שתף קטע נבחר

ביי למאה ה-20: נורבגיה תעזוב השבוע את ה-FM

ביום רביעי תהיה נורבגיה למדינה הראשונה בעולם שמתחילה לסגור את רשת ה-FM שלה ולעבור לשידורי רדיו דיגיטליים בלבד. הציבור מתנגד ומומחים מזהירים: "במיליוני מכוניות ובתים אין רדיו דיגיטלי, אזרחים לא יקבלו התרעות בשעת חירום"

נורבגיה תהפוך השבוע למדינה הראשונה בעולם שמתחילה לסגור את רשת ה-FM שלה ברדיו. יהיה זה צעד מסוכן – ולא אהוד במיוחד – במעבר לטכנולוגיה דיגיטלית. מדינות אחרות יעקבו אחרי המהלך וישקלו אם לעשות צעד דומה.

 

מבקרי המהלך טוענים כי הממשלה נחפזת במעבר לטכנולוגיה דיגיטלית וכי אנשים רבים עלולים להחמיץ אזהרות באירועי חירום – אזהרות שעד עכשיו הועברו ברדיו FM. גדולה במיוחד הדאגה מההשלכות על נהגיהן של שני מיליון המכוניות בנורבגיה שאינן מצוידות במקלטי רדיו דיגיטליים.

שלום לכם ותודה. המקלטים הישנים עוברים מהעולם (צילום: הילה כהן) (צילום: הילה כהן)
שלום לכם ותודה. המקלטים הישנים עוברים מהעולם(צילום: הילה כהן)

לפי סקר שפורסם בשנה שעברה בעיתון הנורבגי "דגבלדט" 66% מהנורבגים מתנגדים לסגירת רשת ה-FM ורק 17% תומכים במהלך. שאר הנורבגים לא החליטו מה דעתם בנושא. על כל פנים, הפרלמנט הנורבגי נתן בחדש שעבר אישור סופי לצעד. על החלטתו השפיעה העובדה שברשתות הדיגיטליות אפשר להפעיל ערוצי רדיו רבים יותר.

 

שווייץ מתכננת לעשות צעד דומה ב-2020, ובריטניה ודנמרק נמנות עם המדינות השוקלות לעשות זאת גם כן. אם בנורבגיה ייעשה המעבר בצורה חלקה הדבר עשוי לעודד את המדינות האלה ללכת בעקבותיה.

 

סגירתה של רשת ה-FM, שנכנסה לשימוש בשנות ה-50 של המאה ה-20, תחל ביום רביעי הקרוב בעיר הצפונית בודו. עד סוף השנה ייסגרו כל ערוצי ה-FM והתחנות יעברו לשדר בטכנולוגיה דיגיטלית. תומכי המעבר אומרים כי הטכנולוגיה הזו תספק שידור שאיכות הקול בו תהיה גבוהה יותר. בנורבגיה חיים רק חמישה מיליון בני אדם, אבל היא ארץ גדולה שהרים ופיורדים מפרידים בין חלקיה.

תומכי המעבר מדגישים: "יתפנה כסף להשקעה בתוכניות עצמן" (צילום: index open) (צילום: index open)
תומכי המעבר מדגישים: "יתפנה כסף להשקעה בתוכניות עצמן"(צילום: index open)

"אנחנו המדינה הראשונה בעולם שנפרדת מה-FM, אבל יש כמה מדינות נוספות שצועדות באותו הכיוון", אמר אולה יורגן טורבמרק, ראש "הרדיו הדיגיטלי של נורבגיה", השייך לרשות השידור הממלכתית NRK. טורבמרק אמר כי בעיית המכוניות היא האתגר הגדול ביותר. מתאם דיגיטלי טוב לרדיו FM במכונית עולה בנורבגיה כ-174.7 דולר.

 

אחד מחברי הקואליציה בנורבגיה הביע דאגה דמה לזו שהביעו אלפי אזרחים מבוגרים ונהגים בסקרי דעת הקהל ובהזדמנויות אחרות. "אנחנו פשוט לא מוכנים לזה עדיין", אמר איב תומסן, חבר "מפלגת הקדמה" השותפה בקואליציה השמרנית שמנהיגה כעת את נורבגיה. "בכבישי נורבגיה יש שני מיליון מכוניות שאין להן מקלטים דיגיטליים ומיליוני מכשירי רדיו בבתים בנורבגיה יפסיקו לעבוד כשרשת ה-FM תכובה. אין ספק שיש כאן סיבה לדאגה מבחינת הביטחון".

מתאם שיהפוך את המקלט לדיגיטלי. סיפור לא זול (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מתאם שיהפוך את המקלט לדיגיטלי. סיפור לא זול(צילום: רויטרס)

מנגד, הרדיו הדיגיטלי יאפשר לנורבגיה להפעיל באותה עלות של רשת ה-FM פי שמונה תחנות רדיו מברשת ה-FM. המערכת הנוכחית שבה מתקיימת רשת דיגיטלית במקביל לרשת ה-FM – כל אחת מהן בעלות של כ-29 מיליון דולר – פוגעת בהשקעה הכלכלית בתוכניות.

 

בריטניה מתכננת לבחון את הצורך במעבר לשידור דיגיטלי בלבד כששיעור המאזינים לרדיו דרך הרשת הדיגיטלית יגיע ל-50%. לפי הנהלת הרדיו הדיגיטלי של בריטניה היעד הזה עשוי להיכבש בסוף השנה הזו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הילה כהן
עבר זמנך. נורבגיה אומרת שלום ל-FM
צילום: הילה כהן
מומלצים