שתף קטע נבחר

הלפיד הבוער של בז"ן: "זהו מנגנון בטיחות"

בבז"ן ממשיכים לטעון כי הלפיד הגבוה שבער והבהיל את תושבי המפרץ לא הביא לעלייה בזיהום האוויר, ומסבירים שמדובר במנגנון בטיחות שנועד לשרוף את הגזים. סמנכ"ל בז"ן, שלומי בסון: התקלה כולה ארכה כ-40 דקות, נעמוד ביעדי הפליטה שהוצבו לנו. בעיריית חיפה כבר החלו לפעול להוצאת צו סגירה מינהלי למפעל כרמל אולפינים, שבו אירעה התקלה. במשרד להגנת הסביבה הודיעו כי יבצעו תחקיר מקיף ויבדקו אם התרחשה חריגה מהיתר הפליטה

הלפיד הבוער במרחב בתי הזיקוק שהצליח לעורר בהלה בקרב תושבי המפרץ נגרם כתוצאה מתקלה, אך הוא למעשה מנגנון בטיחות. בבז"ן אמרו כי לאחר האירוע כי עקב שיבוש בפעילות אחד המתקנים, נראה לפיד גבוה. "הלפיד הינו אמצעי שנועד לשמור על הבטיחות בעת התפעול השוטף של המתקנים", נאמר בהודעת החברה, "תוך שריפת גזים עודפים ומניעת פליטתם לאוויר".

 

ההודעה הכללית של בז"ן עניינה גולשים רבים, שתהו אודות פעילות הלפיד. במשרד להגנת הסביבה פירסמו רק לאחרונה את היתר הפליטה החדש של בז"ן, ובו הנחיות בדבר דיווח על תקלות וגם הנחיות בדבר שימוש בלפיד. ההיתר כולל מגבלת הזרמה ללפיד בשגרה (850 ק"ג לשעה בממוצע שעתי ו-650 ק"ג לשעה בממוצע שנתי), ודיווח מקוון עבור "אירוע, תקלה, כשל או שינוי, המביא או עלול להביא לשינוי בפליטות מזהמי אוויר ממקור הפליטה לסביבה" בתוך 12 שעות מגילוי התקלה.

 

אותו לפיד הוא למעשה מנגנון בטיחות, אך כזה הפועל בעת תקלה או במצב חירום. "התפקיד של הלפיד הוא לשרוף גזים שנוצרים בתהליך במצבי חירום או תקלות בהם צריך להפסיק תהליכי ייצור מסיבות בטיחותיות", מסביר גיא לקס, רכז איכות אוויר ושינוי אקלים באגף איכות אוויר שבמשרד להגנת הסביבה. "זאת כדי לא לפנות את הגזים שנוצרים בצורה שמסכנת את הציבור או העובדים במפעל. אם הגזים היו נפלטים בלי טיפול או קרוב לעובדים הדבר היה מסכן אותם. הלפיד מיועד לשרוף את אותם הגזים. זה מתקן בטיחותי. הוא שורף מעל ל- 99-98% מהגזים שמגיעים אליו (חומרים אורגניים)".

 

יש מספר לפידים במתחם הפטרוכימי. בכרמל אולפינים יש 3, במפעל גדיד יש לפיד אחד, ובבז"ן יש 3 לפידים. "יש לפידים שמופעלים לעיתים מאוד רחוקות ויש שבתדירות גבוהה יותר. בבז"ן יש שני לפידים גדולים שעובדים במקביל ויכולים להגיע אליו כמויות גז גדולות. הלפיד מופעל לפרקי זמן של מספר שעות בודדות", סיפר לקס. יש לציין כי בכל הנוגע להפעלת הלפיד בסוף השבוע האחרון במשרד להגנת הסביבה לא מודעים לאירוע חריג. "בזמן הפעלת הלפיד לא היו חריגות למיטב הבנתי", אמר לקס. "אך עדיין מוקדם לומר. יש ניטור, בקרה ומעקב. אנחנו מתחקרים כל אירוע כזה". 

 

"תחנות הניטור לא מדדו זיהום אוויר חריג"

שלומי בסון, סמנכ"ל בז"ן הסביר כי "מדובר בלפיד תהליך. זה אמצעי בטיחות, שפועל בתהליך השוטף ובתקלות". עוד ציין כי "אם יש עודף של גזים יכול להיווצר פיצוץ. החום והלחץ מייצרים עלייה בלחץ, ושריפה זה הדבר הבטוח והנכון לעשות. אם יש שסתום מקומי, הוא משחרר לחץ שמגיע ללפיד ואז בקושי רואים. אם זה תקלה זה יכול להיות הפסקת חשמל או תקלה תהליכית".

 

עוד ציין כי תחנות הניטור הקרובות והרחוקות לא מדדו זיהום אוויר חריג מהמצב הרגיל. "נכון, לפיד גבוה מלווה גם עשן שחור. בספיקות האלה מדובר בעצם בשריפה שהיא לא מלאה, אלא 99.8% ותהיה פלומת עשן שחור המתלווה לזה. יש לנו את הלפידים המתקדמים ביותר בעולם".

 

באירוע האחרון נפלט גז מסוג אתילן ממתחם המונמרים (כרמל אולפינים). "האתילן נשרף ביעילות כל כך גבוהה שמעט נשרף באוויר. הייתה תקלה והשתלטנו עליה. התקלה כולה ארכה כ-40 דקות". בבז"ן ציינו כי בהיתר הפליטה שלהם מותר 120 שעות של תקלות שנתי. "נהיה רחוקים משם", אמר בסון. "אנחנו מתחקרים ובודקים למה ואיך זה קרה. העברנו דיווח מיידי לרשויות ואמצעי התקשורת. הייתה תקלה בחוג הבקרה של המדחס. נוצר מצב בו אין לנו שליטה על סיבובי המדחס על פי מסקנות ראשוניות. הבהלה מובנת לי. רואים להבה גדולה בלילה חשוך בלי ירח. הייתה תקלה וטיפלו בה".

 

בעקבות התקלה שהייתה ביום שישי בערב במפעל כרמל אולפינים, במתחם בתי הזיקוק, הורה היום (א') ראש העיר חיפה, יונה יהב, ליועצים המשפטיים של העירייה לפעול להוצאת צו סגירה מינהלי למפעל. תושבים דיווחו כי במקביל לאש נפלט גם עשן שחור סמיך, למשך פרק זמן גבוה מ-6 דקות (טווח הזמן ה"מותר" על פי חוק אוויר נקי).

 

בעירייה אומרים כי ליהב הגיע מידע לפיו הייתה חריגה בכמות הפליטות ובכמות הבעירה באירוע. עם זאת, מוקדם יותר, הודיע איגוד ערים לאיכות סביבה במפרץ, שאף הוא קשור לעירייה, כי הייתה חריגה בכמות הגז שהוזרמה ללפיד. "יחד עם זאת בעת האירוע לא נרשמו עליות בריכוזי המזהמים המנוטרים בתחנת ניטור באזור. הנתונים הועברו למשרד להגנת הסביבה, שהחל בבדיקה".

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בבדיקה. המשרד להגנת הסביבה יבחן את משמעות התקלה, יבצע תחקיר מקיף גם על רקע אירועי תקלה נוספים לאחרונה בקבוצת בז"ן, ויבדוק אם התרחשה חריגה מהיתר הפליטה. במידה שכן, המשרד ינקוט בכל האמצעים האכיפתיים העומדים לרשותו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הלהבה במפעל כרמל אולפינים
מומלצים