שתף קטע נבחר

מערכות בטיחות מתקדמות - אירופה תחייב אותן

בניסיון להקטין עוד יותר את מספר ההרוגים בכבישים, יחייבו מדינות אירופה מערכות בטיחות מתקדמות במכוניות חדשות, כחלק מתקינה הכרחית. בדיקת ynet מגלה: גם בישראל צפויים שינויים

השוק האירופאי ידרוש בעתיד הקרוב מערכות בטיחות מתקדמות במכוניות חדשות, כחלק מתקינה מחייבת. זאת במטרה להקטין עוד יותר את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים - עד כדי 50% נוספים כבר ב-2020. יש להזכיר כי בשנים האחרונות, במדינות רבות באירופה - בניגוד לישראל - נרשמת ירידה רצופה במספר ההרוגים. המהלך הנוכחי צפוי לדעת מומחים לאפשר ירידה נוספת בשיעור כה קיצוני.

 

 

בדיקת ynet מעלה כי מערכות אלו צפויות להפוך לחלק מהתקינה המקומית, שכן מדינת ישראל מתאימה עצמה תקנית לשוק האירופאי. מלבד זאת, במשרד התחבורה אומרים היום כי הוא פועל "בשיתוף רשות המיסים לעדכון שיטת ניקוד הבטיחות, באופן שיקנה ניקוד גבוה יותר למערכות בטיחות אקטיביות מקוריות של היצרן".

 

מערכות בטיחות כמו כריות אוויר ו-ABS (למניעת נעילת גלגלים) סייעו לדעת מומחים להוריד את מספר ההרוגים בתאונות דרכים באירופה ביותר מ-50% בשני עשורים - מ-76 אלף ב-1990 ל-35 אלף ב-2009. כניסתן לאחר מכן של מערכות בקרת יציבות (ESP) כחלק מהתקינה, סייע להורדה נוספת עד כדי 26 אלף אשתקד, שליש ממספר ההרוגים לפני 25 שנה, למרות זינוק אדיר במספר כלי הרכב, הנהגים והנסועה.

 

אך בעוד מערכות הבטיחות מהעשורים הקודמים סייעו (ומסייעות) בדרך כלל בהקטנת נזקים במקרה של תאונה, או היחלצות ממצבי חירום, מערכות בטיחות המתקדמות המבוססות בעיקר על אלקטרוניקה, מיועדות לסייע עוד יותר במניעה. האצת הפיתוח של מערכות אלה נובעת בין היתר מהדהירה לקראת שילוב מכונית כל-אוטונומית בכביש הציבורי, תוך כחמש שנים.

 

למרות שמערכות אלו נמצאות בארסנל של כמעט כל יצרני הרכב המשווקים באירופה, בדגמים רבים הן לא מוצעות כחלק ממפרט האבזור התקני. בהקשר זה יש לציין שארגון הבטיחות יורו NCAP החל להעניק השנה ציון שונה לאותה מכונית שמצוידת במערכות בטיחות כאופציה.

 

מערכת לשמירה אקטיבית על נתיב ()
מערכת לשמירה אקטיבית על נתיב

 

המערכות שצפויות להיות הראשונות להשתלב בתקינה האירופאית, הן בלימה אוטונומית במצבי חירום, המזהה קירבה מסוכנת לרכב או הולך רגל ובולמת אוטומטית אם הנהג אינו מגיב כראוי. שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה, המזהה את הנתיב הנדרש ומסיטה את ההגה במידת הצורך כדי לשמור עליו, היא מערכת נוספת. אחרונה היא מערכת התראה על עייפות נהג, המנטרת נהיגה (סטיות מהנתיב, בלימות פתאומיות והאצות חזקות) ומדווחת על אפשרות לעייפות באמצעים אודיו-ויזואליים או אף אקטיביים - בלימת המכונית בשוליים עד עצירה מוחלטת.


פורסם לראשונה 21/12/2016 20:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים