שתף קטע נבחר

עף הכסף: 10 התשלומים המעצבנים ביותר לחברות תעופה

על המזוודות והאוכל בטיסות כבר הורגלנו לשלם, ומעכשיו רוצים שנוציא כסף גם על מקום הישיבה שלנו במטוס. חברות התעופה של ימינו חושבות שאנחנו צריכים לשלם גם על שירות הלקוחות, האוזניות, השמיכות ואפילו על השימוש בתאי השירותים. איזה תשלום הכי מעצבן אתכם?

השבוע התבשרנו כי אל על תחל לראשונה לגבות דמי הושבה במטוסיה. הסכום שחברת התעופה הישראלית תדרוש מכם לשלם כדי להבטיח שתשבו עם בני הזוג, או לצד ילדיכם במטוס, עומד על 10$. אבל זו ממש לא הוצאת ה"אקסטרה" היחידה שלאחרונה מבקשים מאיתנו להוסיף בבואנו לעלות על הטיסה שתיקח אותנו אל החופשה הבאה שלנו.

כסף כסף תרדוף (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כסף כסף תרדוף(צילום: shutterstock)

עם הגידול המשמעותי במספר חברות הלואו-קוסט וירידת מחיר הדלק הסילוני בעולם, חברות התעופה מחפשות באופן ברור וגלוי מקורות הכנסה נוספים, חדשים ובעיקר מעצבנים, חלקם מגיעים באופן מגוחך לעיתים למחיר כרטיס הטיסה ואף גבוהים ממנו. אז אילו תשלומים נוספים הם המעצבנים ביותר?

 

1. מטען

הדרישה לתשלום בעבור מזוודה בחברות הלואו-קוסט ברורה. תהליך הבידוק והטיפול בנוסע שאינו שולח מזוודה קצר יותר - ולכן גם זול יותר. מאות מזוודות בנות 20 קילוגרמים כל אחת גם שוקלות ממש לא מעט, מה שהופך את המטוס לכבד יותר.

משקל המזוודות בשדה התעופה. גם זה בתשלום (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
משקל המזוודות בשדה התעופה. גם זה בתשלום(צילום: יואב זיתון)

גם אם כל אלה נכונים, בחברות התעופה המוזלות השונות יגבו מכם עשרות דולרים על משלוח מזוודה. שכחתם לשלם מראש והגעתם לשדה עם המזוודה? יופי, קבלו "קנס" ותיאלצו לשלם פי 2 ממחיר הזמנת המזוודה מראש. או להשאיר אותה בנתב"ג ולתרום את תכולתה לעובדי רשות שדות התעופה.

 

הנקודה המגוחכת בסיפור הוא שבלא מעט חברות תעופה הפכו התשלומים על המזוודות לכל כך גבוהים, עד שהם עשויים להיות יקרים ממחיר כרטיס הטיסה, אם קניתם אותו במבצע הוזלה מסוים. ואנחנו אפילו לא מדברים על נסיעה עם משקל עודף.

 

2. אוכל ושתייה

לכך אפילו אנחנו כבר התרגלנו. חברות התעופה המוזלות, בערך מיום היווסדן, הכריזו שלא יציעו את השירות המלא בטיסה המוכר מהחברות הסדירות. במקום מסעדה מעופפת (בלי מילה על איכות האוכל, כן?) קיבלנו אוטובוסים מעופפים, שבמקרה הטוב יציעו לכם בחינם מים. מצד שני, אם זה מה שחוסך בעלות כרטיס הטיסה - תודו שזו לא כזו בעיה להסתדר בלי אוכל, שתייה קלה, קפה, תה ואלכוהול בנסיעה קצרה.

בתיאבון. או שלא (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בתיאבון. או שלא(צילום: shutterstock)

אם בכל זאת תרצו לרכוש מזון בטיסה, אל תצפו לקבל משהו באיכות גבוהה מהאוכל בטיסות הסדירות. והמחירים? בשמיים. ארוחה קלה או כריך, בתוספת שתייה קלה יגיעו בדרך כלל לכ-10$ ואף יותר. מה עושים? כן, זה לא יהיה מוגזם לומר שתביאו משהו קטן לאכול מהבית, או שתקנו בדיוטי פרי. למרות שגם שם האוכל ממש לא זול.

 

3. צ'ק אין

חברות הלואו-קוסט מבקשות, או אפילו דורשות, לבצע רישום מוקדם (צ'ק אין) לטיסה עוד לפני הגעתכם לשדה התעופה. אז נכון, למרבה השמחה עדיין לא יקחו מכם כסף על צ'ק אין מוקדם באינטרנט. אבל בחלק מהחברות - כמו UP למשל, יגבו מכם לא פחות מ-10$ על עצם הגעתכם לטיסה אם לא נרשמתם אליה מראש.

 

4. הושבה

כבר אמרנו בתחילת דברינו שהסיבה להתכנסותנו כאן היום היא תחילת גביית 10$ באל על, על הושבה במטוסי החברה. אגב, זה יכול להיות יותר מעצבן ויקר – אם תיקחו בחשבון שבלופטהנזה גובים 11$, בחלק מטיסות סוויס 29$ ובבריטיש איירווייז יותר מ-30$ בחלק מהטיסות.

גם זה בתשלום (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גם זה בתשלום(צילום: shutterstock)

אבל זה לא הכל. חברות תעופה שונות ברחבי העולם מחלוקת המטוס לאזורי הושבה. רוצים לשבת בשורות הראשונות וליהנות ממרווח סביר לרגליים? (במחלקת התיירים, אל תחשבו שמישהו מציע לכם פה ביזנס) – תשלמו בין 20$ ל-30$ בחברות שונות בעולם. על מקום מרווח בהמשך המטוס, אם יהיה כזה, גם תשלמו. אם חשקה נפשכם במושב ביציאת החרום – כאן כבר תיאלצו להיפרד מסכומים גבוהים אפילו יותר.

 

5. בורדינג

נוסעים נכבדים, עלייה למטוס דרך שער C3. אה, בעצם לא. אתם תחכו מאחור ותתנו לאלה ששילמו לעבור אתכם. חברות הלואו-קוסט מציעות "כניסה מועדפת" למטוס לחלק מנוסעיה, כמובן בהתאם לכמה ששילמו.

רוצים לעלות ראשונים למטוס? תשלמו (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
רוצים לעלות ראשונים למטוס? תשלמו(צילום: ירון ברנר)

לא שילמתם? תיכנסו אחרונים. לא שילמתם ולא הזמנתם מקום בטיסה? נכון, אף אחד לא יוריד אתכם מהמטוס (תודה לאל, בינתיים) אבל סביר להניח שתיפלו על השורה האחרונה והצמודה אל תאי השירותים, בלי אפשרות להזיז את גב המושב שלכם.

 

6. ביורוקרטיה

כאן לא מדובר בסוכמי כסף גדולים במיוחד אבל בכמה תשלומים מעצבנים יותר מאחרים. כמה מחברות הלואו-קוסט החלו לגבות בשנים האחרונות תשלום עבור אחד השירותים הבסיסיים ביותר שתוכלו לקבל: דואר אלקטרוני. כן, אם תרצו קבלה על הזמנתכם בחברת וויזאייר למשל, תיאלצו להיפרד מכארבעה דולרים. תרצו אישור להזמנה ב-SMS? זה יעלה לכם דולר וחצי. כן, כחמישה שקלים להודעת SMS. נשמע לא הגיוני? זו המציאות.

 

7. שירות טלפוני

משהו לא הסתדר לכם בהזמנה? טעיתם בתאריכים, בשמות או בכל פרט אחר בכרטיס הטיסה שלכם? כולנו בני אדם, קורה. או שלא. חברות תעופה שונות כדוגמת איזיג'ט גובות סכומי כסף על יצירת קשר עם מרכז ההזמנות של החברה – אם יצליחו להיענות לבקשתכם. באיזיג'ט מסבירים: "אנחנו חברה דיגיטלית, המוקד מיועד רק למי שלא מצליח לפתור את בעיותיו לבד" - וגובים 15$ על פנייה שתיענה.

 

8. שקט

אחת ההמצאות החדשות והשנויות במחלוקת של חברות תעופה בעולם, היא "מחלקת השקט". כלומר סכומי כסף שהחברות גובות בעבור ההבטחה שלא תשבו ליד ילדים בטיסה.

לא רוצים לשבת לידם? תשלמו (צילום: אייר אירופה) (צילום: אייר אירופה)
לא רוצים לשבת לידם? תשלמו(צילום: אייר אירופה)

התשלום החדש שעלה לכותרות לאחרונה לאחר שחברת תעופה הודית אימצה אותו. הכוונה לשלם כדי להתרחק מילדים עוררה סערה בעולם וגם בקרב קוראי ynet, שכן נדמה היה שמדובר בהצהרה המתייחסת לנוסעים צעירים כמטרד.

 

9. שמיכה ואוזניות

אחת מתוספות התשלום העדכניות והמעצבנות במטוסים היא זו על "שירותים נוספים" – שם מכובס משהו לתשלומים שגובים בין היתר על אוזניות (2$-3$, וכמובן שתצטרכו להחזיר אותן בסוף השימוש) כמו גם על שמיכה במטוס (כ-7$). גם אותה, בלא מעט חברות, יבקשו מכם בחזרה בסוף הטיסה.

 

10. שירותים

התשלום האחרון והמדובר בשנים האחרונות הוא זה עבור שימוש בשירותי המטוס. חברת הלואו-קוסט ריינאייר הודיעה כבר לפני כחמש שנים כי בכוונתה לגבות סכום של פאונד אחד או אירו אחד על כל שימוש בתאי השירותים.

גם על זה?! (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גם על זה?!(צילום: shutterstock)

העניין שזכה לביקורת נרחבת בציבור גרם לחברה בשלב זה לא לגבות את התשלום. בתגובה הודיעה החברה כי כחלופה לכך היא מתכוונת למכור שטחי פרסום במטוסיה לחברות מסחריות. אין גבול, כנראה, לרעיונות לגביית הכספים.

 

 

החזרים? הצחקתם

ההסכם בינכם לבין חברות התעופה הוא, איך נאמר זאת בעדינות, חד צדדי. על אף חוקי ביטול העסקאות הקיימים כיום והולכים לקראת הצרכן, בחברות הלואו-קוסט זה לא ממש עובד. במרבית החברות הטסות לישראל וגם אלה הישראליות, כרטיס טיסה "מהזן הנחות", כלומר הזול ביותר, לא יאפשר לכם כל דמי ביטול או החזר כספי אם לא תצליחו להגיע לטיסה. תרצו לשנות משהו בכרטיס? להזיז את מועד טיסתכם? תשלמו - ולא מעט. עשרות דולרים ליתר דיוק.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
משלמים יותר ויותר לחברות התעופה הזולות
צילום: shutterstock
מומלצים