שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ניוטון על הגלגל הענק
    פארק הסופרלנד בראשון־לציון הפך למעבדה אחת גדולה. אלף תלמידי פיזיקה מכל רחבי הארץ — ביוזמה ייחודית של מוריהם — יישמו את חישובי התאוצה, הגרביטציה והכוח הצנטריפוגלי על רכבות ההרים, המכוניות המתנגשות ושאר מתקני השעשועים. נוסחה מנצחת

    בשיתוף מפעל הפיס

     

    שיעורי פיזיקה לא חייבים להיות קשים, מורכבים ומשמימים. לא מאמינים? תשאלו את מתן מסקיט, מורה לפיזיקה מתיכון "חוגים" בחיפה, ואת קובי שורצבורד, רכז מדעים בתיכון "ליאו בק" בחיפה, שסחפו אחריהם 70 מורים לפיזיקה מ־25 בתי־ספר ברחבי הארץ להביא את תלמידיהם לשיעור יוצא דופן בפארק השעשועים סופרלנד שבראשל"צ.

     

    כאלף תלמידי מגמות פיזיקה התייצבו שלשום לשיעור הפיזיקה ההמוני בסופרלנד והתרוצצו בין הגלגל הענק, רכבת ההרים, המכוניות המתנגשות ושאר המתקנים, תוך שהם בוחנים את תנועתם, תאוצתם, כוחות כבידה וצנטריפוגה ופותרים באמצעות אפליקציה ייעודית בטלפון הנייד שאלות בתחום הפיזיקה שהזינו מוריהם.

     

    "האם בזמן שהגלגל הענק מסתובב התאוצה של המערכת (כיסא פלוס ילד) שווה לאפס? נמקו", הייתה אחת השאלות. "רשמו ביטוי מתמטי לתאוצה הרדיאלית של הגלגל הענק כפונקציה של זמן המחזור של הגלגל הענק ושל הרדיוס שלו", הייתה שאלה אחרת.

     (צילום: שאול גולן)
    (צילום: שאול גולן)
     

    "זה טוב ויפה ללמוד פיזיקה מנוסחה על הלוח, מחישוב על הדף או מתרגיל במבחן, אבל אין כמו ללמוד את זה מתחושה אמיתית", הסביר המורה מסקיט. "פיזיקה בנויה על הרבה ניסויים, ואני חושב שהניסויים הכי מגניבים שאפשר לעשות הם על מתקני שעשועים. להרגיש באמת על הגוף את הכוח הנורמלי, הכוח הצנטריפוגלי, התנועה המעגלית, הגרביטציה. בשיעור מוחשי כזה התלמידים גם נהנים וגם מקבלים מוטיבציה להמשיך ללמוד".

     

    אין ספק שגם התלמידים מסכימים לדברים. "זה מאוד כיף לצאת מהשגרה, כי כל מה שאנחנו לומדים בכיתה זה תיאורטי ופה, כשמגיעים למתקנים, רואים בדיוק את כל מה שלמדנו עליו. זה מדהים שלא משנה לאן נלך, הפיזיקה נמצאת בכל דבר", אמרה מאיה יורב, תלמידת כיתה י' מתיכון "ליאו באק" בחיפה. "בתור למתקנים התלמידים שוחחו ביניהם על נושאים כמו אנרגיה פוטנציאלית וגרביטציה".

     

    אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך, שיבח את העובדה שהמורים לפיזיקה משתפים פעולה ונפגשים כדי לפתח שיטות הוראה. "כתוצאה מכך", אמר, "שיעורי הפיזיקה של היום מצליחים לשלב הנאה צרופה ממשחקים, תעלומות ואתגרים, לצד מאמץ עיקש ונטול פשרות להבין ולהסביר את סודות פעולתו של העולם".

    הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

     

    בשיתוף מפעל הפיס


    פרסום ראשון: 16.03.17, 14:22
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "ניוטון על הגלגל הענק"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים