE. 

טעות שיווקית ()
טעות שיווקית

שני המקרים התרחשו בזמן שנעשים מאמצים רבים ברחבי ארצות הברית כדי להכחיד את התופעה המגונה והמסוכנת, שהתפשטה לממדים מדאיגים.

 

טעות גיאוגרפית

בקוקה קולה היו רוצים לחזור לשיעורי הגיאוגרפיה בתיכון. כך אולי היו נמנעים מהטעות בברכת חג מולד תמימה, שהייתה אמורה להציג את מפת רוסיה מכוסה בשלג. אך תום לב הוביל להשמטת שטחים מהמדינה, מה שגרם לגל סרטוני וידאו שהועלו לרשת על ידי לאומנים רוסיים, בהם נראו שפיכת תכולתם של בקבוקי קוקה קולה לשירותים. לפחות מכירות המשקה לא נפגעו. 

בחזרה למפות ()
בחזרה למפות

אגב, לא רק הרוסים פטריוטיים. גם האמריקאים לא אוהבים שחברות מסחריות מנצלות אירועים לאומיים או פוגעים ברגשות שלהם. לכן לא מפתיע שרשת האופנה אנדר ארמור נאלצה להתנצל, לאחר שהשתמשה בווריאציה של תמונת חיילי המרינס, הנועצים את דגל ארצות הברית לאחר כיבוש איוו ג'ימה ביפן במלחמת העולם השנייה - קרב בו נהרגו אלפי חיילים אמריקאים - כל זאת כדי למכור חולצות ספורט. 

חיילי מרינס ()
חיילי מרינס

 

גזענים, נמאסתם!

יצרנית קוסמטיקה מתאילנד השיקה גלולות לסיוע הבהרת כתמי עור. אך כנראה שהלכה צעד רחוק מדי בקמפיין הפרסומי כשפרסומת הטלוויזיה שלה (שנאסרה לשידור) הציגה אשה בעור לבן ולידה אשה "נחותה" שצבע העור שלה שחור.

 

 

ועוד בענייני גזע: רשת בתי הקפה סטראבאקס רצתה לעודד שיח בין לקוחותיה, ויצאה בקמפיין בשם RACE TOGETHER - משחק מילים שמשמעו "התחרו ביחד" או "כל הגזעים ביחד". אבל הרשת, שחטפה את כוס הקפה החם שלה בחזרה לפרצוף, נאלצה לסגת מהיוזמה החינוכית משום שיותר מדי לקוחות חשבו שמדובר בנושא חשוב מדי מכדי לדבר עליו בצורה כזו, וטענו שהרשת תופסת טרמפ על נושא השוויון הבין גזעי כדי להפיק רווח מסחרי. 

 

שיח ציבורי ()
שיח ציבורי

 

מזרנים נופלים

חברת מזרנים אמריקנית עלתה בקמפיין למבצע הנחות ב-9/11, בו היא מכריזה על שני מבצעי מכירות מקבילים ("מבצעים תאומים"). במהלך הקמפיין, נראו שני מגדלי מזרנים מתמוטטים על יושביהם. אין פלא שהפרסומת נאסרה מיד לשידור, והחברה חטפה חזק. היא עשתה כל מה שיכלה על מנת למחוק כל זכר לחרפה השיווקית הזו מהרשת. מזל שהיה מי שצילם את הפרסומת דרך הסמארטפון כדי שגם אתם תתרשמו מהטעות הנוראה.

 

 

שתהיה לכולנו גמר חתימה טובה, ושנה של פעילות שיווקית שלא תצטרכו להצטער עליה בשנה הבאה.

 

הכותב הוא מומחה לשיווק ולמותגים ומייצג בישראל את ארגון Superbrands הבינלאומי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום מסך מ-YouTube
צילום מסך מ-YouTube
צילום מסך מ-YouTube
צילום מסך מ-YouTube
מומלצים