שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    ארה"ב פותחת ערוץ טלוויזיה ברוסית נגד פוטין
    בימי המלחמה הקרה שידר "רדיו אירופה החופשית" תכנים ברוסית כדי לשכנע את תושבי המדינות הנתונות לשלטון הקומוניסטי להתנגד לעריצות. כעת, בצל המתיחות הרבה בין וושינגטון למוסקבה, עולה לאוויר ערוץ טלוויזיה חדש - שישכנע את הרוסים במדינות מזרח אירופה להתרחק מתעמולת הקרמלין

    כמעט שלושים שנה אחרי שסייע להפיל את המשטרים הרודניים הקומוניסטיים במזרח אירופה, "רדיו אירופה החופשית" הנהנה ממימון אמריקני מציב שוב אתגר למוסקבה – הפעם באמצעות ערוץ חדשות ברוסית המשדר 24 שעות ביממה.

     

    ערוץ הטלוויזיה הושק בשבוע שעבר בפראג ומטרתו להגיע לקהל של יותר מ-270 מיליון איש, בעיקר בשטחי ברית המועצות לשעבר. הוא יביא חדשות ודעות שיתנו לצופים אלטרנטיבה לשידורי הקרמלין ולמציאות המוצגת בהם לעתים קרובות באופן מעוות בשל הפיקוח של שלטונות רוסיה על כלי התקשורת המקומיים.

    נשיא "רדיו אירופה החופשית", תומס קנט (צילום: AFP)
    נשיא "רדיו אירופה החופשית", תומס קנט(צילום: AFP)

    שידורי הערוץ מתחילים בשעה שהיחסים בין מוסקבה למערב הם המתוחים ביותר שהיו מאז תום המלחמה הקרה. תרמו לכך מאוד הפלישה של רוסיה לאוקראינה בשנת 2014 והתערבותה במלחמה בסוריה בשנה שעברה. החשד במערב כלפי הקרמלין גדול גם בשל ההערכות שהקרמלין משתמש באינטרנט ובדרכים אחרות כדי להפיץ "פייק ניוז", דיווחי חדשות שקריים, בניסיון להגביר את האהדה בעולם לפוליטיקאים תומכי השלטון הרוסי. במערב סבורים כי כך מנסה הקרמלין לערער את היציבות בנאט"ו ובאיחוד האירופי.

     

    מוסקבה מיהרה לגנות את פתיחת הערוץ החדש, ומנחה הטלוויזיה הרוסי דמיטרי קיסליוב, המזוהה עם שלטון פוטין, אמר כי מדובר בהונאה. "מדובר בעיקר בהלבנת כספים במסווה של מלחמה התעמולה הרוסית", אמר לטלוויזיה הממלכתית ברוסיה – אך לא פירט ולא סיפק הוכחות לטענתו.

     

    23 מדינות, 26 שפות

    "רדיו אירופה החופשית" משדר ל-23 מדינות ב-26 שפות. את היוזמה הזו הוא הוציא לדרך יחד עם Voice of America שמושבה בארה"ב. Voice of America היא רשת השידור הבינלאומית הרשמית של ארה"ב, והיא משדרת ל-236 מיליון איש מדי שבוע ביותר מ-45 שפות.

     

    במשך עשרות שנים בזמן המלחמה הקרה ניהל "רדיו אירופה החופשית/רדיו החירות" קרב אידיאולוגי חשוב עבור המערב. פעילותו נאסרה בגוש הקומוניסטי והשלטונות נהגו לשבש את תדריו, אבל אנשים מאחורי מסך הברזל הצליחו בכל זאת להאזין בחשאי לשידורים, והם נתנו להם השראה להתנגד לשלטון העריצות. העורך הראשי של הערוץ החדש " Current Time", קנאן קלייב שמו, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי לתחנה החדשה יש שאיפות דומות לזכות לאהדה בדעת הקהל ברוסיה של עידן פוטין.

    פוטין. לקרמלין יש שליטה מלאה בתקשורת הרוסית (צילום: AP)
    פוטין. לקרמלין יש שליטה מלאה בתקשורת הרוסית(צילום: AP)

    "המטרה שלנו היא לצבור קהל צופים באזור החשוב הזה, שלאחרונה הופצץ בהרבה מידע כוזב, שקרים ותעמולה", אמר. "אנחנו מרגישים שיש צורך בדיווחי חדשות אובייקטיביים וננסה לספק את השירות הזה לקהל שלנו". הערוץ ישדר מבזקים מיוחדים, חדשות כלכלה, סרטי תעודה ואפילו תוכניות בישול. הוא יעסוק בנושאים כמו עוני, שחיתות ושירותי בריאות. מקצת התוכניות יתמקדו במיוחד במדינות הבלטיות, במולדובה ובאוקראינה – שכולן היו נתונות לשליטת ברית המועצות בעידן הסובייטי, וכיום חיה בהן אוכלוסייה רוסית גדולה.

     

    התחנה משדרת בלוויין, בכבלים ובאינטרנט, ומושבה בפראג – משם פועלים אנשי "רדיו אירופה החופשית" מאז 1995, אחרי שעזבו את מינכן.

     

    החשש: טראמפ יערים קשיים

    הקמתו של הערוץ החדש החלה בימי כהונתו של ברק אובמה כנשיא ארה"ב. אובמה נקט יד קשה נגד מוסקבה בעקבות סיפוח חצי האי קרים על-ידי רוסיה. את שידוריה החלה התחנה דווקא אחרי השבעת דונלד טראמפ לנשיא. טראמפ ידוע כמי שמחזיק בגישה אוהדת יותר כלפי הקרמלין.

     

    נשיא "רדיו אירופה החופשית" תומס קנט אמר כי אף שהקונגרס האמריקני אישר מימון לעשרות שנים, הקיצוצים שמתכנן טראמפ לעשות בתקציבים שונים בממשל האמריקני כדי להעביר כסף רב יותר לפנטגון ולצורכי הגנה בכלל – עלולים לפגוע בערוץ. תקציבו הנוכחי של הערוץ הוא כעשרה מיליון דולר בשנה. "אנחנו מקווים שהייחודיות של מה שאנחנו עושים תסייע לשמר את המימון", אמר קנט.

    אובמה תמך, טראמפ יקצץ? סכנה מרחפת מעל השידורים (צילום: AFP)
    אובמה תמך, טראמפ יקצץ? סכנה מרחפת מעל השידורים(צילום: AFP)

    אחד הערוצים האחרים הפועלים ללא שליטת הקרמלין הוא ערוץ BBC ברוסית, המקים כעת לשכה חדשה בריגה, בירת לטביה. הקהילה הרוסית היא רבע מאוכלוסיית לטביה, המונה בסך הכול שני מיליון איש. שלטונות לטביה חוששים שמוסקבה מנסה לכוון תוכני תעמולה למיעוט הרוסי הגדול בלטביה כדי לערער את היציבות במדינה, החברה בנאט"ו ובאיחוד האירופי.

     

    באפריל שעבר אסרה לטביה על ערוץ "רוסיה RTR" לשדר במשך שישה חודשים בטענה כי הוא הסית, ניסה ללבות שנאה ושידר הצהרות נגד אוקראינה. רשות השידור הממלכתית של לטביה, LTV, מפעילה ערוץ טלוויזיה, תחנת רדיו ואתר חדשות ברוסית כדי לנסות להרחיק את הרוסים החיים בלטביה מכלי התקשורת הרוסיים, שהם תומכי הקרמלין כמעט לחלוטין.

     

    ריגה הפכה לאחרונה למרכז פעילות של כלי תקשורת עצמאיים ברוסית שנתקלו בקשיים לפעול ברוסיה עצמה, בכלל זה אתר האינטרנט "מדוזה" שמפעילים עיתונאים לשעבר באתר החדשות הרוסי Lenta.ru. גם רשות השידור של אסטוניה EER פועלת במישור הזה, והיא הקמה שלושה כלי תקשורת דוברי רוסית. באסטוניה חיים 1.3 מיליון תושבים, וכרבע מהם – רוסים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "ארה"ב פותחת ערוץ טלוויזיה ברוסית נגד פוטין"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים