שתף קטע נבחר

מבחן השוואתי אלטרנטיבי - רנו קדג'אר מול פיז'ו 3008

שני רכבי הפנאי הצרפתיים מצוידים גם במנועי טורבו-דיזל חסכוניים, ובכך מציעים אלטרנטיבה מעניינת לדומיננטיות של הקוריאנים בעלי מנועי הבנזין הצמאים. הפגשנו אותם למבחן השוואתי קצת שונה

חלק מרכזי מההצלחה של קיה ויונדאי בישראל נובע מהפופולאריות של רכבי הפנאי האחים ספורטאז'-טוסון, המחזיקים במקום הראשון והשלישי בהתאמה בטבלת המכירות השנתית. על ההגמוניה הזו מאיימים כעת צמד רכבי פנאי צרפתיים, בניסיון להציג יתרון בתחום היחיד בו הקוריאנים מתקשים - צריכת הדלק.

 

המבחן בקצרה? קבלו:

צילומי הרחפן באדיבות בנדא מגנטיק - www.benda.co.il

 

רנו קדג'אר שנחת כאן באמצע השנה ופיז'ו 3008 שהושק לאחרונה, מציעים באותה גזרת מחיר של הקוריאנים מנועי טורבו-דיזל מודרניים וחסכוניים משמעותית. כל זאת מבלי להקריב יותר מדי בתחום האבזור או במרווח הפנים, ועם הבטחה לא רק לחסכון בעלויות דלק, אלא גם איכויות נסיעה עדיפות.

 

רנו קדג'אר dCi

מנוע, תיבת הילוכים: טורבו-דיזל, 1.5 ליטר, 110 כ"ס, תיבה כפולת-מצמד 6 הילוכים

זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 11.7 שניות, 181 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 26.3 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק

מחיר (מבחן): 145 אלף שקל (150 אלף שקל)

מבחן בודד

 

פיז'ו 3008 BlueHDi

מנוע, תיבת הילוכים: טורבו-דיזל, 1.6 ליטר, 120 כ"ס, תיבה אוטומטית 6 הילוכים

זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 11.6 שניות, 185 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 23.8 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק

מחיר: 140 אלף שקל

מבחן בודד

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

עיצוב ותאי נוסעים

רנו קדג'אר מאמץ את קו העיצוב העדכני של היצרנית והוא בעל חזות דינמית ונאה בזכות סבכה קדמית גדולה המשתלבת עם יחידות תאורה (לד) הנמתחות לאחור, בתי גלגל מודגשים ומגני פלסטיק שחור מסיביים סביב המרכב כמקובל בקטגוריה.

 

ה-3008 החדש נראה טוב וקרבי משמעותית מקודמו, מכיל אלמנטים עיצובים מושקעים כמו סבכה קדמית מודגשת עם יחידות תאורה צרות ומפוצלות (עיני חתול, לטענת היצרנית), פתחי אוורור בסף מכסה המנוע, שמשות שהופכות צרות בחלק האחורי ומגני פלסטיק שחור סביב המרכב.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

בעוד העיצוב החיצוני הוא עניין של טעם, לגבי עיצוב הפנים ישנה תמימות דעים. לקדג'אר (המבוסס על הקשקאי הוותיק) תא נוסעים נטול שאר רוח, הנראה מיושן בהשוואה. שימוש בצבעים כהים יוצר תחושה קודרת, בעוד איכות החומרים סבירה. אך לוח המחוונים הדיגיטאלי מצועצע ונראה שהיה מקום למסך מגע גדול יותר ("7) בקונסולה המרכזית. יש מערכת הפעלה בעברית המציעה מידע רב, אבל היא מסורבלת לתפעול. המושבים נוחים אבל שדה הראיה מוגבל בשל קורה A רחבה המשתפלת בחדות לפנים, וגלגל הגה ממוקם - כמעט כרגיל ברנו - בזווית אופקית מדי. בנוסף, רק לחלון הנהג פתיחה בלחיצת כפתור אחת.

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

תא הנוסעים של ה-3008 מרשים. עיצוב הפנים כולל מתגים דמויי פסנתר בקונסולה מרכזית הפונה לכיוון הנהג, עם מסך מגע ("8) בחלקה העליון. אלא שהתפעול מסורבל ומחייב הסתגלות, עם בחירת תפריט רצוי דרך מתגים וכיול דרך מסך המגע. בורר ההילוכים בצורת ג'ויסטיק ולוח מחוונים דיגיטאלי עם גרפיקה משתנה נראים מודרניים, אך מד סל"ד הפועל בכיוון הפוך למד המהירות (ולמקובל בכל שעון שהוא) מטריד. גם הגה שתי הצלעות המעוצב קטן-קוטר ומרגיש מוזר. איכות החומרים גבוהה עם שימוש במגוון גימורי פלסטיק ו"דמוי קרבון" ואלומיניום ושלושה סוגי בד שונים לריפוד המושבים. אלה האחרונים מציעים תמיכה טובה למדי.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

ל-3008 בסיס גלגלים גדול משמעותית (267.5 ס"מ, 2.8 ס"מ יותר), אבל מרווח הרגליים וממד הרוחב עדיפים רק במעט. היתרון העיקרי הוא במרווח הראש נדיב תודות ליתרון הגובה (ב-2.6 ס"מ), ובפתחי אוורור-מיזוג לנוסעים מאחור (שאינם מוצעים בקדג'אר), אך הם גורעים מעט ממרווח הברכיים של הנוסע במושב האמצעי. תא המטען של ה-3008 מציע יותר נפח (520 ליטר לעומת 472 ליטר), ויש בו שקע 12V ומתגים שימושיים לקיפול הספסל האחורי. לקדג'אר פתח הטענה רחב יותר, המקל על ההעמסה.

 

אבזור

ה-3008 דיזל (ב-140 אלף שקל) מוצע ברמת אבזור אחת הכוללת מערכת שמע עם שליטה מההגה, USB ובלוטות', בקרת שיוט, חיישני חניה אחוריים, חישוקים "17 קלים, 6 כריות אוויר ומערכת מובילאיי בהתקנה מקומית. בולטת בהיעדרה מצלמת נסיעה לאחור החיונית נוכח שמשה אחורית קטנה. הקדג'אר בגרסת "זן" הנבחנת (ב-150 אלף שקל) כולל בנוסף צמד שקעי USB, מצלמת נסיעה לאחור, חיישני גשם וחניה מלפנים ומאחור, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם ומראות מתקפלות חשמלית. הוא מצויד בניגוד לפיז'ו במערכות בטיחות מקוריות, כמו התראה על סטייה מנתיב, זיהוי רכב בשטח-מת, זיהוי תמרורים ותאורה אדפטיבית (מעבר אוטומטי מאור נמוך לגבוה) ועוקבת פניה.

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יחידת הנעה וביצועים

לקדג'אר מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטר המפיק 110 כ"ס ו-25.5 קג"מ ומשודך לתיבת שישה הילוכים כפולת-מצמד. ל-3008 מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר המפיק 120 כ"ס ו-30.6 קג"מ ומשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. על יתרון התפוקה של ה-3008 מחפה הקדג'אר ברצועת כוח רחבה יותר (ב-500 סל"ד) ותיבת הילוכים מהירת תגובה, כך שהביצועים זהים, הן בתאוצה מהמקום והן בתאוצות ביניים המדמות עקיפה. תודות לזמינות הכוח הטובה של מנועי הדיזל המודרניים, הם זריזים יותר מגרסאות הבסיס של הקוריאנים.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנועי הדיזל של שניהם מסגירים את מוצאם בטרטור אופייני, אבל המנוע בקדג'אר מעט שקט יותר. בשיוט לעומת זאת היתרון הוא של ה-3008, עם סל"ד נמוך יותר (1,800 סל"ד ב-110 קמ"ש לעומת 2,200 סל"ד באותה מהירות בקדג'אר) ובעיקר בידוד עדיף של רעשי דרך ורוח. מערכת עצור-סע ברנו איטית למדי בהתנעת המנוע בתחילת נסיעה, בעוד זו שבפיז'ו ממהרת לדוממם את המנוע לעיתים עוד לפני עצירה מוחלטת.

 

צריכת הדלק בקדג'אר הייתה טובה יותר, בין 16.1 ק"מ לליטר בשיוט ועד 12.9 ק"מ לליטר בעומס, לעומת 14 ק"מ לליטר בשיוט ו-11.9 ק"מ לליטר בעומס ל-3008.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

נוחות והתנהגות

לקדג'אר כיול מיתלים נוקשה יחסית, ורמת נוחות סבירה בלבד עם ספיגת שיבושים בינונית במהירות נמוכה המשתפרת ככל שהמהירות עולה. היכולת הדינמית טובה עם זוויות גלגול קטנות, אחיזה גבוהה יחסית לז'אנר והתנהגות בטוחה וצפויה עם נטייה לתת-היגוי במגבלות (אובדן אחיזה בגלגלים הקדמיים). ההגה, כמעט כצפוי, נטול משוב.

 

ה-3008 מציע איכויות נסיעה גבוהות יותר. נוחות הנסיעה טובה מאוד והוא משכך שיבושים ומהמורות באספלט בצורה יוצאת דופן במהירות נמוכה וגבוהה. כיול רך יותר מייצר בכבישים מפותלים זוויות גלגול מוחשיות יחסית לקדג'אר, אבל הוא מאוד מהנה לנהיגה עם נכונות מרשימה של החרטום לפנות ולשנות כיוון, בין היתר תודות למשקל עצמי נמוך בכ-170 ק"ג. ההגה מהיר ומדויק ואפילו מציע משוב באופן שמעניק ביטחון לנהג. מצב "ספורט" מחדד את תגובת המנוע ותיבת ההילוכים, עם מנופים מאחורי ההגה לשליטה ידנית.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

לשניהם הנעה רק לגלגלים הקדמיים ועל כן היכולת מוגבלת לשבילים כבושים בלבד. ל-3008 זוויות גישה ונטישה מעט טובות יותר (29/20 מעלות לעומת 28/18 בהתאמה), ובעיקר מרווח גחון עדיף משמעותית (21.9 ס"מ לעומת 20 ס"מ). בשילוב מיתלים המציעים ספיגת שיבושים עדיפה, היכולת של הפיז'ו גבוהה יותר בשבילים כבושים.

 

סיכום

יש להניח ששני רכבי הפנאי מצרפת לא יצליחו לנפץ את ההגמוניה הקוריאנית, אבל הם בהחלט פותרים את נקודת החולשה המרכזית של השניים מהמזרח - צריכת דלק. עבור מי שנוהג מרחקים גדולים במיוחד, מדובר בחיסכון שעשוי להגיע לאלפי שקלים בשנה. אם המבחן היה מנסה לקבוע מי יחסוך יותר, רנו קדג'אר היה מנצח בזכות צריכת דלק נמוכה ב-15 עד 10 אחוזים. במקביל הוא גם מאובזר יותר ומציע מערכות בטיחות מקוריות מרמת האבזור הבינונית, שלא מוצעות אפילו כאופציה אצל יריבו מבית.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אבל הוא מעט פחות מרווח, איכויות הנסיעה מעט נמוכות יותר ובעיקר תא הנוסעים קודר ומיושן.

 

מנצח המבחן הוא ה-3008. אולי מעט פחות חסכוני, מציג הנדסת אנוש לא תמיד קלה לעיכול, אבל כמעט בכל פרמטר הוא טוב יותר. החל מעיצוב פנים מרהיב ומקורי, הוא יותר מרווח ובעיקר מציע רמת נוחות והתנהגות לא רק עדיפות על הרנו, אלא גם הטובות בקטגוריה. מלבד זאת הוא נושא גם תג-מחיר נמוך בכ-5,000 שקלים בגרסאות הבסיס. מנצח ראוי וברור.

 

השתתף במבחן: מורן אינגל

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
רנו קדג'אר מול פיז'ו 3008
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים