שתף קטע נבחר

שיעור בכימיה: לנטרל "פצצה" ולברוח מהחדר

חדרי הבריחה הגיעו גם לבתי הספר. תלמידי מגמת כימיה בתיכון הרצוג בכפר סבא הוכנסו לחדר שבו היה עליהם לנטרל פצצות, לפתוח מנעולים ולמצוא רמזים שיעזרו להם לצאת בתוך שעה. "זו דרך מעולה להתנסות בחומר, בלי מורים שנותנים לך הוראות"

 

ארבע פצצות שצריך לנטרל, חידות ונוסחאות כימיות שחייבים לפתור כדי לקבל את המפתחות למנעולים השונים  - והכל תוך שעה אחת בלבד. חדרי הבריחה (Escape Room) שהפכו בשנים האחרונות לפופולריים מאוד בקרב צעירים ומבוגרים בארץ ובעולם, מגיעים גם לבתי הספר. למשך שעה הופכים תלמידי חמש יחידות בכימיה לבלשים שצריכים לפצח את התעלומה, ולמצוא את דרכם אל מחוץ למעבדה.

 

לקראת האתגר שבו השתתפו השבוע, תלמידי מגמת כימיה בתיכון הרצוג בכפר סבא התחלקו לארבע קבוצות. את הטלפונים הניידים הם שמו בחדר צדדי ונכנסו למעבדה. על הלוח שעון שמראה 60 דקות, בחדר פזורים רמזים ומנעולים והתלמידים יוצאים לדרך. החידות שעליהם לפתור מבוססות על תוכנית הלימודים. הם ביצעו פעולות בהן ניסויים שבודקים תגובות כימיות, שינוי טמפרטורה של חומרים, פענוח נוסחאות כימיות, והכרת תכונות של חומרים כמו חומצות ובסיסים, חומרים מוליכי חשמל, חומרים מבודדים ועוד.

 (צילום: שחר חי) (צילום: שחר חי)
(צילום: שחר חי)

 (צילום: שחר חי) (צילום: שחר חי)
(צילום: שחר חי)

 (צילום: שחר חי) (צילום: שחר חי)
(צילום: שחר חי)

התלמידים בחדר הבריחה. "עבדנו בדינמיקה מעולה" (צילום: שחר חי) (צילום: שחר חי)
התלמידים בחדר הבריחה. "עבדנו בדינמיקה מעולה"(צילום: שחר חי)

התלמידים ממוקדים מטרה, כל קבוצה עובדת בהרמוניה כדי להגיע לעוד רמז שיפתח עוד מנעול. בסופו של דבר הקבוצה הראשונה מנטרלת את הפצצה לאחר 35 דקות בלבד. הקבוצה הרביעית עושה זאת ב-45 דקות. ארבע הקבוצות עשו זאת בפחות משעה, והגאווה כך נראה – גדולה.

 

יואב לוי וחברי קבוצתו היו הראשונים לנטרל את הפצצה. "עבדנו בדינמיקה מעולה, כל הנושאים שלמדנו במהלך השנה ישר קפצו לנו לראש, כשסיימנו ראינו שכולם עוד עובדים והיינו ממש מופתעים", הוא משתף. "בניגוד לשיעור בכיתה, פה היינו צריכים להסתכל יותר מסביב, לפתוח את העיניים, לראות מה תלוי על הקירות, איזה רמזים נמצאים בפינות מסוימות. כל אחד מחברי הקבוצה סרק את החדר ומצאנו מהר מאוד את כל הרמזים. אני חושב שזו דרך מעולה להתנסות בחומר. אתה מבצע את הניסויים לבד, טועה ומנסה שוב עד שתצליח, בלי מורים שנותנים לך הוראות. מעבר לעובדה שזה ממש מגניב, זה גם מלמד המון".

 

מוצפי. "לחשוב מעבר, להיות יצירתיים" (צילום: שחר חי) (צילום: שחר חי)
מוצפי. "לחשוב מעבר, להיות יצירתיים"(צילום: שחר חי)

יואב לוי. "דרך מעולה להתנסות בחומר" (צילום: שחר חי) (צילום: שחר חי)
יואב לוי. "דרך מעולה להתנסות בחומר"(צילום: שחר חי)

מיכל מוצפי וחברי קבוצתה נטרלו את הפצצה לאחר 45 דקות. "היה ממש אדיר", היא אומרת, "ליישם את החומר שלמדנו בכיתה בדרך של חדר בריחה זה ממש מגניב. בשלב מסוים הייתי בלחץ כי שמעתי שקבוצה אחרת סיימה ופחדתי שאולי לא נספיק, אבל הצלחנו וזה היה מעולה. ממש התרגשתי".

 

מוצפי מציינת כי השאלות שנתקלו בהן התבססו על חומר הלימוד, אך מה שהיה מאתגר זה הצורך להבין את הרמזים שיביאו אותם לפתרון החידות. "יש ציור של מזרק על הקופסה ואנחנו צריכים להבין שצריך להזריק משהו. זה לחשוב מעבר, להיות יצירתיים, אלה דברים שלא נתקלתי בהם בעבר בבית הספר".

 

ההחלטה להכניס את חדרי הבריחה למגמת הכימיה בבתי הספר מתכתבת עם התוכנית "ללמידה משמעותית", שמטרתה להעביר לתלמידים את חומר הלימוד בצורה חווייתית ומלמדת יותר. מדובר ביוזמה של המרכז הארצי למורי הכימיה במכון ויצמן, בראשות ד"ר רן פלג וד"ר מלכה יאיון, שאחראי גם על פיתוח הערכות שעוברות בין בתי הספר ברחבי הארץ. חדר הבריחה בכימיה מופעל כל שבוע בבית ספר אחר, ובמשרד החינוך כבר יש רשימת המתנה עד לשנה הבאה.

 

"יצרנו בחיבור הזה למידה רלוונטית, שמעודדת חשיבה מחוץ לקופסה ושונה ממה שקורה בכיתה. המטרה היא שהתלמידים יחקרו, יפתרו חידות, יהיו סקרנים ומעורבים", אומרת דורית טייטלבאום, המפקחת על מקצוע הכימיה במשרד החינוך.

 

מי שהייתה גאה מאוד בתלמידים היא המורה סינתיה גילעם שעקבה מקרוב אחר התקדמותם. "יכולתי לשבת איתם בכיתה, לפתור עוד תרגיל מהחוברת ולעבור על החומר, אבל בחדר הבריחה הם גם למדו וגם נהנו מאוד, וזה לא פחות חשוב. ראיתי את ההתלהבות, הם היו כל כך בעניין וכבר אמרו לי שחייבים לעשות את זה שוב". גילעם מגלה כי הם כבר עמלים על חדר בריחה חדש שיכלול נושאים אחרים מתוכנית הלימודים. "גם אני וגם התלמידים נשמח לעשות את זה שוב", היא מסכמת.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שחר חי
התלמידים בחדר הבריחה
צילום: שחר חי
מומלצים