שתף קטע נבחר

תמונה נדירה: מטוס קרב על כביש 1

הנוסעים בכביש המרכזי ראו מטוס נגרר, ולצדו ניידות משטרה רבות. תוך זמן קצר נפתרה התעלומה

 

 

תמונה כזו לא רואים כל יום: בכביש המרכזי המחבר בין שתי הערים הגדולות בארץ צפו אמש (יום ב') העוברים ושבים במטוס קרב - כשהוא נישא על גבי גרר. דני כהן מ"אוטו בני ברק" שצילם זאת אמר ל-ynet כי סבר תחילה כי המטוס נחת על הכביש, אבל לאחר מכן התברר כי מדובר במטוס כפיר ישן יחסית שהועבר מהתעשייה האווירית למוזיאון חיל האוויר בחצרים.

 

לצד המטוס נראו ניידות משטרה רבות. במשטרת התנועה אישרו כי בין השעות 10 בערב ל-2 בלילה הם "ערכו ליווי למטען חורג מנמל התעופה בן גוריון לבסיס חצרים. במהלך הליווי נטלו חלק שוטרים מאגף התנועה שדאגו לשמור על זרימת התנועה וללא הפרעה משמעותית למשתמשי הדרך".

מטוס כפיר על כביש 1 (צילום: דני כהן מאוטו בני ברק) (צילום: דני כהן מאוטו בני ברק)
מטוס כפיר על כביש 1(צילום: דני כהן מאוטו בני ברק)

הכפיר, מטוס קרב חד-מושבי מתוצרת התעשייה האווירית בישראל, נכנס לשירות פעיל בצה"ל בשנת 1976 והיה במשך שנים רבות נדבך מרכזי בכוח האווירי של ישראל. הכפיר לא היה פיתוח ישראלי מקורי ולמעשה תוכנן על בסיס מטוס המיראז' 5 הצרפתי, בצירוף מערכות ישראליות ואמריקניות. הכפיר נחשב למטוס הקרב הישראלי הראשון, למרות שלפניו יוצר בישראל ה"נשר", שהיווה למעשה מטוס ביניים בין המיראז' 5 לכפיר.

 

באותה תקופה שבה נכנס הכפיר לשירות בצה"ל, נמסרו לחיל האוויר מטוסי קרב מתקדמים מדגם F-15, ולכן לא נחשב הכפיר מעולם למטוס מהדרג הראשון בחיל. ב-9 בנובמבר 1977 בוצעה תקיפת בכורה של המטוס - בסיס אימונים של מחבלים בדרום לבנון.

 

ב-27 ביוני 1979 הפיל כפיר בירי טילים מיג 21 סורי מעל שמי לבנון. הייתה זו ההפלה היחידה של המטוס בחיל האוויר. במחצית השנייה של שנות ה-90 הוצאו בהדרגה מטוסי הכפיר משירות פעיל. למרות זאת המשיכה התעשייה האווירית להשביח את הדגמים הישנים, ובעיקר את מערכת המכ"ם, וייצאה את המטוס לצבאות זרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני כהן מאוטו בני ברק
המטוס על הגרר
צילום: דני כהן מאוטו בני ברק
מומלצים