שתף קטע נבחר

ועדת השרים תכריע אם שדה דב ייסגר: "גזר דין מוות לאילת"

ועדת השרים לחקיקה תתבקש להכריע היום בהצעת החוק של יותר מ-70 חברי כנסת מימין ומשמאל שקוראת למנוע את פינוי שדה התעופה האזרחי בת"א בחודש הבא. בהצעת החוק נטען כי הפסקת הטיסות האזרחיות תביא לפגיעה בתיירות, בכלכלה ובבריאות ותנתק את אילת מהמרכז: "דוחקים לבחירה בין מעגן יאכטות פרטי לחולים האונקולוגיים מאילת". השר לוין: תומך בהצעת החוק

 

מועד הפינוי השדה האזרחי בחודש הבא. הצעת החוק תימנע זאת? (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
מועד הפינוי השדה האזרחי בחודש הבא. הצעת החוק תימנע זאת?(צילום: יריב כץ)

ההזדמנות האחרונה למנוע את סגירת שדה דב: ועדת השרים לחקיקה תדון היום (א') בהצעת חוק שהגישו יותר מ-70 חברי כנסת, מימין ומשמאל, ביוזמת חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) שמבקשת למנוע את פינוי השדה. זאת בעקבות סירוב בעלי הקרקע לפשרה שהציעה הממשלה, ולפיה תועבר פעילות השדה האזרחי לשדה הצבאי, עד לפינוי הצפוי בשנת 2019.

 

ראש העיר אילת יצחק הלוי הזהיר כי לשדה דב "אין חלופת בן גוריון, מי שאומר כך משקר. שדה התעופה בן גוריון יכול לתת משהו כמו 20% מצריכת התחבורה של תושבי העיר אילת לציווילזציה התל אביבית ולכן לא קיימת חלופה כזאת. משמעות סגירת שדה דב אומרת סגירת העיר אילת וניתוקה ממרכז הארץ". הוא תומך בהצעה שהוצגה לשרים, "בוא נעביר את הטרמינל לחלק הצבאי, נאפשר לכל מי שרוצה לבנות שיבנה ונאפשר לתושבי אילת חיים סבירים, בתווך הזה, נבדוק את החלופות".

 

בנוסף, לדבריו, "יש עוד פתרונות מדהימים. ראש העיר של תל אביב, רון חולדאי, הציב מתווה הגיוני שנותן מענה כמעט לכולם. יש מתווה שהציע ראש הממשלה. המועצה הארצית לתכנון ובנייה מתכנסת בימים אלה לדון בכל נושא של התעופה הפנים ארצית. האם עולה על הדעת שבזמן שהיא יושבת לתכנון, מבקשים לסגור שלושה שדות, גם את הרצליה, גם את חיפה, וגם את שדה דב מבלי לתת מענה? חשוב שנדע את זה. החלטה שהתקבלה בעבר בממשלת ישראל לסגור את שדה דב מבלי לתת חלופות לצרכן הראשון שקוראים לו תושבי העיר אילת, - הייתה החלטה חסרת חמלה, זחוחה ולא רגישה".

 

הצעה: לדחות הפינוי ל-2019

על פי הצעת החוק, הוצאת שדה התעופה האזרחי תתבצע רק בשנת 2019 בצמוד לפינוי השדה הצבאי יחד ולא באפריל הקרוב 2017, זאת לאחר שלא הוקמה חלופה נאותה לקליטת פעילת התעופה האזרחית משדה התעופה שדה דב, כפי שקבעה החלטת ממשלה בעבר. חברי הכנסת מכל הבית החליטו להתגייס למניעת הפגיעה באילת לאחר שבית המשפט פסק כי יש לפנות את השדה והסתבר כי המדינה לא נערכה כראוי עם חלופות אחרות שיכלו לקלוט את הפעילות האזרחית. גם ראש העיר תל אביב רון חולדאי וכמובן ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי מתנגדים לסגירת שדה דב.

 

על פי החלטת הממשלה מאוקטובר 2012, אז הוחלט על פינוי שדה התעופה, הונחה משרד התחבורה לקדם חלופה אחרת לשדה התעופה האזרחי, על מנת שלא לנתק את העיר אילת ממרכז הארץ, אולם עד כה לא הוקמה כאמור חלופה אחרת בדמות שדה תעופה אחר.

 

הצעת החוק כבר נידונה בוועדת השרים לחקיקה בחודשים האחרונים. הוועדה ביקשה לאפשר להגיע להבנות בהסכמה עם בעלי הקרקע, אולם נראה שניסיונות אלה כשלו. כעת, סד הזמנים (המועד לפינוי מול יציאת הכנסת לפגרה), יחייב את ועדת השרים לחקיקה להכריע מחר בסוגיה, אם תרצה למנוע את הפינוי.

 

בהצעה נכתב כי במצב הנוכחי, שבו עלול להיסגר שדה התעופה האזרחי כבר בחודש הבא, תתקיים פגיעה קשה בעיר אילת ובתושביה מבחינה תיירותית כשכמות הטיסות הנכנסות תפחת ותביא לפגיעה כלכלית בבתי המלון ובעיר עצמה. בנוסף, קובעים יוזמי החוק, עצירת אחד מערוצי התחבורה העיקריים לעיר וממנה, תפגע אף מבחינה בריאותית בתושבי העיר הנאלצים להגיע למרכז הארץ עבור חלק מהבדיקות והטיפולים הרפואיים ותנתק את העיר מהשירותים שלא קיימים בעיר עצמה.

יוזמי החוק איציק שמולי ובצלאל סמוטריץ' (צילום: רעות רימרמן,  אלכס קולומויסקי) (צילום: רעות רימרמן,  אלכס קולומויסקי)
יוזמי החוק איציק שמולי ובצלאל סמוטריץ'(צילום: רעות רימרמן, אלכס קולומויסקי)

מההחלטה צפויה פגיעה אנושה גם בתעופה האזרחית הפנימית של ישראל, שכן ההערכה היא כי שדות התעופה במחניים ובחיפה לא יוכלו להמשיך את פעילותם הסדירה עם סגירתו של שדה דב משום שנמל התעופה בן גוריון אינו ערוך באופן רציני לקלוט פעילות מסוג זה.

 

"אין שום טעם להתעקשות הדווקנית של בעלי הקרקע מכיוון שהפשרה שהונחה על השולחן מאפשרת מצב של זה נהנה וזה לא חסר", אמר שמולי. "כרגע, בגלל המשך הפעילות הצבאית, הם לא מסוגלים לקבל שם אישור לבנות אפילו בוטקה, שלא לדבר על מגדלים. בהצעת הפשרה גם נותרת לבינתיים הפעילות האזרחית וגם הם מתחילים לקדם את הליכי התכנון לטובת מימוש הקניין. אם הם מתעקשים לסרב לזה ודוחקים אותנו לבחירה בין מעגן היאכטות הפרטי שלהם לבין החולים האונקולוגיים מאילת שנוחתים כל יום בשדה דב בדרכם לאיכילוב, ברור במה תבחר הכנסת והממשלה. במשמרת שלנו לא יהיה גזר דין מוות לאילת ולפריפריה".

 

סמוטריץ' הוסיף: "לצערי, אנשי הגוש הגדול ממשיכים להתעקש ולהתנגד למהלך ללא שום סיבה מוצדקת ודוחקים את כולנו לחקיקה. אין טיפת היגיון לסגור את השדה ולפגוע בפריפריה בזמן שהשדה הצבאי ממשיך לפעול. אנחנו פועלים למען השארת השדה ביחד עם יותר מ-70 חברי כנסת שלא ייתנו לעוול הזה לקרות. סגירת שדה דב תהווה פגיעה אנושה בתיירות, בתעשייה ובתושבי אילת, תביא לצמצום משמעותי של מספר הטיסות, ותנתק את אילת מהמרכז. בנוסף, זה יסתום את הגולל על כלל הטיסות לפריפריה כיון שאין חברת תעופה שתמשך להחזיק את המטוסים הקלים הפנים-ארציים ללא קו שדה דב-אילת ולא ניתן לזה לקרות. ח"כ שמולי ואני נמשיך ללחוץ כדי למנוע את הפגיעה בתושבי הפריפריה, אם בהידברות מה טוב, אם לא, נמשיך בחקיקה עד שנצליח". 

 

שר התיירות יריב לוין אמר: "שדה דב הינו עורק תחבורה ראשי לעיר אילת וסגירתו תהיה בגדר גזר דין מוות לעיר אילת ולתיירות בה. אני תומך בהצעת החוק ואעשה כל מאמץ שתאושר בוועדת השרים לחקיקה".

 

23 אלף טיסות אזרחיות בשנה: "נתב"ג לא מוכן לתפעל את כל הטיסות"

מתוך בסיס חיל האוויר "כנף 15" בצפון תל אביב, המוכר כשדה דב, מפעילה רשות שדות התעופה עשרות אלפי טיסות אזרחיות מדי שנה לצד הפעילות הצבאית. בשנת 2016, התקיימו מעל 23,000 נחיתות והמראות אזרחיות בשדה התעופה, שמחבר בפועל בין תושבי אילת לתל אביב באמצעות חברות התעופה הישראליות "ארקיע" ו"ישראייר". משדה דב יוצאות באופן קבוע גם טיסות לחיפה, ראש פינה ועין יהב בערבה, וטיסות לקפריסין ולאיי יוון. כמו כן, יוצאות משדה דב טיסות פרטיות במטוסים קלים ומסוקים, טיסות צילום ומיפוי, וטיסות אימונים של התעופה הכללית.

 

"המדינה כבר החליטה לסגור את שדה דב ולנו רק נשאר לקוות שיתנו לנו עוד זמן להמשיך ולהוציא טיסות משם", הסביר גורם בכיר באחת מחברות התעופה שפועלת משדה דב. "בכל הערים המרכזיות בעולם יש שדות תעופה שמיועדים לטיסות פנים-ארצית ורק אצלנו נראה שרוצים להרוס את התעופה הפנים ארצית בשביל ענייני נדל"ן. מעבר לפגיעה בחברות התעופה הישראליות מדובר בפגיעה קשה בתושבי אילת והערבה שמגיעים לעבוד במרכז הארץ או צריכים להגיע למרכז הארץ כדי לעבור טיפולים רפואיים".

 

הגורם הסביר כי נתב"ג אינו מוכן דיו לתפעל את כל הטיסות שפועלות היום משדה דב ולכן ראוי שהשדה יפעל לפחות עד שנת 2019. "אם הצעת החוק לא תגיע לחקיקה זה יחסל את התעופה הפנים-ארצית. הבנייה אורכת יותר זמן ממה שתוכנן בפועל ולכן חייבים לאפשר לחברו התעופה לפעול בינתיים משדה התעופה הצבאי ולהקים שם טרמינל זמני. בשנתיים נוכל אולי לשפר את העתיד שלנו ושל הנוסעים".

 

ביום רביעי הקרוב צפוי בג"ץ לדון בעתירה שהגישו ארקיע ועיריית אילת בדרישה להפעיל טיסות אזרחיות משדה דב עד תחילת 2019.


פורסם לראשונה 04/03/2017 17:19

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים