שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הקאמבק הבלתי צפוי של הסלק לעולם הבריאות
    אחרי שנים שבהן נדחק הצידה לטובת סופר־פודס אקזוטיים ויקרים, מתקמבק הסלק הצנוע לחיינו וקוטף את תואר מזון־העל התורן עם שורה של יתרונות מוכחים לגוף ובמחיר שווה לכל נפש

    אחת לזמן מה אנחנו מתבשרים על כוכב חדש ואקזוטי בשמי הסופר פודס. קייל, גוג'י ברי, אסאי וכמובן זרעי צ'יה הם רק כמה ממזונות העל הטרנדיים של השנים האחרונות, והמשותף לכולם, מלבד ההבטחות לרפא מגוון רחב של תחלואים, הוא המחיר הגבוה שתידרשו לשלם כדי ליהנות מהם.

     

    אבל נראה שעכשיו האקזוטיקה מפנה את מקומה לטובת מזונות פשוטים יותר. הכרובית הכתה שנית בלא מעט מטבחים לאחרונה עם אינספור מתכוני רשת, ומזון העל שתופס כעת מקום של כבוד במטבחי הבריאות בעולם הוא אחד הירקות הכי ארציים שיש - סלק.

     

    קראו עוד על יתרונות הסלק:

    מצעד הירקות: מה בריא יותר טרי - ומה מבושל

    למה כדאי לשתות מיץ סלק לפני שמתאמנים?

    סלק, אורז ועדשים: מזון לחיזוק תפקודי המוח

     

    כן, הירק הצנוע הזה, שעד לאחרונה תויג תחת התואר הלא מחמיא "אוכל של זקנים", זוכה בשנתיים האחרונות למיתוג מחודש ומתוחכם שהוביל לכתבות נרחבות בתוכניות טלוויזיה דוגמת "אופרה", בעיתונות היומית בארצות הברית ובבריטניה, ובמגזיני בריאות מובילים.

     

    באופן לא מפתיע - זינוק עצום במכירות. כך, לדוגמה, בארצות הברית הביא המוניטין החדש הזה לעלייה של 20% במכירות הסלק בארבע השנים האחרונות. בבריטניה המריאו מכירות הסלק הטרי מ-30 מיליון ליש"ט לשנה לפני עשור ל-42.8‬ מיליון ליש"ט ב-2013 ול-50.0‬ מיליון ליש"ט ב-2015, והצפי הוא שהן ימשיכו לגדול עד לכדי 1 מיליון ליש"ט לשבוע בעתיד הלא רחוק.

     

    לתוצאות האלה אחראי במידה רבה הגוף הגדל והולך של מחקרים שמצטברים בספרות הרפואית על התועלות הבריאותיות של הסלק. אז מה מחדשים המחקרים מהשנים האחרונות ולמה כדאי שגם אתם תתחילו לצרוך אותו?

     

    סלק אדום. כבר לא רק אוכל של זקנים (צילום: shutterstock)
    סלק אדום. כבר לא רק אוכל של זקנים(צילום: shutterstock)

     

    1. הוא מפחית את לחץ הדם

    התועלת הבריאותית המגובה ביותר מבחינה מחקרית היא יכולתו של הסלק להפחית את לחץ הדם. כך לדוגמה, מחקר שפורסם ‭2012-ב‬ בכתב העת ‭British Journal of Nutrition‬ בחן את ההשפעה של צריכת מיץ סלק או לחם מועשר בסלק על לחץ הדם של משתתפים בריאים.

     

    המשתתפים צרכו מיץ סלק במינונים שונים (100, 250 או 500 מ"ל) או לחלופין לחם מועשר ב-100‬ גרם סלק אדום או לבן. במקביל שתי קבוצות ביקורת קיבלו מים או לחם רגיל, כשלחץ הדם של כל המשתתפים נוטר במהלך 24 השעות לאחר השתייה. נמצא שצריכת מיץ הסלק הפחיתה באופן מובהק ותלוי מינון את לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי של המשתתפים למשך 24 שעות לעומת קבוצות הביקורת ששתו מים.

     

    גם הקבוצה שצרכה את מוצרי הלחם המועשרים בסלק הפחיתה את לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי במהלך 24 שעות, ללא הבדל בין סוגי הסלק. החוקרים הסיקו שלצריכת סלק השפעות מובהקות על הורדת לחץ הדם כבר במינון נמוך של 100 גרם, ושהשפעות אלה אינן נפגעות על ידי תהליכי עיבוד הלחם.

     

    ממצאים אלה חזרו ועלו במחקרים נוספים בשנים האחרונות. בעקבות זאת טענו חוקרים שצריכת סלק או מיץ סלק יכולה להפחית משמעותית את הסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם, ואף עשויה לשמש כטיפול קליני זול ויעיל לאחר התקפי לב. 

     

    ממה נובעת השפעת הסלק על לחץ הדם? הגורם המרכזי שלו מיוחסת ההשפעה הוא הרמות הגבוהות של ניטרטים שמכיל הסלק - פי 20 מאשר במרבית הירקות. כשהניטרטים נספגים בדם ומתעכלים, חיידקים שנמצאים ברוק ובמעיים שלנו ממירים אותם לחנקן חמצני, כימיקל שמרחיב את כלי הדם ומאפשר לדם לזרום בחופשיות רבה יותר.

     

    בסקירת מחקרים שפורסמה במרץ האחרון בכתב העת ‭,European Journal of Nutrition‬ נבחנו מחקרים קצרי טווח שבדקו את ההשפעה של ניטרט ושל תוסף סלק מרוכז על תפקוד האנדותל - התאים המרכיבים את הדופן הפנימית של כלי הדם. נמצא כי צריכת הניטרט ותוספי הסלק הייתה קשורה לשיפור בתפקוד כלי הדם, כשההשפעה תלוית מינון.

     

    2. מונע דמנציה ואלצהיימר

    מתברר שהחנקן החמצני שנמצא בשפע בסלק יכול להקטין את הסיכון לא רק ליתר לחץ דם, מחלות לב ושבץ אלא גם לדמנציה ולאלצהיימר. מחקר אמריקני שפורסם בכתב העת ‭Nitric Oxide ‬‭,Biology and Chemistry‬ בחן אם תפריט עשיר בניטרטים משפיע על זרימת הדם במוחם של אנשים מבוגרים.

     

    החוקרים גייסו 16 משתתפים בני 70 ומעלה וחילקו אותם לשתי קבוצות. במהלך היומיים הראשונים קיבלה קבוצה אחת תפריט עשיר בניטרטים, כולל שתיית שתי כוסות מיץ סלק ליום, ואילו השנייה קיבלה תפריט זהה אך דל בניטרטים. במהלך יומיים נוספים התחלפו הקבוצות ביניהן. הפעם קיבלה הראשונה תפריט דל ניטרטים, ואילו השנייה - עשיר בניטרטים. החוקרים ניטרו את רמות הניטרטים בדמם של המשתתפים ובנוסף ערכו סריקות MRI במוחם כדי למדוד את זרימת הדם לאזורים השונים של המוח.

     

    הממצאים הראו שצריכת התפריט העשיר בניטרט הובילה לרמות גבוהות יותר של ניטרט בדם לעומת תפריט דל ניטרט. בעקבות הממצאים הסיקו החוקרים שריכוז גבוה של ניטרט בתזונה יכול לשפר את זרימת הדם למוח באנשים מבוגרים באזורי מוח קריטיים הידועים כמעורבים בביצועים תפקודיים. עם זאת, הם הבהירו שמאחר שמדובר במחקר קטן וקצר טווח, הוא אינו מספק עדויות חזקות מספיק, וכי נחוצים מחקרים נוספים באוכלוסיות גדולות יותר ולתקופות ממושכות יותר.

     

    כדי לבדוק אם אכן אלה הם הניטרטים המצויים במיץ הסלק שפועלים להפחתת הסיכון לדמנציה, ולבדוק אם בנוסף לשיפור זרימת הדם הם יכולים גם לשפר את התפקוד הקוגניטיבי של מבוגרים, פיתחו חוקרים אמריקנים מיץ סלק נטול ניטרט הזהה לחלוטין מבחינת יתר המרכיבים למיץ הסלק הרגיל. המשתתפים, בני ‭,71-62‬ חולקו לשתי קבוצות: האחת קיבלה את מיץ הסלק הרגיל ואילו השנייה את המיץ נטול הניטרט, וכעבור שבועיים בוצעה הערכה של התפקוד הקוגניטיבי שלהם באמצעות מבחנים מקובלים. הממצאים, שפורסמו ב-2014‬ בכתב העת ‭,Nitric Oxide‬ הראו שבקבוצה ששתתה את מיץ הסלק הרגיל, זמן התגובה היה מהיר הרבה יותר לעומת זו ששתתה את המיץ ללא הניטרטים.

     

    3.‬ נוגד סרטן ודלקת

    ב-1950‬ החליט רופא הונגרי בשם ד"ר אלכסנדר פרנצ'י, שטיפל בחולי סרטן קשים בבית החולים של צ'ורנה,לנסות טיפול בסלק. הוא העשיר את תפריטם של 22 חולים שכבר עברו כימותרפיה והקרנות, שלא היה אפשר לנתחם ושהיו בשלב האחרון של מחלתם, בכמויות גדולות של מיץ סלק או באבקה מרוכזת המופקת מסלק.עשרה מהם היו חולים בסרטן הריאה, תשעה בסרטן הקיבה, ארבעה בסרטן העור, שניים בסרטן המעי ושתיים בסרטן השד. רוב החולים סבלו מחולשה, מתשישות ומאובדן תיאבון ומשקל מסכן חיים. תוצאות הניסוי, שפורסמו בכתב העת לרפואה פנימית בהונגריה, היו מדהימות למדי. 21 מתוך 22 החולים הראו סימנים של התאוששות קלינית בעקבות הטיפול, וכמה מהם החלימו כליל.

     

    זה נשמע אולי מרחיק לכת, אך מחקרים נוספים מהדהדים את הגישה הטיפולית של ד"ר פרנצ'י. ההשפעות נוגדות הסרטן של הסלק מיוחסות בעיקר לבטאציאנינים - הפיגמנטים שמעניקים לו את צבעו הארגמני. שניים מהבטאציאנינים המרכזיים הם בטאנין ובטאין, שהוכחו בשנים האחרונות במחקרים כבעלי תכונות אנטי סרטניות.

     

    כך לדוגמה, במחקר שפורסם ב-2011‬ בכתב העת Anticancer Agents‬‭ 

     

    השוו מיצוי סלק אדום לזו של אדריאמיצין (תרופה אנטי סרטנית שכיחה) על תאי סרטן הערמונית וסרטן השד. לדברי החוקרים, האדריאמיצין נבחר להשוואה בשל התצורה הכימית שלו הדומה לזו של הבטאנין.

     

    ממצאי המחקר הראו שהן האדריאמיצין והן מיצוי הסלק צמצמו את קצב צמיחת הגידולים משני הסוגים, וההשפעה בשני המקרים הייתה תלוית מינון. אף על פי שההשפעה של מיצוי הסלק הייתה נמוכה משמעותית בהשוואה לאדריאמיצין, הרי שבמהלך שבעה ימים היא צמצמה את קצב צמיחת הגידולים ב-12.5%.

     

    במחקר נוסף, שפורסם בכתב העתJournal of‬‭, Agricultural and Food Chemistry

     

     בחנו חוקרים את היכולת של בטאנין ובטאין המופקים מסלק לעכב את השגשוג של תאי  סרטניים של הכבד ‭HepG2‬. הם מצאו שחשיפה של התאים הסרטניים למרכיבים אלה במהלך 48 שעות הובילה לעיכוב משמעותי של צמיחת תאי הסרטן, כשהיכולת של הבטאנין הייתה גבוהה יותר מזו של הבטאין.

     

    בעוד שהבטאין הוביל לעיכוב של ‭25%‬ בשגשוג תאי הסרטן, הבטאנין הביא לעיכוב גדול כמעט פי שניים. במחקרי מעבדה נוספים בתאי גידול אנושיים נמצא כי הבטאנין מסוגל להאט את צמיחת תאי הגידול גם בסרטנים נוספים, בהם סרטן המעי הגס ובסרטני הקיבה, הריאות והאשכים.

     

    הבטאציאנינים השונים בסלק הם גם בעלי השפעה נוגדת חמצון עוצמתית, נוגדת דלקת ותומכת בנטרול רעלים. פעילותם נוגדת הדלקת מעכבת את הפעילות של אנזימי ‭,OX‬ המהווים גורם מפתח בהתפתחות תהליכים דלקתיים בגוף. אף שהמחקרים על פעילותו הייחודית נוגדת הסרטן והדלקת של הסלק עדיין רחוקים מלהיות מתקדמים, הממצאים עד כה מעודדים ביותר ומצביעים על כך שהוא עשוי להוות נשק חשוב לא רק בעיכוב תהליכים סרטניים אלא גם למחלות דלקתיות כרוניות וסוכרת.

     

    4. משפר ביצועים ספורטיביים

    כשהאתלט הפאראולימפי הבריטי דיוויד ווייר, שזכה בשש מדליות זהב ברציפות במרתון לנכים מ-2008 ועד ‭,2012‬ סיפר לתקשורת שסוד הצלחתו נעוץ בכך שלפני כל מרוץ הוא לוקח "שוט" של אנרגיה,היו העיתונאים בטוחים שמדובר בסם ממריץ, כמו אדרנלין או קטמין. אלא שהתברר שהסוד הרבה יותר פשוט: מדובר בסך הכל ב"שוט" של מיץ סלק. והוא לא הספורטאי היחיד שנשבע שמיץ סלק הוא הקסם הסודי שלו. שחקן הרוגבי האנגלי בן פודן, כמו גם אצנית המרתון הלן דיוויס, מיתגו אף הם את המשקה הארגמני כמאיץ סבולת נפלא.

     

    ההצהרות האלה חוללו מן הסתם פלאים למיתוג של מיץ הסלק לא פחות - וכנראה אף יותר - מכל שפע העדויות המחקריות על יתר היכולות הרפואיות שלו. עם זאת, מתברר שיש הוכחות מדעיות גם להשפעות של הסלק על הביצועים הספורטיביים. כך לדוגמה, מחקר שפורסם בכתב העת

     

    Medicine and Science in Sport and Exercise

     

    מצא שמיץ הסלק שיפר את הביצועים של הרוכבים, ובקרב הרוכבים שצרכו אותו היה זמן הרכיבה קצר יותר ב-16 שניות - שיפור צנוע אמנם אך מובהק, וכמובן משמעותי במונחים של תחרות. מחקרים נוספים הצביעו על כך שמיץ סלק גם מסייע להאריך את משך זמן האימון ולשפר את הביצועים הספורטיביים הן בקרב אנשים העוסקים בספורט באופן קבוע והן בקרב אלה שאינם פעילים במיוחד.

     

    גם במקרה הזה האחראים המרכזיים לאפקט הם הניטרטים, שפועלים בסינרגיה עם נוגדי חמצון אחרים בסלק כדי להפחית את צריכת החמצן שלה נזקקים השרירים במהלך אימונים, עובדה המאפשרת להם לתפקד ביעילות רבה יותר ומפחיתה עייפות. כדי לבחון אם באמת אלה הם הניטרטים שמשפרים את הביצועים הספורטיביים ערכו לא מכבר חוקרים אמריקאים מחקר שבו בדקו את ההשפעות של תוספים עשירים בניטרט על 14 ספורטאים.

     

    המשתתפים חולקו אקראית לשתי קבוצות: הראשונה צרכה תוסף עשיר בניטרט והשנייה פלצבו במשך שלושה ימים, ולאחר מכן ביצעו המשתתפים אימון התנגדות בעצימות גבוהה. בהמשך התחלפו הקבוצות ביניהן. הראשונה קיבלה פלצבו, והשנייה את התוסף למשך שלושה ימים נוספים, שלאחריהם המשתתפים שוב ביצעו אימון זהה. הממצאים הראו שנטילת התוסף העשיר בניטרט הביאה לשיפור בסבולת ובקצב האימון של המשתתפים.

     

    5. עוזר לעיכול

    נוסף על שפע הרכיבים הבריאים שבו, הסלק עשיר מאוד בסיבים תזונתיים. מנה של 100 גרם (כשלושת רבעי כוס) מכילה 10% מהקצובה היומית המומלצת. כתוצאה מכך צריכתו עוזרת למנוע עצירות ומעודדת עיכול בריא ויציאות סדירות. יתר על כן, הבטאין שמכיל הסלק מנרמל את הפרשות חומצות הקיבה, כשבמצבים של הפרשה לא מספיקה של חומצות הקיבה הוא מגביר את רמותיה, ואילו במצבים של עודף הוא פועל כסותר חומצה. הסלק הוא גם אחד המקורות העשירים ביותר לגלוטמין, חומצת אמינו החיונית לבריאות ולתחזוקה של מערכת העיכול.

     

    הצבע: ארגמן

    הסלק המצוי, או בשמו המדעי "בטא וולגאריס",‬ הוא צמח ממשפחת הסלקיים, אותה משפחה שאליה משתייכים גם עלי התרד. סלק ים, האב הקדום של הסלק המתורבת המודרני, גדל פרא לאורך חופי המזרח התיכון. הרומאים, שהיו הראשונים שתרבתו את הסלק, גידלו אותו כמזון בריאות חשוב ואף נהגו לשתות מיץ סלק כאפרודיזיאק. ברפואה המסורתית שימשו השורשים ועלי הסלק לטיפול במגוון רחב של מחלות.

     

    הרומאים השתמשו בו כטיפול בחום ובעצירות, הרופאים היוונים הקדמונים השתמשו בסלק אדום כאמצעי קירור במחלות חום, בהפרעות מטבוליות ובמחלות של מערכת הלימפה, ואילו היפוקרטס המליץ על השימוש בעלי הסלק לטיפול בפצעים. בהמשך, מאז ימי הביניים, שימש הסלק לטיפול במגוון מחלות, בעיקר כאלה הקשורות לעיכול ולדם.

     

    הכותבת היא בעלת דוקטורט (Phd.) בתקשורת בריאות וחוקרת באוניברסיטת חיפה

     

    צפו ביתרונות הבריאות של הסלק

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     


    פרסום ראשון: 17.03.17, 11:21
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "הקאמבק הבלתי צפוי של הסלק לעולם הבריאות"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים