שתף קטע נבחר

המשרד להגנת הסביבה הטיל קנס כבד, ונתבע

קנס של 1.77 מיליון שקל הוטל על שתי חברות לייצור צמיגים, בטענה כי לא עמדו ביעדי המחזור שהוצבו להן. בתגובה הגישו החברות תביעה: "המטרה של העיצומים היא לא לגרום לעסקים שומרי חוק לסגור את שעריהם"

שתי חברות לייצור צמיגים עתרו נגד המשרד להגנת הסביבה, לאחר שהוטלו עליהן קנסות בגובה כולל של 1.77 מיליון שקל, בטענה כי לא עמדו ביעדי המחזור שהוצבו להן. בפנייה מבקשים העותרים להורות לבית המשפט לבטל את העיצומים הכספיים, בטענה כי מדובר בהחלטה קיצונית וכי הן דווקא עמדו ביעדים.

 

2.5 מיליון שקל קנס לחברות שלא מיחזרו צמיגים

רק 18% מהקנסות על זיהום הוטלו בפועל‏

 

התביעה הוגשה בידי החברות ראלי אביזרי תנועה בע"מ, ודקה צמיגים בע"מ. החברות עתרו לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים נגד המשרד להגנת הסביבה, באמצעות משרד עו"ד שביט בר-און גלאון צין ויתקון ושות' בשיתוף משרד גולדפרב זליגמן.

 

הקנס הוטל על בסיס החוק לסילוק ולמחזור צמיגים, שנכנס לתוקפו ביולי 2007. החוק נועד להסדיר את נושא הטיפול בצמיגים משומשים, סילוקם ומחזורם. החוק מתבסס על עקרון המקובל במדינות רבות בעולם לטיפול בבעיות סביבתיות - עיקרון אחריות היצרן המורחבת.

 

על פי עקרון זה, האחריות לטיפול בהשפעות הסביבתיות השליליות הנגרמות משימוש במוצר כלשהו מוטלות על היצרן או היבואן של המוצר. יצרנים או יבואנים מהווים את החוליה הראשונה בייצורו ומכירתו של המוצר, ולכן ראוי - כך לפי החוק - להטיל עליהם את החובה לטפל במוצר גם בסוף חייו.

 

לפי החוק, יצרני ויבואני הצמיגים נדרשים למחזר 85% מכמות הצמיגים שמכרו בישראל בכל שנה, ולהעביר את יתר הצמיגים לשימוש חוזר.

 

העותרים מציינים כי העיצומים שהוטלו עליהם הם חריגים ובלתי סבירים, וכי ההחלטה על העיצומים נעשתה מבלי שנערך להם שימוע נאות. בעתירה מציינים העותרים, כי בעקבות שדרוג מערכות המחשוב הם התקשו לאמוד את המשקל הכולל של הצמיגים ששיווקו, וכתוצאה מכך הסתבר כי הם מחזרו יותר מהנדרש בחוק.

 

החברות ביקשו שהמשרד להגנת הסביבה יתחשב בהן וייחס את המחזור העודף לשנים קודמות. עם זאת, במשרד דחו את בקשתן והשיבו כי לא ניתן להפחית את העיצומים.

 

מנגנון אכיפה חלופי להליך הפלילי

ראוי לציין כי הליך של עיצומים הוא הליך חדש יחסית במשפט הישראלי. במסגרת הליך זה מתנהל משא ומתן, ובסיומו לרוב מתקבלת הסכמה להפחית את סכום הקנס המקורי. כלי העיצומים הכספיים מהווה מנגנון אכיפה חלופי להליך הפלילי.

 

עו"ד גל שניר, ממשרד שביט בר-און גלאון צין ויתקון, הסביר כי "מדובר בחברה שבגלל שדרוג מערכת המחשוב מחזרה 110% מסך הצמיגים ששיווקה. לא סביר שחברה שמחזרה יותר ממה שהיא נדרשת על פי חוק - תיקנס.

 

"זו הפעם הראשונה שבה הוטל עיצום כספי לפי החוק הזה. המטרה של חוק הצמיגים היא להביא למחזור צמיגים. יש פה חברה שעמדה ביעדים יותר, שלא חסכה שקל לכיסה, וממשיכה לעמוד במטרות החוק. המטרה של העיצומים היא לא לגרום לעסקים שומרי חוק לסגור את שעריהם".

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "לא ניתן בשלב זה לספק פרטים אודות המקרה המוזכר בפנייתך שכן ההליך המשפטי הנוגע בו עדיין מתקיים. יחד עם זאת, ברצוננו להצביע על מספר אי דיוקים באופן הצגת הדברים בפנייתך.

 

"המשרד ניהל תהליך ארוך של התכתבויות ושיחות טלפוניות עם החברה ואף קיים שימוע לחברה בתאריך 11.07.2016. המשרד דחה את הבקשה להפחית את עיצומים מכוון שחוק הצמיגים שנחקק ב-2007 אינו מעניק סמכות זו". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים