שתף קטע נבחר

האוצר יעודד שימוש בגז אך יעלה את המס עליו פי 135

ועדת הכספים תדון בשינויי מס דרמטיים על דלקים בישראל ובמרכזם: עידוד השימוש בגז. אך במקביל יועלה המס על הגז פי 135 בעשר השנים הקרובות, דבר שיפגע במגזרים שלא יקבלו פטור, ויקטין את הכנסות המדינה ממכירת סולר

דיון מיוחד יתקיים היום בוועדת הכספים ויעשה בו ניסיון לראשונה מזה 13 שנה לשנות את המיסוי שמוטל על דלקים שונים בישראל. על שולחן ועדת הכספים יניח שר האוצר משה כחלון בקשה לאישור מסמך המגדיר את המס החדש על הגז ואת הפטור ממס שגופים שונים יקבלו.

 

הבשורה שאמורה לצאת מוועדת הכספים היא תיקונים משמעותיים, בעלי השלכות כלכליות כבדות, שבבסיסם השאיפה לעבור משימוש בתחבורה בדלק מבוסס נפט לדלק מבוסס גז טבעי. בדברי ההסבר של הצו מסבירים ברשות המיסים שהמדינה החליטה להוריד את התלות בנפט ומוצריו, ולכן היא מעודדת להתשמש בגז טבעי במקום בדלקים מזהמים כגון סולר או מזוט.

שר האוצר משה כחלון (צילום: צביקה טישלר) (צילום: צביקה טישלר)
שר האוצר משה כחלון(צילום: צביקה טישלר)
 

סיכון להכנסות המדינה

כחלק מהמהלך המדינה מבטלת את ההחזר (הישבון) על סולר, ואת היכולת לקבל החזרי מס על ידי בעלי מוניות או גופים אחרים מרכישת סולר לתחבורה. הביטול יעשה באיטיות ולאורך 10 שנים, אולם מבדיקת כלכליסט מדובר בסיכון להכנסות המדינה כיוון שהשימוש בסולר הניב לה הכנסות של 8 מיליארד שקל בשנה. כבר משנת 2020 המדינה תעלה את המיסוי על גז טבעי לתחבורה, וזאת ברמה חדה מ־17.16 שקל לטון ללא פחות מ-2,323 שקל לטון כבר עוד עשר שנים, כלומר קרוב לפי 135(!) . אם לא די בכך, תחנות כוח זעירות (קוגנרציה) לא נכנסו בכלל לצו, ומי שירצה להתנתק מחברת החשמל ולייצר חשמל באופן עצמאי לא יוכל לעשות זאת. ברשות המיסים הבטיחו להבהיר את ההחרגה בתחום זה.

 

בתעשייה מעלים חשש

את התעשינים הצו החדש מאוד מטריד. אחד מהם דיבר עם "כלכליסט" אתמול ואמר כי "עשינו חשבון מהר והצו יצור תוספת למפעל של מיליוני שקלים בשנה. ייצור תעשייתי קיבל פטור אבל בתי חולים לא ואני בתור מפעל שכבר חובר אפסיק לרכוש גז בעוד 3 שנים ואחזור למזוט כי המס החדש יתחיל להכפיל לי את המחיר עוד כמה שנים. כנראה שרוצים באוצר וברשות המיסים לעשות עוד כסף על הגז".

 

ברשות המיסים טוענים שהם עשו שימוע לכל הגופים שביקשו להשיג על הצו, והיו "מאוד פתוחים. הצו שלנו מאוד מאוזן ואין פגיעה בתעשיה ובתחבורה".

 

הצו לשינוי המס נועד לכסות את העלויות החיצוניות הישירות כמו זיהום אוויר ופליטת גזי חממה, ועקיפות במקרה של דלק לרכבים כמו עומסי תנועה, רעש ותאונות דרכים. באוצר משוכנעים שזה בדיוק מה שמצדיק את המהלך של העלאת הבלו על הגז הטבעי שעד כה לא היה מיועד לרכבים וכעת אמור לחדור גם לדלקי המכוניות. ההערכה של הכלכלן הראשי, כך עולה מדוח הכנסות המדינה, מעריכה כי העלויות הישירות שלא מגולמות במס על גז טבעי בשלושה מיליארד שקל ב־2015. כדי להתמודד עם זיהום האוויר שהוא יוצר (שאמנם נמוך משל דלקים אחרים שבשימוש אך עדיין קיים) צריך להשקיע 3 מיליארד שקל.

 

על פי ההחלטה אם עד היום שילמו על גז טבעי מס של 1.7 אגורות על קילו גז, ועל ליטר סולר שילמו 2.9 אז אחרי הרפורמה ישלמו מס של 2.32 שקל על קילו גז - והפער בינו לבין הסולר נובע מהזיהום הנמוך יותר שהגז יוצר. אבל בפועל הבלו לא רק מקזז עלויות, גם כי בפועל הגבייה מהשימוש בגז טבעי לא תושקע בהכרח על ידי הממשלה בניקוי הזיהום ושמירה על הסביבה. ברשות המסים מעריכים כי אובדן ההכנסות ממסים בהסתמך על תוכנית של משרד האנרגיה בנוגע לחדירת הגז הטבעי לתחבורה תעמוד בשלוש השנים הקרובות (בהם הבלו לא משתנה עדיין) על בין 10-40 מיליון שקל בשנה. בארבע השנים שאחרי אובדן ההכנסות צפוי לעמוד על 60 מיליון שקל בשנה. אובדן ההכנסות יגדל כמובן ככל שהחדירה של הגז הטבעי תהא גדולה יותר.

 

קשה לחזות את התוצאות

אתמול בערב הוציאה היועצת המשפטית של ועדת הכספים, שגית אפיק, חוות דעת בה היא ציינה בין היתר כי "מדובר בתיקונים משמעותיים, בעלי השלכות כלכליות כבדות, שבבסיסם השאיפה לעבור משימוש בתחבורה בדלק מבוסס נפט לדלק מבוסס גז טבעי. כיום, לא נעשה כלל שימוש בתחבורה בגז טבעי, וקשה לחזות את התוצאות הצפויות של רפורמה זו. נוסף על כך, מרגע שיסתיים הדיון בצווים אלה, הוועדה למעשה מאבדת את אפשרותה לפקח על יישום הרפורמה בעשר השנים הקרובות".

 

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) סגן שר האוצר לשעבר אמר כי "ביטול הסדר הבלו לא יוביל לשימוש בגז טבעי אלא לעלייה נוספת ביוקר המחייה. צריך להבין שישראל לא ערוכה מבחינה תשתיתית לשימוש תחבורתי בגז טבעי. המהלך המסוכן הזה יוביל לייקור משמעותי במחיר התחבורה שייפול על ראשו של הצרכן הישראלי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים