שתף קטע נבחר

תיעוד: הצנחנים מתרגלים בשטח "האויב"

צה"ל תרגל לראשונה הצנחה והנחתת אלפי לוחמים וציוד לחימה כבד בהרקולסים על מסלולי עפר ארעיים בשטח "אויב". הכוחות תרגלו פשיטה על יעדים שדימו מפקדות אויב ומחסני רקטות ארוכות טווח. מפקד החטיבה, שצנח אף הוא בתמרון, הבהיר: "רוצים להגיד למטכ"ל שאנו מוכנים"

 

 

מתכוננים למלחמה הבאה: אלפי לוחמי צנחנים השתתפו בשבועות האחרונים בתרגיל חטיבתי נרחב, שבשיאו הוצנחו והונחתו החיילים ממטוסי השמשון והקרנף (סופר הרקולס והרקולס), ישירות לשטח "האויב", מגובה של 1,200 רגל על מסלולי עפר.

 

בחיל האוויר אומרים כי זו הפעם הראשונה שבה הונחתה כמות גדולה כזו של לוחמים וציוד לחימה ישירות למסלולי עפר ארעיים, יכולת מורכבת אך קיימת עבור מטוסי התובלה של צה"ל, במקביל להצנחות מאות הלוחמים מגדוד 890 ומגדוד הסיור של החטיבה.

צנחו באזור המדמה שטחי אויב (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
צנחו באזור המדמה שטחי אויב(צילום: דובר צה"ל)

תדריך אחרון לני היציאה לתרגיל (צילום: דו''צ) (צילום: דו''צ)
תדריך אחרון לני היציאה לתרגיל(צילום: דו''צ)

 (צילום: דו''צ) (צילום: דו''צ)
(צילום: דו''צ)

 (צילום: דו''צ) (צילום: דו''צ)
(צילום: דו''צ)

 (צילום: דו''צ) (צילום: דו''צ)
(צילום: דו''צ)

בסך הכול בוצעו 16 נחיתות בתוך שעות ספורות במסלולים המיוחדים שהושטחו באזור רמת חובב שבנגב, והותאמו במיוחד, בפרק זמן קצר, לדימוי פעולה מבצעית הרחק מגבולות המדינה, על ידי קציני וחיילי היה"ק (יחידת הנחתה קדמית) מחיל האוויר יחד עם יחידה מיוחדת.

 

בשל החשש שבזמן אמת ייעשה ניסיון לתקוף את מטוסי ההרקולס שינחיתו לוחמים בשטח אויב, מאות הלוחמים שצנחו ראשונים אבטחו את המנחת הארעי באופן חשאי. בין הציוד שהונחת בשטח, 16 כלי רכב ללחימה לצד טרקטורונים המשמשים כסבלים לוגיסטיים לכוחות החי"ר.

 (צילום: דו''צ) (צילום: דו''צ)
(צילום: דו''צ)

 (צילום: דו''צ) (צילום: דו''צ)
(צילום: דו''צ)

כמו כן הונחתו ציוד תקשורת מתקדם לטובת קשר רדיו ישיר ורציף בין הכוחות למפקדה בשטח הארץ, מאות קיטבגים עם ציוד אישי ללוחמים, ארגזי תחמושת, מכלי מים, ציוד רפואי לטובת הקמת בית חולים שדה, וכן 60 לוחמים מיחידות מיוחדות אחרות, בהן מיחידת עוקץ עם כלבי התקיפה וזיהוי חומר הנפץ שלה ומיחידת ההנדסה המיוחדת יהל"ם.

 

חיזבאללה יש יכולת לתקוף מטוסי הרקולס, ולכן כוחות קרקע שלנו אפשרו למטוסים להיכנס בחלון זמנים מסוים", הסביר ל-ynet קצין בכיר בחטיבה האדומה. "סגן הרמטכ"ל אלוף יאיר גולן קבע דירקטיבה מאוד ברורה - לחדש ולחזק את יכולת הצניחה החטיבתית של צה"ל ולמקד את הכשירות הזו לטובת חטיבת הצנחנים הסדירה, ולכן אין יותר בצה"ל קורסי צניחה כצ'ופר ביחידות אחרות".

