שתף קטע נבחר

מומחים משתפים: כל הדרכים לגדל מנהיג

האם קלינטון וטראמפ נולדו מנהיגים או שעם השנים פיתחו יכולות ולמדו מיומנויות שונות בזכות הוריהם? מומחים מסבירים עד כמה להורים יש חלק בעתיד הילדים ונותנים עצות לאלו שבטוחים שהילד שלהם יוכל להוביל את המדינה בעוד כמה שנים

רגע אחרי כל העימותים, הנאומים והנסיונות של קלינטון וטראמפ לסחוף אחריהם את תושבי ארה"ב, ניסינו להבין עד כמה כושר מנהיגות הוא יכולת נרכשת או כזו שנולדים איתה ועד כמה להורים יש חלק בהצלחתו ועתידו של הילד. ביקשנו מכמה מומחים להשיב על שלוש שאלות: האם אפשר לפתח כישורי מנהיגות, ואם כן - כיצד? ומאילו טעויות כדאי להימנע כדי לא לעצור את הילד.

 

האם אפשר לפתח כישורי מנהיגות?

 

יש ילדים שנולדים יותר כריזמטים

נגה בירן, מנחת קבוצות הורים בכירה מהמרכז להורות ומשפחה בסמינר הקיבוצים: "אפשר לפתח כישורי מנהיגות. ניתן לרכוש מיומנויות שונות, להתאמן עליהן וכך לשפר את כישור המנהיגות שלנו. יש הרבה תכונות שעוזרות לנו להיות מנהיגים ויש ילדים שנולדים יותר כריזמטים מאחרים ובעלי יכולת להוביל אחריהם, אבל בהחלט אפשר לעבוד עם ילדים כדי ללמד אותם מיומנויות שישפרו את מנהיגותם. אפשר לפתח את האינטליגנציה הרגשית, את יכולת ניהול וויסות הרגשות ואת האסרטיביות. "אפשר לפתח חשיבה אסטרטגית, לקבוע חזון ולהגשים מטרות ולפתח את הסמכותיות והיכולת להשיג שיתוף פעולה מאחרים".

 

ישנה חשיבות מכרעת לסביבה

מיכל אופיר ויזל, פסיכולוגית קלינית וד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה ומנהל מרכז ד"ר טל: "מנהיגות היא היכולת להוביל אנשים למימוש שינוי ופעולה לקבלת מטרה משותפת. כדי להיות מנהיג צריכים גם להיוולד עם מבנה אישיות מסוים, אך ישנה גם חשיבות מכרעת לסביבה, החינוך ואופן הגידול. הכוונה היא שלא כל אחד אשר יוולד עם התכונות הנדרשות אכן יתפתח ויהיה מנהיג, אך לחילופין, גם לא כל אחד ניתן לחנך כיצד להיות מנהיג. בנוסף, בתכונות הנדרשות כדי להנהיג ישנן תכונות שהן יותר מולדות כגון כריזמה והיכולת לסחוף אחריך אנשים, ותכונות אשר ניתן גם לפתח עם השנים כגון נחישות, התמדה והנעה לעבר מטרה".

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

או שיש לך את זה או שאין לך את זה 

דניאל צור, יועצת מומחית לענייני משפחה וזוגיות ומנחת הורים: "לדעתי חלק גדול מהתכונות הנחוצות למנהיג הן מולדות. הכוונה 'או שיש לך את זה או שאין לך את זה'. אינטליגנציה רגשית, חוש אחריות מפותח, יכולת לפתרון בעיות - אלה התכונות אשר מנהיג ניחן בהן, ובמידה ולא, ניתן לטפח אותן או לפחות את חלקן. הורים יכולים לחזק מנהיגות או לדכא אותה".

 

שילוב בין ניצוץ ייחודי שאדם נולד איתו לבין החינוך שהוא מקבל

מיכל קליין-נגר, יועצת משפחתית, מדריכת הורים, מרצה ובעלת 'להורות דרך': "לדעתי יש כאן שילוב בין ניצוץ ייחודי שאדם נולד איתו לבין החינוך אותו הוא מקבל. התנהגויות הן נלמדות ומתהוות תוך כדי הדינמיקה עם הסביבה. לכן יש משהו בסיסי שמנהיג נולד איתו, אבל סביבה לא מעודדת התנסויות ולא מטפחת, פעמים רבות, תמנע מאדם להתפתח למנהיג. סביבה תומכת, מאפשרת ומאתגרת תעזור לאדם לממש את עצמו ואת יכולותיו". 

 

כיצד הורה יכול לעזור לילדים לשפר את כישורי המנהיגות שלהם ומאיזה גיל?

 

ללמד אותם איך להניע אחרים בצורה חיובית

בירן: "הורים יכולים קודם כל לעבוד על כישורי המנהיגות שלהם וכך לשמש דוגמה למנהיגות. בנוסף ככל שהורה יפתח את האינטליגנציה הרגשית של הילד ואת היכולות שלו לתקשורת בין אישית ולהתמודדות טובה יותר עם המציאות, כך הילד יפתח יותר כישורים של מנהיג. ללמד אותו איך להבין אחרים ואיך להניע אחרים בצורה חיובית למטרה משותפת. זה מתחיל מגיל קטן מאוד שאנחנו מלמדים אותם תקשורת רגשית, אמפטיה וויסות רגשות. ובגילאים גדולים יותר ללמד דברים מורכבים יותר כמו חשיבה אסטרטגית, בניית חזון וקביעת מטרות. נושאים של מוטיבציה והנעה של אנשים אחרים לפעולה. כישורים של ניהול משא ומתן ואסרטיביות".

 

היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

לתת דוגמה אישית

אופיר ויזל וד"ר טל: "ראשית, מנהיגות היא תכונה הנתפסת בעיני רבים כעדיפה וטובה אבל צריך לדעת שיש לה גם מחיר. מנהיג אמנם מוביל אבל הוא גם נתון לביקורת ופעמים רבות בודד לבסוף בהחלטותיו. הורים יכולים לתרום בכך לילדיהם מגיל כבר מגיל צעיר - לעזור לפתח תכונות רלוונטיות. בבסיס של כל מנהיג צריך להיות אדם המאמין בעצמו ובוטח בעצמו, נחוש בדרכו שיודע לקבל החלטות גם במצבים קשים. גדילה בסביבה בטוחה ומאפשרת, הנותנת לילד להתנסות משחררת אותו לעצמאות, אך מספקת לו גם גב בטוח מאפשרת לילדים קרקע פוריה לממש את עצמם וכך למי שמתאים ובוחר להיות מנהיג גם להיות מנהיג. אולם, יש מנהיגים שהגיעו דווקא מרקעים אחרים - ממצבים של מצוקה, כאשר דווקא המצוקה דחקה אותם להוביל, אך נראה כי עדיף להגיע למנהיגות ממקום בטוח יותר, גם אם אז הצורך להנהיג אינו כה רב.

 

"הבסיס הבטוח מגיל צעיר אינו משהו שאפשר ללמוד בקורסים ותוכניות למנהיגות, אך הוא חשוב ומשמעותי לא פחות. מורכב לסחוף אחריך אחרים כשאינך באמת מרגיש בנוח עם עצמך ואינך מאמין בעצמך. אם ההורים מספקים את החוויה של אמון בילד ונותנים לו תחושה כי הם סומכים עליו, יהיה לו קל בהמשך יותר לסמוך ולהאמין בעצמו. דרך נוספת שהורים יכולים לשפר את כישורי המנהיגות של ילדיהם היא במתן דוגמה אישית. ילדים מסתכלים על הוריהם ולומדים הרבה על העולם מאופן ההתנהלות של הוריהם. אם אנו רוצים שילדינו ינהיגו אנו צריכים לתת להם דוגמה אישית לכך שיוכלו ללמוד מאיתנו. דוגמה אישית פועלת על ילדים חזק ובאופן משמעותי יותר מאשר שיחה שלעתים קרובות הם אינם באמת קשובים לה".

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

ילד עם כישורי מנהיגות ישמח לקבל על עצמו תפקידים

צור: "הורה בהחלט יכול לעזור לילד לשפר את כישורי המנהיגות שלו. כשהורה מזהה אצל הילד יכולת מנהיגות הוא יכול לרתום אותו להוות דוגמה גם במשפחה וגם בין חבריו: להציע רעיונות ולפתור אותם, ניתן ללמד אותו כיצד לשתף פעולה ולהקשיב לאחרים. ילד עם כישורי מנהיגות ישמח לקבל על עצמו תפקידים ולקחת על עצמו אחריות. מנהיגות יכולה להתחיל בגיל שלוש כשהילד מקבץ סביבו קבוצת משחק בגן או בחצר. אולם בגילאי בית הספר המנהיג יהיה זה שיקבע את החוקים ואת הרכב המשתתפים במשחקי החצר והספורט".

 

לחזק רעיונות יצירתיים ולעזור לו להוציאם לפועל

קליין-נגר: "החל מסביבות גיל שנתיים, הגיל בו ילד מתחיל לראות את עצמו נפרד מהוריו, ניתן לעזור לילד לשפר את כישורי המנהיגות שלו - לאפשר לו בחירות מרובות ככל האפשר (בדברים שניתן לאפשר לילדים בחירה), לחזק רעיונות יצירתיים ולעזור לו לפעול על מנת להוציאם לפועל, לאפשר לילד לחוות וללמוד מתוך החוויות שלו ולעודד אותו לקחת חלק פעיל בתחום החברתי (לבקר אצל ילדים, ליזום פעילויות משותפות עם חברים ולהתנדב לפעילויות שונות). בנוסף, מומלץ להוות דוגמה הורית למנהיג בתוך המשפחה - לתת מקום לכולם, לשתף, לקבל רעיונות של אחרים, להעצים את בני המשפחה, להיות מעורב בחיי אחרים, לפעול ב'צינורות המקובלים' במידה ומשהו לא מתנהל לשביעות רצונו ועוד".

 

אולי יעניין אותך גם:

- הצילו, הבת שלי מסתגרת בחדר עם החבר שלה!

- הדרך הנכונה להתמודד עם שקרים של ילדים

- הצד האפל של מלכי הכיתה

 

מאילו טעויות רצוי להימנע כדי לא לעצור את הילדים?

 

לא להתעקש על פרפקציוניזם

בירן: "אחת הטעויות שאנחנו עושים כהורים היא הציפייה ליותר מדי או התעקשות על פרפקציוניזם. פרפקציוניסט חייב שהכל יהיה מושלם ואם זה לא מושלם זה לא שווה. המסר לילדים צריך להיות שלא יפחדו לטעות ולהיכשל כי זה חלק מהדרך. כדי להתאמן על משהו צריך לעשות אותו שוב ושוב וכל פעם משתפרים וכך מצליחים. היכולת להתמודד עם טעות היא החשובה והיא זו שתעזור להם להיות המנהיגים של המחר. רצוי גם לספר לילדים על עצמנו ועל ההתמודדות שלנו עם כשלונות וטעויות, כדי שהם לא יפחדו מכישלון כי זה משהו שמשתק ומפריע לעשייה. כדי להיות מנהיג צריך תעוזה וצריך אומץ וגם לקחת סיכונים מחושבים, ואת זה אנו רוצים לעודד בילדים שלנו".

 

אל תקצצו את כנפיהם

אופיר ויזל וד"ר טל: "הדבר החשוב ביותר היא להיות קשובים לילדנו ולדעת מה מתאים להם. לא כל ילד כאמור נולד להיות מנהיג או רוצה להיות מנהיג או כדאי בכלל שיחווה את הבדידות שמנהיג חווה בעולמו. כמובן שצריך גם להפריד בין רצון ההורה לבין הרצון והיכולת של הילד. לכפות על ילד שאינו מנהיג להתנהג ככזה יביא ללא מעט תסכול ומה גם שלא לתוצאה המיועדת. מצד שני לעתים הורים עלולים לכאורה 'לקצוץ את כנפיהם' של ילדיהם כי הדומיננטיות שלהם קשה או הם עצמם נחבאים אל הכלים ואז גם נוצר מצב של תסכול. במילים אחרות, אנו צריכים לתת לילדנו לחלום ולהגשים את החלומות שלהם ולא את שלנו. לסמוך ולהאמין בהם וגם לכוון ולהדריך אותם במידת הצורך".

 

תנו להם להתמודד עם בעיות

צור: "הורים צריכים לגונן על ילדיהם במינון הנכון בכדי לאפשר להם לפתח עצמאות וביטחון לקחת סיכונים. אולם, במידה וההורים יפתרו כל בעיה שצצה ויגוננו יתר על המידה על ילדיהם, הם לא יאפשרו להם להתמודד לבד ויראו להם שהם תלויים בהוריהם שיותר חזקים מהם. תחושה של מסוגלות עצמית הכרחית לטיפוח מנהיג".

 

אל תעבירו ביקורת על כל דבר

קליין-נגר: "להימנע מלבטל רעיונות של ילד, להימנע מ'לרפד' לילד את העולם ובכך לא לאפשר לו להגיע למסקנות בכוחות עצמו ולהימנע מלהעביר ביקורת על הילד ובכך להוריד את ביטחונו העצמי".

 

איך יראה המנהיג הבא של ארה"ב? צפו ברגע מהעימות המדובר:

 

 






 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים