נמצא זנב של דינוזאור שחי לפני 99 מיליון שנה

חוקרים מסרו כי גוש ענבר, שאותר על ידי מדען סיני בשוק בצפון מיאנמר בשנה שעברה, מכיל 36 מ"מ מתוך זנבו של דינוזאור, לרבות עצמות, בשר, עור ונוצות

לפני בערך 99 מיליון שנים, זנבו עטוף הנוצות של דינוזאור צעיר נתקע בשרף עץ - והייתה זו מלכודת מוות. אך ביש המזל של אותו דינוזאור כעת מעניק למדענים תובנות ייחודיות על הדינוזאורים המנוצים (מלשון נוצה) ששגשגו בתקופת הקרטיקון.

חוקרים מסרו בשבוע שעבר כי גוש ענבר - שרף מאובן - שאותר על ידי מדען סיני בשוק בצפון מיאנמר בשנה שעברה מכיל 36 מ"מ מתוך זנבו של דינוזאור, לרבות עצמות, בשר, עור ונוצות. גודלו של הדינוזאור עצמו ככל הנראה לא עלה על 15 סנטימטרים בלבד.

(צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

"מדובר במציאה ראשונה מסוגה", הסביר הפליאונטולוג הקנדי ריאן מק'קלר, מעורכי המחקר שפורסם בכתב העת Current Biology. "אני פשוט נדהם".

החוקרים מעריכים כי הזנב היה שייך לדינוזאור "ציפורי" בעל שתי רגליים הנקרא מנירפטורה - שהוא אחד מתוך כמה מיני דינוזאורים שהיו בעלי נוצות. ציפורים, שהופיעו לראשונה לפני כ-150 מיליון שנה בתקופת היורה.

(צילום: רויטרס)

המדענים השתמשו בטכניקות סריקה מתוחכמות ותצפיות מיקרוסקופיות כדי לחקור לעומק את הזנב. הם קבעו כי צבעו של חלקו העליון של הזנב היה חום-ערמוני, כאשר החלק התחתון היה חיוור יותר או אף לבן. "אנחנו רואים נוצות שעדיין מחוברות לזנב, ורואים איך הן מחוברות, את הצורות שלהן ברמה המיקרוסקופית ודברים כמו תבניות פיגמנטים בתוך הנוצות", הסביר מק'קלר.

הזנב שעומד בלב המחקר כלל שמונה חוליות, רקמות רכות ונוצות שנשמרו להפליא. מק'קלר אמר כי הזנב שנתקע בשרף "ככל הנראה היה סוף המשחק עבור החיה הזו. הם לא יכולים להשיל את זנבם כמו כל מיני לטאות, למשל". האנטומיה של הזנב אפשרה למדענים לפסול כי הוא היה שייך לציפור שכן הוא ארוך, גמיש וחסרו לו החוליות שקיימות אצל ציפורים התומכות בזנב ובנוצות.

התגלית גם שופכת אור על האבולוציה של נוצות. אלו שהיו כלואות בענבר היו הרבה יותר פרימיטיביות מאלו של ציפורים, והיה חסר בהן הציר המרכזי שניתן למצור בנוצותיהם של ציפורים.

שרף מאובן הוא מעין ברכה עבור פליאונטולוגים זה זמן מה. כמה וכמה חיות ויצורים נמצאו קבורים וחנוטים בענבר, ובהם חרקים, לטאות, בעלי חיים אמפיביים, יונקים וציפורים, וכן צמחים ופרחים.

צילום: רויטרס