שתף קטע נבחר

סיאט לאון קופרה בנהיגה ראשונה – GTI אמיתית זה סיאט

הקומפקטית הספורטיבית של סיאט עברה מתיחת פנים קלילה והפכה חזקה מתמיד ומתורבתת מאי פעם. נהגנו בה, גם על המסלול

במה נהגנו: סיאט לאון קופרה (מתיחת פנים)

מתחרים: פולקסווגן גולף GTI, הונדה סיוויק טייפ R, פיז'ו 308 GTI, רנו מגאן RS

מתי אצלנו: אפריל 2017

מחיר משוער: כ-220 אלף, ללא שינוי

 

 

בעד: יכולת דינמית, יחידת הנעה, שימושית

נגד: עיצוב פנים, כבר לא ילדה רעה

 

בגדול: סיאט לאון קופרה, קומפקטית לוהטת וותיקה שעשתה שימוש במכללי בנות הקטגוריה בקונצרן פולקסווגן הגרמני, מעולם לא זכתה לתהילה של אחותה מבית, גולף GTI, ונאלצה להסתפק בתארים משניים שהדגישו בעיקר את מחירה האטרקטיבי.


כל זה השתנה עם הצגת הדור השלישי לפני שלוש שנים, שזכה בין היתר לדחיפת תדמית מרשימה עם מסע יח"צנות מלהיב בו קבעה שיא הקפה במסלול הנורבורגרינג בגרמניה, הייתה המכונית הראשונה בעלת הנעה קדמית לרדת מרף שמונה הדקות, וזו שהציתה מלחמת התשה מתמשכת על התואר מול רנו, הונדה ובהמשך גם פולקסווגן עצמה.

 

 

גם בישראל היא זכתה להצלחה לא מבוטלת. עם כמעט 200 יחידות שנמכרו כאן בשנה שעברה, היא הדיחה את גולף GTI מתואר "הנמכרת ביותר בקטגוריה".

מתיחת הפנים הנוכחית מוסיפה לה מעט כוח, קצת אבזור ומערכות בטיחות חדשות, אבל האם זה יספיק כדי לקבוע אחת ולתמיד כי היא מתעלה על ממציאת הקטגוריה?

 

עיצוב ותא נוסעים: לא הרבה השתנה במתיחת הפנים (אם מתעלמים מחבילות עיצוב-אבזור זוהרות בכתום ולבן), והיא תוצע כבעבר במרכב האצ'בק 3 דלתות או 5 דלתות, כמו-סטיישן שימושית, אלא שזו האחרונה עדיין לא זכתה לאישור ייבוא סופי. פנסי החזית הם כעת מסוג לד מלא, פתחי האוורור בפגוש הקדמי גדולים יותר, עיצוב החישוקים הקלים שונה ועל סמל דגל השחמט מאחור מאוזכר כבדרך אגב ההספק המרבי - 300.

 

 

בתא הנוסעים יש כעת מסך מגע בגודל עדכני ("8, לעומת "6.5 בקודמת) עם מטען אלחוטי לסמארטפון בתחתית הקונסולה וצימוד דרך Apple CarPlay ו-Android Auto. המסך מציע כבעבר "נתוני אקשן" – חסרי משמעות – כמו גדישה, מד G זמני הקפה ואחרים. כדאי להזכיר בהקשר לאקשן שינוי קל שעשוי להתגלות כחיובי עבור רשת המוסכים המורשים של סיאט, אבל מעט פחות עבור חובבי הגה - בלם החניה כעת חשמלי במקום מכאני.

 

פרט לכך נותר תא הנוסעים כשהיה, כולל עיצוב חסר השראה וכמעט נטול סממנים ספורטיביים, אבל איכות חומרים מרשימה וגבוהה במיוחד. המושבים מצופי עור ועור הפוך, נראים מעולה ומרגישים נפלא, אך התמיכה שהם מעניקים יכולה הייה להיות גבוהה יותר עבור צרי מידות.

 

 

סיאט מציידת את הלאון המעודכנת בסוללת מערכות בטיחות מתקדמות כמו בלימה אוטונומית במצבי חירום, בקרת שיוט אדפטיבית עם אפשרות לנהיגה אוטונומית עד 60 קמ"ש, זיהוי תמרורים והתראה לערנות הנהג.

 

יחידת הנעה וביצועים: מנוע ה-2.0 ליטר משחרר כעת 300 כ"ס, תוספת של 10 כ"ס ו-38.7 קג"מ (3 קג"מ יותר) כתוצאה מעדכון תוכנת ניהול המנוע. אצלנו היא תמשיך להיות משווקת עם 290 כ"ס בגלל תקני היצרן למדינות חמות. כבעבר, יש תיבת שישה הילוכים ידנית (שלא שווקה עד כה בישראל ואולי תגיע כגרסת כניסה) או שישה הילוכים כפולת-מצמד עם מנופים נוחים מאד מאחורי ההגה. ההנעה קדמית – נעזרת דיפרנציאל מוגבל החלקה מתוחכם – כבעבר, אך גרסת הסטיישן מציעה אופציה להנעה כפולה-קבועה שימושית בתנאי אחיזה בעייתיים.

 

מערכת ההנעה מציעה 5 מצבי נהיגה (בין חסכוני ונוח לאישי ו"קופרה" קיצוני) האחראים במידת מה לתגובת המצערת, תיבת ההילוכים ונוקשות מתלים (בולמים אדפטיביים). על הכביש הספרדי מספקת יחידת הכוח ביצועים מעולים כבעבר, ללא שינוי למרות תוספת הכוח הקלה. זה אומר זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 5.7 שניות (בגרסת 5 דלתות כפולת-מצמד) ומהירות מירבית שמוגבלת ל-250 קמ"ש, הרחק מעבר למומלץ בישראל.

יכולת המשיכה לא פחות ממעוררת השתאות, בעיקר בדרך החלקה וחסרת הדרמה שבה זה קורה, החל מפעולת תיבה מצוינת, הורדת הילוכים שמסוגלת להצמיד את מחט מד הסל"ד אפילו לסביבת הקו האדום ומשיכה אחידה וסופר-חזקה עד ההילוך הבא גם מסל"ד ביניים. רזרבות זמינות הכוח מרשימות בכל מצב, וממש לא משנה אם הנהג מצא עצמו במוד נינוח או קרבי. העברות ההילוכים של התיבה האוטומטית מהירות מאד, אך אפשר היה לקבל פס קול מעט יותר אגרסיבי בגרסאות החזקות, אם כי זו העדפה אישית שכן כך, בידוד הרעשים מרשים.

 

 

נוחות והתנהגות: למרות חישוקי "19 בחתך נמוך, נוחות הנסיעה טובה למדי למכונית מסוגה. הכיול נוקשה באופיו, אך אינו נוקשה מדי בשום מצב, גם על כבישים משובשים במיוחד. בכך מציגה הלאון עליונות מרשימה על מכוניות מסוגה, גם אלה מאותו הבית עצמו. וזו רק ההתחלה. שכן התכונה המרשימה ביותר בלאון קופרה היא יכולת הורדת כוח המנוע לאספלט.

 

הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה בו היא עושה שימוש, מייצר עבור הקופרה יתרון אדיר, ומאפשר לה להוריד 300 כ"ס דרך הגלגלים הקדמיים באופן כה נינוח וחסר דרמה, עד כדי חוסר אמון לעיתים. ואם ניתן להבין שעל מסלול המירוץ היא הרגישה חסרת מאמץ באופן הורדת הכוח לאספלט, על הכביש הציבורי היא מציבה רף מאד גבוה, שספק אם מכונית הנעה קדמית אחרת מסוגה מסוגלת כיום להציע.

 

 

היכולת הזו מייצרת מכונית סופר-ידידותית למרות פוטנציאל המהירות האדיר. ניתן לנהוג בה במהירות מגוחכת ועדיין לחוש ביטחון, מבלי שהיא תסתובב לפתע ותחשוף פרצוף מרושע ומסוכן. בשום תנאי, בשום מצב. לכך יש להוסיף מערכת הגה טובה, מעט חסרת רגש אבל מדויקת ומהירה, עם משקל נכון בדרך כלל. מערך הבלמים (דיסקים מאווררים מלפני ומאחור בגודל 340 ו-310 מ"מ בהתאמה) - הרשים אף הוא, ולמעט דעיכה בעבודת מסלול אגרסיבית במיוחד, לא הראו שמץ של היחלשות.


 

סיכום: סיאט לאון קופרה המעודכנת תעלה בישראל כמו קודמתה כ-220 אלף שקלים. היא כמובן אינה זולה, אבל היא מציעה את חבילת ספורט-הנאה-שימושיות ללא מתחרות כרגע. היא אינה ספורטיבית קיצונית באופייה, אך עובדה זו אינה גורעת, אלא מוסיפה לה נקודות בקרב בו היא מובילה כרגע - על תואר ה-GTI האולטימטיבית.

 

 
סיאט לאון קופרה 300

סיאט לאון קופרה
מנוע 4 צילינדרים, טורבו
נפח / סוג דלק 1,984 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 300 כ"ס ב-6,200 סל"ד
מומנט מרבי 38.7 קג"מ ב-1,800 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / כפולת מצמד, 6 הילוכים
אורך 428.1 ס"מ
רוחב 181.6 ס"מ
גובה 143.5 ס"מ
בסיס גלגלים

263.1 ס"מ

משקל 1,421 ק"ג
נפח תא מטען 380 ליטר
100-0 קמ"ש 5.7 שניות
מהירות מרבית 250 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 14.7 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 156 גרם לק"מ
מחיר משוער 220 אלף שקל
כריות אוויר 6
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות 5 כוכבים לפי Euro NCAP

 

הכתב היה אורח חברת סיאט

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים