שתף קטע נבחר

טרור בכבישים: 371 הרוגים ב-2016

בהשוואה לשנת 2015 חלה השנה עלייה של 18 בני אדם שקיפחו את חייהם בתאונות דרכים, 5% יותר. שנת 2016 לא הייתה חריגה ומפתיעה ולמעשה היא ממשיכה את המגמה של ארבעת השנים האחרונות, עליה הדרגתית ורצופה במספר ההרוגים

בשיתוף אור ירוק

 

גיל, פרידה ובנה לוטפי, ליאור, דוד, יקיר בן ה-16, חן, אסף ואמא שלו רחלה, אביעד, אלישבע, מיתר, מוחמד, רבקה ומשה בעלה, מאור, חסן, עבד ובנו יוסף, ניב החייל, שון בן ה-11, הילה, שמעון בן ה-10, אור בן ה-17, מלי בת ה-3. אלו רק חלק קטן משמות הרוגי תאונות הדרכים של שנת 2016.

 

ילדים ובוגרים שכל חייהם היו לפניהם, חיים שנגדעו בשבריר שניה - טרגדיה על חיי המשפחות, שלא יחזרו להיות כפי שהיו לפני התאונה.

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)
    

נכון ל-28 בדצמבר, 371 בני אדם קיפחו את חייהם בשנה החולפת בכבישים המדממים של מדינת ישראל –יותר מאדם אחד בכל יום בממוצע. כמו כדור שמסתובב על שולחן הרולטה ובוחר בכל יום מישהו אחר. יותר מהרוג אחד בכל יום.

 

בהשוואה לשנת 2015 חלה השנה עלייה של 18 בני אדם שקיפחו את חייהם בתאונות דרכים, 5% יותר. שנת 2016 לא הייתה חריגה ומפתיעה ולמעשה היא ממשיכה את המגמה של ארבעת השנים האחרונות, עלייה הדרגתית ורצופה במספר ההרוגים.

 

היעד של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לרדת אל מתחת ל-300 הרוגים מתאונות דרכים לא הושג, נוכח המספרים ההולכים וגדלים, והרצון לצמצם את מספר הנפגעים בכבישים נשאר רצון בלבד.

 (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)
   

"זו השנה הרביעית ברציפות שמספר ההרוגים בכבישים נמצא בעליה וזו גם השנה הרביעית ברציפות שממשלת ישראל איננה ביעד שהיא עצמה הציבה, ירידה קבועה במספר ההרוגים", אמר שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק.

 

"זוהי מגמה רב שנתית והיא תוצאה ישירה של צמצום הכסף שמופנה להצלת חיי אדם בכבישים. כדי לא למחוק לגמרי את הישגי העשור הקודם ראש הממשלה חייב להתערב במחדל הזה ולהורות כבר היום על תוספת של 300 ניידות ו-300 שוטרים למשטרת התנועה כדי להגביר את האכיפה בכבישים האדומים והמסוכנים, ולהביא לצמצום ההרוגים. זה יציל את חייהם של ישראלים רבים וגם יחסוך למדינה כסף רב".

 

שנת 2016: כל יום נהרג אדם, כל שבועיים ילד

  • מתחילת השנה נהרגו 370 בני אדם בתאונות דרכים לעומת 356 בני אדם שנהרגו בכל שנת 2015.
  • אחד מכל שלושה הרוגים מתאונות דרכים הוא מהחברה הערבית - 120 בני אדם מהמגזר הערבי נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים.
  • בכל שבועיים בממוצע נהרג ילד (0-14) בתאונת דרכים – מתחילת השנה נהרגו 27 ילדים בתאונות דרכים, 16 מהם מהמגזר הערבי.
  • קרוב לשני קשישים (65+) נהרגים בממוצע בכל שבוע בתאונת דרכים – מתחילת השנה נהרגו 86 קשישים בתאונות דרכים.
  • 101 הולכי רגל נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים, כ-40% מהם קשישים (65+) ו-15 מהם ילדים ובני נוער.
  • חודשים יוני (39 הרוגים), יולי וספטמבר (37 הרוגים) היו החודשים הקטלניים ביותר בין חודשי השנה.
  • 43 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים – קרוב לאחד בכל שבוע בממוצע.
  • 10 רוכבי אופניים נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים – קרוב לאחד בחודש בממוצע.
  • 111 נהגים ו-92 נוסעים נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים.
  • 77 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים במעורבות משאיות מעל 3.5 טון.
  • בכל שבוע נהרג בממוצע אדם אחד בתאונת דרכים במעורבות אוטובוס, מונית ואוטובוס זעיר - מתחילת השנה נהרגו 51 בני אדם בתאונות עם אוטובוסים, מוניות ואוטובוס זעיר.

 

ניתוח של עמותת אור ירוק על בסיס נתוני הלמ"ס והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

 

ישראל התדרדרה למקום הגרוע ביותר בשינוי מספר ההרוגים מתאונות דרכים

מדו"ח שנערך לאחרונה על ידי עמותת אור ירוק עולה כי מדינת ישראל נמצאת במקום הגרוע ביותר מבין כל מדינות אירופה בשינוי מספר ההרוגים מתאונות דרכים בשנים האחרונות.

 

בשנת 2012 נהרגו בתאונות דרכים בישראל 263 בני אדם (ללא מחוז ש"י) ובשנת 2015 נהרגו 322 בני אדם בתאונות דרכים (ללא מחוז ש"י) – עלייה של 22.4% במספר ההרוגים בשלוש שנים. (הערה: בתוספת נתוני ההרוגים של מחוז ש"י לאותן שנים נרשמה עלייה של 22.8% במספר ההרוגים).

 

כלומר, מדינת ישאל מציגה את הנתונים הגרועים ביותר במהלך שלוש השנים האחרונות בצורה רצופה.

 

המדינות והשינוי באחוזים במספר ההרוגים בין השנים 2012-2015:


 

  • מקור נתונים: המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC)

 

עוד עולה כי אחרי ישראל נמצאות מדינות שהשיגו תוצאות גרועות כמו: מלטה (עלייה של 22.2% במספר ההרוגים), בולגריה (17%), קפריסין (11.8%) והונגריה (6.9%) שסוגרת את חמישיית המדינות שעשו את השינוי הגרוע ביותר במהלך אותן שנים.

 

חמש המדינות שעשו את השינוי הטוב ביותר באירופה באותן שנים (2012-2015) הן שוויץ שהפחיתה את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-25.4%, אסטוניה (23%), ליטא (21.9%), נורבגיה (19.3%) ויוון (18.5%).

 (צילום : אבי מועלם) (צילום : אבי מועלם)
(צילום : אבי מועלם)
  

מניתוח הנתונים עולה כי 21 מדינות באיחוד האירופי הוכיחו כי תאונות דכים הן לא גורל משמים וניתן להצליח במאבק והציל חיים. אותן מדינות הצליחו לצמצם באופן עקבי את מספר ההרוגים בתאונות דרכים, לעומת 11 מדינות שכשלו בצמצום ההרוגים בתאונות דרכים באותן שנים, ישראל כאמור הגרועה ביותר.

  

בשיתוף אור ירוק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
32% היו מעורבים בתאונה
צילום: אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים