נמצאו גולגלות של דינוזאור שחי לפני כ-70 מיליון שנה

שתי גולגלות נחשפו כמעט במלואן. האחת נמצאה ביוטה וגילה מוערך בכ-76.5 מיליון שנה, והשנייה אותרה בניו מכסיקו, וגילה מוערך בכ-73.5 מיליון שנה. הגולגלות יחסית קטנות – בערך בגודלן של גולגלות של רועה גרמני

גילויין של זוג גולגלות מאובנות של דינוזאורים בעלי ראשים דמויי כיפה שופך אור על חייהם של הייצורים המשונים הללו, הנקראים פכיצפלוזאורוס, ועל האופן שבו הם התפתחו. לפי עורכי המחקר, שממצאי פורסמו חלקית לאחרונה, הגולגלות נחשפו כמעט במלואן. האחת נמצאה ביוטה וגילה מוערך בכ-76.5 מיליון שנה, והשנייה אותרה בניו מכסיקו, וגילה מוערך בכ-73.5 מיליון שנה.

לפי החוקרים, העובדה שהגולגלות הללו נמצאו במדינות ההרריות והדרומיות של ארצות הברית מעידה על כך שהפכיצפלוזאורוסים התפתחו בחבל הארץ הזה לפני שנעו צפונה והביאו להתפתחות הפכיצפלוזאורים, הידועים בשם סטגוצרסים.

(הדמיה) (הדמיה)
(הדמיה)

הפכיצפלוזאורוסים – או בתרגום חופשי "לטאות בעלות ראש עבה" - היו חיות צמחוניות בעלות 2 גפיים שחיו בתקופת הקרטיקון (לפני 145.5 מיליון שנה עד לפני 65.5 מיליון שנה). דיוויד אוונס, פרופסור במחלקה לאקולוגיה וביולוגיה אבולוציונית באוניברסיטת טורונטו ואחד ממחברי המחקר, הסביר כי באותו הזמן היה גוף ימי ענק שהפריד בין האזור המזרחי של צפון אמריקה (המכונה אפלצ'יה) לבין חלקה המערבי (המכונה לרמידיה).

החוקר אוונס הוסיף כי מרבית מאובני הפכיצפלוזאורוסים נמצאו עד כה בצפונה של לרמידיה, למשל באלברטה או במונטנה, כך שגילויין של שתי הגולגלות החדשות דווקא בדרום לרמידיה מהוות חשיפה יוצאת דופן.

בליטות של עצמות בחלקן האחורי

בראיון לאתר LiveScience הסביר החוקר כי "היו חלקי דגימות שנמצאו אפילו בטקסס, אבל חומר באיכות כל כך גבוהה וגולגלות שלמות יחסים מהווים גילוי נדיר במיוחד. שתי הדגימות החדשות יוצאות מן הכלל בהשוואה לאחרות מבחינת השלמות שלהן, והן מאפשרות לנו להבין יותר טוב את האנטומיה ואת מערכות היחסים של הייצור הזה".

ברשת "פוקס" האמריקנית דווח כי שתי הגולגלות שנמצאו הן יחסית קטנות – בערך בגודלן של גולגלות של רועה גרמני - עם זאת, הדגימה שאותרה ביוטה גדולה בכ-20% מזו שנמצאה בניו מכסיקו. אך חרף הבדלים קטנים בגודל, לשתי הגולגלות יש בליטות של עצמות בחלקן האחורי. לפי אוונס, מדובר במאפיין ששונה מאוד מדינוזאורים אחרים שנמצאו עד כה, והשוני בבליטות בין שתי הגולגלות עשוי להגיד על כך שהיו אף כמה מינים שונים לפכיצפלוזאורוס.

ההערכה היא כי אותן בליטות מיוחדות שימשו יותר למטרות חיצוניות - למשל כדי להבדיל בין המינים השונים או למטרות חיזור. ייתכן מאוד כי גם עם השנים, הבליטות הללו הלכו וגדלו יחד עם האבולוציה של החיה.

מגוון רחב ונוסף של קבוצות דינוזאורים, ובהם הפכיצפלוזאורוסים, הטירנוזאורוסים והאנקילוזאורוסים, נעו צפונה לפני כ-80 מיליון שנה מסיבה שאינה לגמרי ברורה. סברה אחת היא כי גוף המים שהפריד בין גושי הקרקע העצומים שינה את צורתו והתרחב לאזורים שבהם התיישבו הדינוזאורים, ועל כן נאלצו לנדוד צפונה.

כתוצאה מכך, טען החוקר אוונס, ייתכן כי שושלת הסטגוצרסים החלה למעשה עם הפכיצפלוזאורוסים בחלקה הדרומי של צפון אמריקה. "הממצא הזה עשוי לספר סיפור מעניין על האבולוציה של המין הזה שמעולם לא ידענו עליו בעבר", סיכם החוקר.

הדמיה