שתף קטע נבחר

פיז'ו 308 GTI במבחן ראשון - בטעם של פעם

יותר מכל דבר אחר, פיז'ו רוצה לקסום עם ה-GTI החדשה לקהל שממתין לה בסבלנות מאז שנות ה-90. אולי לכן היא מציידת את הטיל הקומפקטי שלה רק בתיבה ידנית. מבחן ישראלי ראשון למכונית שמסייעת להרגיע געגוע

יצרנית הרכב פיז'ו אחראית אמנם לאין ספור הצלחות בעולם הספורט המוטורי, אבל המכונית הכי מזוהה-ספורטיבית שלה נולדה לכביש הציבורי, בת למשפחה שאחראית למספר דגמים מרשים בעלי מכנה משותף בולט - GTI. החל ב-205 המאתגרת הראשונה לשאת את שילוש האותיות הקדוש (לו אחראית פולקסווגן במקור), דרך ה-309 וה-306. כולן מכוניות שהציבו בשנות ה-80 וה-90 רף יכולת מאד גבוה. משנות ה-2000 ואילך הוצמד הלוגו GTI גם למכוניות המותג עם פחות הקרנה ויכולת ספורטיביים, ונתפס יותר כרמת אבזור מאשר מהצהרה דינמית. ה-308 GTI החדשה מבטיחה להחזיר את המשמעות לשם הדגם.

 

מתחרים: פולקסוואגן גולף GTI, רנו מגאן RS, סיאט לאון קופרה, הונדה סיוויק טייפ R

מחיר: 190 אלף שקל

 

 

טוב: ביצועים, יכולת דינמית, מחיר

בסדר: עיצוב, אבזור, תיבה ידנית

טעון שיפור: אבזור בטיחות

ציון:

 

איך נראה

ה-308 היא מכונית נאה בגרסתה הרגילה. אך מה-GTI היינו מצפים למעט יותר "נוצות קרב", עם כל הכבוד ל"זאב בעור כבש". שכן למעט חישוקי "19 קלים, סבכה קדמית בעיצוב שונה, צמד מפלטים ומסיט אוויר מאחור וצביעה דו-גונית (תוספת 10,000 שקל) ייחודית, היא קצת "נחמדה מדי" למראה. אלה המנסים שלא להתבלט יעריכו זאת, אך יבחרו מן הסתם בצביעה פחות מושכת עין. מי שכן מעוניין להצהיר על העדפותיו המוטוריות בפרהסיה, יבקש קצת יותר רעש ויזואלי.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

עיצוב הפנים - המצוין של ה-308 - ממשיך את הגישה, וקרוב לגרסה הרגילה. למעט תג GTI על גלגל ההגה, דיפוני עור בתפירה אדומה, דוושות ובורר הילוכים בגימור מתכתי ולוח מחוונים שעובר לתאורה אדומה במצב "ספורט", אין סממני אקשן.

 

המושבים מציעים כאן אפשרות עיסוי (מיותרת לטעמנו) ומציעים נוחות טובה אך התמיכה שהם מעניקים מספקת בלבד. יחד עם הגה קטן קוטר בעל טווח תנועה מוגבל כלפי מעלה, תהליך בחירת תנוחה טובה עשוי להתגלות כמאתגר. איכות החומרים טובה במקרים מסוימים, אך בינונית באחרים עם פלסטיק מחוספס ונוקשה. יש מעט תאי אחסון ומסך המגע בגודל "9.7 - האחראי לסילוק מתגים רבים ומיותרים - מסורבל לתפעול.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

בסיס הגלגלים ממוצע בקטגוריה (262 ס"מ) אך המושב האחורי אינו נוח לשני מבוגרים לאורך זמן - אם בכלל. תא המטען לעומת זאת יוצא נשכר עם נפח נדיב של (420 ליטר). בישראל משווקת ה-GTI ללא גלגל חלופי, אלא עם ערכת תיקון קומפקטית. אבזור ה-GTI כולל גם ריפוד עור חלקי למושבים, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם והתנעה במתג, בקרת שיוט, חיישני גשם, תאורה וחניה מלפנים ומאחור ושש כריות אוויר. מערכות בטיחות מתקדמות אינן מוצעות כלל על-ידי היצרנית. 

 

איך נוסע

מנוע 1.6 ליטר מוגדש של פיז'ו מייצר כאן 270 כ"ס ומשודך לתיבת 6 הילוכים ידנית (בלבד, אין אופציה לאוטומט) והנעה קדמית. יחידת ההנעה נמרצת מאד לתחושה ועל הנייר, עם ביצועים מצוינים (6 שניות ל-100 קמ"ש, 0.5 שניות פחות מגולף GTI) וזמינות כוח מרשימה (33.6 קג"מ ב-1,900 סל"ד) המאפשרים תאוצות ביניים מצוינות ובעיקר תחושת פראות מבורכת. מבחינה זו היא מזכירה את ה-GTI המיתולוגיות, ואין מחמאה גדולה מזו עבורה.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

ל-GTI מערך מיתלים דומה לאחות הרגילה, עם מקפרסון מלפנים וקורת מתח מאחור, אך כאן נגמר הקשר. ב-GTI הגיאומטריה שונה, הם קשיחים יותר (ב-60 אחוז מלפנים ו-100 מאחור לטענת פיז'ו), מונמכים (ב-1.1 ס"מ) ומרחיבים את מפסק הציר הקדמי (בסנטימטר). אל החישוקים הגדולים והנאים מוצמדים צמיגי מישלין פיילוט סופר-ספורט וסופר-דביקים, האחראים בתורם לאחיזת כביש גבוהה מאד. דיסקים ענקיים לפנים (380 מ"מ, קאליפר 4 בוכנות) מספקים כוח בלימה אדיר בכניסה לפניה, ואילו דיפרנציאל מוגבל החלקה (טורסן) מאפשר הורדה מאד יעילה של הכוח לאספלט ביציאה ממנה.

 

 

ל-GTI יכולת מרשימה מאד בכביש מפותל, פועל יוצא של מערך מתלים מכויל היטב, גמישות מנוע מצוינת וחלוקת משקל טובה. עם זאת, אפשר היה לצפות לתחושה טובה יותר בהגה הארוך באופן מפתיע (3 סיבובים מקצה לקצה). משקל ההגה טוב והוא חד, אך אינו מעניק את אותה תחושת דיוק טוטאלי "של פעם". גם בורר ההילוכים סובל מבעיה דומה. המוט הארוך יחסית ממקום היטב ומרגיש מצוין, אך אחראי לתנועה חופשית מעט מהרצוי במכונית ספורטיבית וארוכה בקצהו העליון.

 

בעלי מידת נעליים צנועה יגלו גם כי המרחק בין דוושת הבלם והתאוצה גדול ומקשה על תפעול סימולטני של רגל ימין, למי שעדיין מעדיף את הגישה הקלאסית ואינו מנצל את שמאל לבלימה גם עם תיבה ידנית. מתג מצב ספורט מקנה תגובות חדות יותר למנוע ומוסיף רעש מיותר, אבל אינו משחרר מעט את בקרת היציבות. ניתן לנתקה רק באופן מלא, אך זו בפירוש אינה פעולה מומלצת לנהגים חסרי היכרות מעמיקה עם המכונית הזו.

 

בנהיגה מנהלתית ה-308 מעט נוקשה מהרצוי, והיא סובלת מבידוד חסר הכולל רעשי רוח, צמיגים ומנוע בסל"ד גבוה יחסית (2,900 סל"ד ב-110 קמ"ש).  צריכת הדלק בממוצע המבחן המאומץ הייתה טובה למדי בהתחשב ביכולת, ועמדה על 10.3 ק"מ לליטר.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

איך בסוף

ה-308 GTI היא המכונית הלוהטת ביותר שייצרה פיז'ו ב-20 השנים האחרונות, עם יכולת דינמית מרשימה מאד - סימן ההיכר של האמהות והסבתות הרוחניות. היא רחוקה מלהיות מושלמת, שכן היא יכולה להיות מעט נוחה ומתקשרת יותר, מאובזרת בטיחותית ובעידן הנוכחי, להציע גם אופציה אוטומטית. מחד, זה הופך אותה אזוטרית עבור מרבית רוכשי הרכב בישראל, מאידך היא מסוגלת כך להצמיד לעצמה תג-מחיר נמוך יחסית למתחרות, ואולי אפילו להפוך לבחירה האולטימטיבית עבור מכורי הגה "טהורים" עם סימפטיה לנוסטלגיה.

 


פיזו 308 GTI

פיז'ו 308 GTI
מנוע 4 צילינדרים, טורבו
נפח / סוג דלק 1,598 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 270 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 33.6 קג"מ ב-1,900 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / ידנית, 6 הילוכים
אורך 425.3 ס"מ
רוחב 180.4 ס"מ
גובה 144.6 ס"מ
בסיס גלגלים

261.7 ס"מ

משקל 1,205 ק"ג
נפח תא מטען 420 ליטר
100-0 קמ"ש 6 שניות
מהירות מרבית 250 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 16.7 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 139 גרם לק"מ
מחיר 190 אלף שקל
כריות אוויר 6
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות 5 כוכבים לפי Euro NCAP

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
פיז'ו 308 GTI
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים