מחקר: "מי תהום זרמו במאדים 'לא מזמן'"

חוקרים מאירלנד, שסרקו תמונות לוויין ממאדים, טוענים כי בכוכב הלכת השכן קיימת תופעה הדומה לזו שבמדבר בנמיביה הנגרמת בשל מי תהום

חוקרים גילו ראיות להצפה תקופתית של מי תהום בעמק במאדים, שהן למעשה עדות נוספת לכך שמים זרמו על פני כוכב הלכת האדום בעבר הלא-מאוד רחוק. המדענים ממכללת טריניטי בדאבלין, שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת Geophysical Research Letters, טוענים כי האזור שנבחן על המאדים יכול להיות אידיאלי עבור חיפוש אחר סימני חיים.

"על כדור הארץ, דיונות מדבר מוצפות מפעם לפעם במים באזורים של מי תהום משתנים, ובאזורים שבהם ישנם אגמים, נהרות או חופים בסמיכות. ההצפות התקופתיות האלה משאירות סימנים ודפוסים מאחוריהן", מסרה מארי בורק, ממובילות המחקר, בהודעה רשמית. "אתם יכולים לדמיין לעצמכם את ההתרגשות שלנו כשסרקנו תמונות לוויין של האזור במאדים שבו נראו אותם דפוסים 'מסגירים', שלפיהם ניתן להסיק שהיה מים במקום הזה בעבר הקרוב יחסית".

(צילום: מתוך המחקר) (צילום: מתוך המחקר)
(צילום: מתוך המחקר)

תבניות הקרקע שהתגלו על ידי החוקרת בורק ועמיתיה נקראים (בתרגום חופשי) "תלמים מקושתים" - מלשון קשת בשל צורתם. בורק חקרה לראשונה את התופעה במדבר נמיב שבאפריקה הדרומית, שם התלמים נוצרים באופן גאוכימי - כשמי התהום מתאדים, המלח משתלב עם החול ויוצר את הרכסים בקרקע. התופעה הזו, שממשיכה גם מתחת לפני הקרקע, נותרת גם כאשר דיונות החול מתחילות להיסחף ברוח.

"בהמשך לעבודה שלנו בנמיביה, שיערנו שתלמים מקושתים דומים על מאדים, שאפשר לראות על פני השטח בין הדיונות, יכולים להעיד על כמויות משתנות של מי תהום מלוחים, בזמן שבו הדיונות נעו במורד העמק", הוסיפה בורק.

ואכן, הגילוי של המדענים הוכיח כי ההשערה שלהם הייתה נכונה. "הממצאים האלה משמעותיים מאוד", סיכמה בורק. "תחילה, דיונות החול של מאדים מציגות ראיות לכך שהיו כנראה מים פעילים באזור קו המשווה של כוכב הלכת - ואולי אף בעבר שאינו מאוד רחוק. שנית, האזור הזה הוא כעת מטרה גיאולוגית עבור חיפוש אחר צורות חיים קודמות".

להודעת החוקרים