שתף קטע נבחר

ירוקת, לכלוך, הזנחה וחוסר השקעה: כך משמרים את היסטוריית התעופה הישראלית

בזמן שהמוני בית ישראל יבקרו במוזיאון חיל האוויר בחצרים - אנחנו דווקא בחרנו לבקר בחצר האחורית של המקום, שם נרקבים מטוסים שהיו צריכים להיות מוצגים אבל אינם משופצים או מתוחזקים. כך ישראל משמרת ומכבדת את ההיסטוריה של התעופה שלנו

הזנחה מרהיבה, רק חמש דקות מבאר שבע. מטיילים רבים צפויים לבקר בימי חול המועד סוכות במוזיאון חיל האוויר בחצרים. אנחנו החלטנו השנה לבקר דווקא בחצר האחורית של המוזיאון. מחוץ לאזור התצוגה של המטוסים, המיראז', הסקייהוק הלביא ואחרים, באזור אליו המבקרים אף פעם לא מגיעים, שוכבים להם המטוסים המחכים לשיפוץ.

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

ניתן להבחין במעגל הפנטומים, שחלקם ניצלו מגריטה, ובמטוסים קלאסיים נוספים, חלקם נרקבים מחלודה וירוקת, ונראים עייפים. מתחת לאבק וללכלוך ניתן לראות את המכונות המופלאות שפעם היו. "יש מטוסים שעדיין לא הגיע זמנם", מסביר ל-ynet יעקב טרנר, מייסד מוזיאון חיל האוויר.

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

"יש מטוסים שהם מטוסים רזרביים, והם הועמדו בחלק האחורי כי לא תוכננו לעמוד לתצוגה. חלקם מטוסים שבזמנו מנענו את הגריטה שלהם, דוגמת הפנטומים ששמרנו שלא ייגרטו באמצעות תרומות. חלק מהמטוסים עומדים ומחכים להחלטה בנוגע לעתידם. אנחנו כרגע לא משקיעים בהם ומחכים לראות מה ייעשה איתם".

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

אוצר המוזיאון אבי משה-סגל הסביר כי "יש כל מיני רמות שיפוץ כדי להביא מטוס לתצוגה. יש יכולות לשמר ולשחזר מטוס ולהביאו למצבו המקורי וזה דורש משאבים שאין לנו". לשאלה מתי ישופצו המטוסים, אם בכלל, השיב כי "זה החלום. טרנר עשה מבצע הצלה גדול ומתישהו אפשר יהיה לשפץ אותם. אין לדעת מתי זה יקרה אבל זה החלום והחזון, לעשות דבר מה משמעותי באוסף הזה, שהוא אחד האוספים הגדולים בעולם".

 

נזק בלתי הפיך

דני שלום, היסטוריון תעופה שחקר את תולדות התעופה בישראל ומנהל המוזיאון לתעופה וחלל בראשון לציון, אומר כי ההזנחה במוזיאון חיל האוויר בחצרים הינה בעיה מוכרת ומקוממת. לדבריו, "חיל האוויר לא מתייחס ברצינות למוזיאון ובכך מזניח את ההיסטוריה והמורשת התעופתית".

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

שלום מוסיף כי "שימור המטוסים הוא פרויקט גדול שתלוי בתקציב שחיל האוויר מוכן להעביר לו וכיום רוב המשאבים מופנים לצרכים מבצעיים. שימור המורשת, הן של המטוסים, הטייסות והטייסים, מקבלים תקצוב זעום. בכל העולם מוזיאונים של חיל האוויר, כדוגמת ארה"ב צרפת גרמניה ועוד, מוגדרים כאתרי מורשת. יעקב טרנר לאורך השנים מתעקש לנהל את המוזיאון לבד ולכן גם מתנדבים שמציעים להגיע ולעזור לא מקבלים התייחסות ואף לא יכולים לגייס כספים".

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

 (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

לדברי שלום כשמטוס עומד מוזנח שנים רבות נגרם לו נזק בלתי הפיך. "חומרים שמהם עשוי מטוס נהרסים מפגיעי מזג האוויר. פלדה וברזל מחלידים, חלקי אלומניום מקבלים שיתוך וחלקי גומי ופלסטיק מתפוררים. הלוואי ומישהו יתעורר ויציל את ההיסטוריה של המטוסים שהשתתפו במלחמות ישראל ומהווים חלק בלתי נפרד מהמורשת וההיסטוריה הלאומית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
הזנחה בחצרים
צילום: רועי עידן
צילום: רועי עידן
כך נראית מורשת חיל האוויר
צילום: רועי עידן
מומלצים