 

הצניחה של הלוחמים התבצעה באמצעות מצנח הגור החדש, תוצרת ארה"ב, שהחליף את מצנח "הצבר" הוותיק. בחטיבת הצנחנים אומרים כי המצנח החדש שנמצא גם בשימוש צבא ארה"ב, הפחית ב-75% את כמות הפציעות בקרב צנחנים אמריקנים.

 

"הרבה יותר בטוח ממסוקים" 

הצניחה בוצעה כאמור מגובה של 1,200 רגל, על אף שבזמן אמת יכולים הצנחנים, בהתאם למידת הסיכון בשטח האויב וחוזק הרוח, לקפוץ גם מגובה של 6,000 רגל. "צניחה ממטוסים הרבה יותר בטוחה משימוש במסוקים, שגם ככה במלחמה יתעסקו יותר במשימות חילוץ ופינוי נפגעים", הסביר מפקד חטיבת הצנחנים אלוף-משנה נמרוד אלוני.

ואז הגיעה הצניחה (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
ואז הגיעה הצניחה(צילום: דובר צה"ל)

מפקד החטיבה אל"מ אלוני (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
מפקד החטיבה אל"מ אלוני(צילום: דובר צה"ל)

לאחר הצניחה התכנסו הלוחמים בנקודת ה"כינוס" החטיבתית לפי מפתח ה-70/70 (צבירת 70% מהכוח שצנח או יציאה תוך 70 דקות, מה שיגיע קודם), ואז יצאו ל"פשיטה" על שמונה יעדים בנויים שדימו מפקדות אויב ומחסני רקטות ארוכות טווח.

 

בהמשך הוטסו חיילי החטיבה האדומה, שוב בהרקולסים, למנחת מחניים שבצפון להמשך התרגיל במתווה של מתאר צפוני, עד ל"כיבוש החרמון". במהלך האימון נדרשו הצנחנים לתרגל בשטח יכולות ייעודיות פרט למטרתה המקורית של החטיבה, כמו למשל איתור מקורות מים, דוגמת בארות או נחלים, וצריכת המים שלהם לשתייה לאחר הכלרה עצמית. האימון מוקדש ללחימה במתארים שונים, וכולל שיתוף פעולה עם חיל האוויר וחיל הים. לדברי אל"מ אלוני, "אנחנו רוצים לבוא למטכ"ל ולהגיד שאנו מוכנים וערוכים".

 

רב סרן ש', סגן מפקד טייסת השמשון שהטיס את מטוס ההרקולס שממנו צנח המח"ט, ציין כי "עד סוף השנה כבר יגיעו מטוסי שמשון חדשים נוספים ונתייצב על תשעה מטוסים. התרגיל כלל עומסים שאנו לא מתעסקים איתם בדרך כלל בשגרה, אבל עמדנו בכל הזמנים שהוגדרו וכלל הלוחמים הונחתו או צנחו".

 

הוא הוסיף כי "אנו יכולים לנחות בכל תא שטח אך מוגבלים במשקלים ובעומסים ולכן יש לנו אנשים מקצועיים לכך, שבאים מראש לבחון חוזק הקרקע, מכשולים וכו', ומסמנים לנו את מסלולי הנחיתה ביום או בלילה, שבו אנו נוחתים בגובה נמוך ועם אמצעי לראיית לילה. בדרך כלל אנו רגילים לנחות במסלולי אספלט רגילים, ולא במסלול עפר עם אבק ועשבייה, ולכן זה היה אירוע מיוחד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
מתרגלים בשטח "האויב"
צילום: דובר צה"ל
מומלצים