שתף קטע נבחר

הרפורמה שתשחרר אתכם ממוסכי ההסדר

נחשף נוסח הרפורמה בביטוחי הרכב. המטרה: הפסקת השליטה של חברות הביטוח בתיקונים אחרי תאונה, והוזלת הביטוחים המקיפים

טיוטת חוזר שצפוי להוציא משרד האוצר בהמשך השבוע, והועלתה בטעות ביום חמישי לאתר רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, חושפת את אחת הרפורמות הגדולות הצפויות בענף ביטוחי הרכב, שנוגעת בהיבט רגיש למבוטח שרכבו נפגע בתאונה: השמאים ומוסכי ההסדר.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

הרפורמה נועדה להפסיק את השליטה של חברות הביטוח בתהליך התיקון של רכב אחרי תאונה, כדי להבטיח תיקון איכותי וחופשי, ולא בהכרח הזול יותר עבור החברה.

 

מטרתה לשפר את הליך התביעה למבוטחים כדי שיהיה שקוף ופשוט ככל הניתן, תוך הפחתת ניגודי עניינים פוטנציאליים. באוצר אף מקווים כי הרפורמה תתגלגל לבסוף להוזלת הפרמיות בביטוחים המקיפים, שהתייקרו בעשרות אחוזים בשנה האחרונה.

 

הרפורמה כוללת שני סעיפים עיקריים. הראשון שבהם נוגע לשמאים שמאבחנים את הנזק שנגרם לרכב.

 

לפי הטיוטה, צפויות להתבטל רשימות שמאי החוץ, כך שבניגוד למצב כיום, חברות הביטוח לא יחזיקו רשימות שמאים מטעמן, ולא יוכלו לקבוע יותר מי יהיה ברשימה עבור מבוטחיהן ומי לא. כן יבוטל הקשר בין המוסכים לשמאים. ייעשה שימוש במאגר כללי של שמאים, שאליו יוכל להצטרף כל שמאי שירצה, ושיעמוד בתנאי הרישיון של משרד התחבורה. המבוטח עצמו יוכל לבחור שמאי בשני מסלולים: בחירת שמאי פרטי, בעקבות היכרות קודמת או המלצה אישית, או בחירה ממאגר השמאים. למבוטח תישלח רשימה של 4 שמאים מתוכו והוא יוכל לבחור מביניהם, בדומה לאופן שבו עובדים בנקים למשכנתאות מול הלווים, עם הבדל מהותי לפיו השמאים ייבחרו מתוך המאגר.

 

הסעיף השני בטיוטה עוסק במוסכי ההסדר, אשר להם הסכמים עם חברות הביטוח. היא כוללת שינוי של אופן העבודה בין חברות הביטוח והמוסכים, אשר יידרשו לעמוד בכללים של קוד אתי שתאשר הרשות, בראשות הממונה דורית סלינגר. המהלך אמור לאפשר לכל מוסך, גם אם כיום אינו נכלל ברשימת מוסכי ההסדר של חברות הביטוח, לספק שירותים למי שרכבם נפגע בתאונה. ברשות אימצו בכך את השיטה של שוק הביטוח באוסטרליה, שגם בו יש קוד אתי, שמחייב הן את המוסכים והן את חברות הביטוח. לפי הטיוטה יחויבו המוסך והחברה לבצע את התיקון הנדרש בשיתוף פעולה מלא, לא לעכב את התיקון, ולהביא לטיפול ראשוני מהיר ככל האפשר ברכב הניזוק.

 

הרפורמה נולדה מעבודת צוות משותפת של רשות שוק ההון ומשרד התחבורה, שהוקם לבקשת יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), בדיונים על אישור החוק לרישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב. הצוות בחן את שוק ביטוחי הרכב וההשפעות החיצוניות עליו במסגרת התיקונים כמו עלותם של חלקי החילוף, עלויות התיקון עצמו, הממשק מול שמאי הרכב, וניגודי העניינים הקיימים.

 

ברשות ציינו כי המטרה בסופו של דבר היא להוזיל את הביטוח המקיף למבוטחים, כשחלק מההתייקרות נובע מחוסר אמון הדדי בין המוסכים וחברות הביטוח. טיוטת החוזר אמורה להתפרסם רשמית בהמשך השבוע, לקבלת הערות והכנסת תיקונים. השאיפה היא שהחוזר ייכנס לתוקף עד סוף השנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים