שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הילד רוצה להיות צמחוני? כך תגיבו
    זה לא פשוט לדאוג לתזונה של ילד שהחליט להיות צמחוני, כאשר הבית כולו אוכל ואוהב בשר. אז איך כדאי להגיב ועל מה צריך להקפיד מבחינה תזונתית?

    "אני צמחונית ואני אפילו לא מוכנה לחשוב על לאכול בשר או עוף", הודיעה לי הנערה שנכנסה לחדרי עוד לפני שהתיישבה. "בסדר", הגבתי. "אז מה יש לך לומר על זה?", המשיכה. "כלום", עניתי. "זו הבחירה שלך ואני בהחלט מכבדת אותה". דריה בת ה-14 הביטה מזווית העין באמה בחיוך ניצחון. יש בוודאי המון ויכוחים בבית על רקע הצמחונות שלה. ואכן, לא התבדיתי, תוך דקות אמה סיפקה את כל המידע. זה לא פשוט לדאוג לתזונה של ילד שהחליט להיות צמחוני, כאשר הבית כולו אוכל ואוהב בשר על כל צורותיו.

     

    לכתבות וטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

     

    שני ההורים של דריה עובדים, וכפי שאמה הסבירה, זה הרבה יותר פשוט לבשל איזה עוף עם תוספות. צמחונות דורשת הרבה יותר עבודה והתעסקות. דריה, כמו ילדים נוספים שהחליטו להיות צמחונים, לא מתלהבת במיוחד מירקות ופירות. היא מעדיפה דברי מתיקה על כל דבר אחר. כמו בכל תזונה, גם צמחונים צריכים לדאוג לתזונה מאוזנת. מכיוון שהם אינם אוכלים מקור חשוב של חלבון, הדאגה העיקרית היא לדאוג לאספקה מתמדת של חלבון מאיכות טובה.

     (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    יש כמה סוגי צמחונים: אלה שאינם אוכלים בשר ועוף אך אוכלים דגים, ביצים ומוצרי חלב. יש כאלה שלא אוכלים דגים, אך אוכלים ביצים ומוצרי חלב. יש את אלה שנמנעים מבשר, עוף, דגים ומוצרי חלב אך צורכים ביצים ויש את הטבעונים שנמנעים מכל מזון שמקורו מן החי, כמו גם חלב וביצים ולפעמים גם דבש.

     

    מזון מן הצומח מכיל הרבה פחות שומנים רוויים מצד אחד והרבה יותר סיבים תזונתיים מצד שני, החשובים כל כך לבריאותנו וחסרים בתזונה המערבית. התזונה הצמחונית עשירה בפירות וירקות ותורמת לבריאותנו. מסיבה זו, ההורים שנכנסים לכוננות ספיגה כאשר אחד מילדיהם מודיע על ההחלטה לשנות הרגלי אכילה יכולים להירגע. זה לא יפגע בבריאותם, אך נדרשת התארגנות מסוימת. וכעת, חזרה לדריה: הסיבה לשינוי הוא בוודאי לא בריאותית. והיא, כמו צעירים נוספים, לא בדיוק מיישמת את עקרונות של תזונה נכונה. דברי מתיקה לא בדיוק מספקים את הצרכים התזונתיים.

     

    אולי יעניין אותך גם:

    - הפירות והירקות שהכי חשוב שילדים יאכלו

    - מלמדים את הילדים לא לאכול סתם

    - התגובה שתפתיע את ילדכם כשהוא לא ירצה לאכול

     

    סוג החלבון

    "מכיוון שאת נכנסת לגיל ההתבגרות ואת נמצאת בגיל של גדילה והתבגרות", הסברתי לדריה, "את זקוקה לחלבון טוב. החלבונים הם כידוע ה'בלוקים' של הגוף. הגדילה יכולה להיפגע אם התזונה לא תכלול חלבונים טובים". דריה טענה שהיא אוכלת המון מעדני חלב. כאן נעוצה אחת הטעויות. כל המעדנים האלו לא מספקים את החלבונים הרצויים. אנחנו יכולים להשוות חלבונים למחרוזת עם חרוזים. החלבון השלם כולל 20 יחידות חלבון, כלומר 20 חרוזים. החלבון שנמצא במוצרי החלב לא כולל את כל היחידות ולכן הוא לא חלבון שלם. אולם, דווקא במוצרי הלחם יש את היחידות שחסרות במוצרי החלב, וכך, אם נאכל לחם עם גבינה נקבל חלבון מושלם. גם תפוח אדמה עם גבינה יספק חלבון מאיכות מעולה.

     

    "יופי, אז פיצה היא בעצם חלבון מושלם וזה אוכל בריא?", שאלה דריה. "בהחלט", אמרתי. "הבעיה היחידה היא שהפיצה גם מכילה הרבה שומנים והרבה קלוריות ולכן מי שרוצה לשמור על המשקל לא יכול לאכול פיצה בכמויות". הרעיון הוא שמותר לאכול הכל, אבל לא כדאי להגזים ולא כדאי להסתמך רק על מעדנים כתחליף לחלבון.

     

    דרך נוספת לקבל חלבון מאיכות טובה היא לשלב את קבוצת הלחם עם הקטניות. השילוב של שניהם מספק חלבון מאיכות מעולה. דוגמאות? בבקשה: אורז עם עדשים - אורז שייך לקבוצת הלחם ועדשים לקבוצת הקטניות. וכך, ארוחה שכוללת ירקות ומנה של אורז עם עדשים זו ארוחה ממש מושלמת. אורז יכול ללכת גם עם אפונה או חומוס (שניהם מהקטניות). גם לחם עם חומוס זו דרך נהדרת לתחליף חלבון. מקור נוסף לחלבון הם הביצים. מסתבר שבביצה יש אולי את החלבון הטוב ביותר וגם מוצרי הסויה מהווים תחליף לחלבון.

     

    תפריט מאוזן ובריא

    אם התפריט של הצמחוני יכלול את כל קבוצות המזון, בדיוק כמו זה של אוכל הבשר והעוף, זה יהיה תפריט מאוזן ובריא. בנוסף, צמחונים צריכים לשים לב לרמות הברזל ו-B12 שנמצא רק במוצרי בשר, עוף ודגים, ולכן, יש לשים לב אם הוא לא חסר. היום כבר אפשר להשלים חוסרים עם תוספים מתאימים.

     

    חשוב לזכור שרק למעטים מבין הצמחונים יש את המחסור הזה. הספיגה של הברזל מן הצומח פחותה לעומת הספיגה של הברזל ממוצרים מן החי. מסיבה זו חשוב לבדוק את רמות הברזל והפריטין (מאגרי הברזל). כאשר הרמות נמוכות מדי, יש לדאוג ליטול תוסף מזון מתאים.

     

    וכיום: דריה שינתה את צורת האכילה. היא מקפידה לשלב תחליפי חלבון והאוכל הפסיק להיות זירת קרבות בבית. היא מבינה שצריכה לשלב ירקות בתזונה למרות שמעדיפה לאכול מתוקים. ההורים קבלו את החלטתה להיות צמחונית והיא השלימה עם העובדה ששאר המשפחה בחרה להמשיך לאכול בשר.

     

    הכותבת היא יועצת תזונה בעלת תואר שני בחינוך לבריאות מאוניברסיטת קליפורניה בארה"ב. פרסמה שני ספרים בנושא, בהוצאת ידיעות אחרונות. 

     

     

    ומה לגבי תוספי תזונה לבני נוער? צפו:

     

    צילום : אבי חי אורי דוידוביץ'

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     







     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "הילד רוצה להיות צמחוני? כך תגיבו"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים