שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    חדש בחירייה: מפעל שהופך פסולת לדלק
    בחירייה נפתח מפעל ה-RDF שהופך פסולת לדלק לטובת ייצור מלט. היזמים מברכים: "הפסולת תחליף 20% מהדלקים, ההשקעה תוחזר תוך 5 שנים" אך מותחים ביקורת על המשרד להגנת הסביבה: "אפשר להגיע מחר ל-40% ניצול פסולת, המשרד מונע זאת"
    היום (א') נחנך בפארק המחזור חירייה מפעל ה-RDF: מפעל מיון ומִחזור פסולת לייצור דלק חלופי מאשפה כמקור אנרגיה, לטובת ייצור מלט במפעל נשר. צפו בוידיאו:  

    מפעל להפיכת פסולת לדלק

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    מפעל ה-Refuse Derived Fuel, דלק תולד פסולת, שעלות הקמתו נאמדת בלמעלה מ-400 מיליון שקל, יקלוט כ-1,500 טון אשפה ביתית מדי יום, כמחצית מכמות האשפה של תושבי גוש דן. סך הכל יקלוט המפעל, הנמצא בתקופת הרצה, כחצי מיליון טון אשפה בשנה.

    מימין: משה קפלינסקי, רון חולדאי, דורון ספיר ואריאל קפון (צילום: אבי מועלם)
    מימין: משה קפלינסקי, רון חולדאי, דורון ספיר ואריאל קפון(צילום: אבי מועלם)
    "איגוד ערים דן לתברואה", החברה הקולטת את האשפה באזור גוש דן ואחראית על פארק המחזור בחירייה, מסבירה כי מדובר באחד המתקנים למחזור פסולת הגדולים בעולם. המפעל הוקם בשיתוף עם יצרנית המלט נשר ועם חברת ורדיס. נשר השקיעה כ-80 מיליון שקל במפעל, איגוד ערים דן לתברואה השקיע כ-170 מיליון שקל בהקמת המבנה ותאגיד הסביבה ורדיס, שנותן מגוון שירותי איכות סביבה וביניהם פינוי פסולת, השקיע כ-150 מיליון.

     

    בשנת 2010 הוגשה עתירה נגד הפרויקט, לאחר שמפעל נשר נבחר כמשתמש הבלעדי של ה-RDF ללא מכרז, וכיום, ההסכם של ורדיס עם חברת נשר תקף ל-25 שנה הקרובות.

     

    נשר: החזר השקעה תוך 5 שנים

    המפעל מאפשר שימוש בפסולת כדלק חליפי לטובת תהליך ייצור המלט, אשר יביא להפחתה משמעותית של כמות הפסולת המועברת להטמנה. ה-RDF מקורו בפסולת תעשייתית ועירונית, המשמשת כחומר בעירה.

    מבט מבפנים למפעל המחזור (צילום: אבי מועלם)
    מבט מבפנים למפעל המחזור(צילום: אבי מועלם)
    הפסולת הביתית ממוינת ונגרסת באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, והמרכיבים המתאימים לבעירה, כגון פלסטיקים, שקיות ניילון, טקסטיל, גזם, קרטון ונייר, מועברים כדלק, למערך קליטה של דלק חליפי שהוקם במפעל נשר ונפוץ בתעשיית המלט.

     

    מפעל ה-RDF צפוי לייצר בכל יום כ-500 טון תחליף דלק, שיספק כ-20% מהאנרגיה התרמית הדרושה למפעל נשר. באיגוד מציינים כי ישנו פוטנציאל להרחבת הייצור ל-740 אלף טון, שיביא לניצול שני שליש מהפסולת של גוש דן.

     

    מנכ"ל נשר, משה קפלינסקי, ציין כי מדובר בפרויקט עם כדאיות כלכלי שיתבטא בחיסכון בעלויות הדלק אל מול הפסולת. "נכון להיום, זו תוכנית שתחזיר את ההשקעה תוך 5 שנים, כאשר כרגע הפסולת תחליף 20% מהדלקים בשימוש. הממוצע האירופאי עומד על קרוב ל-40% ובגרמניה מעל ל-60%, אנחנו רוצים להגיע ל-40%".

    המפעל שהופך פסולת לדלק (צילום: אבי מועלם)
    המפעל שהופך פסולת לדלק(צילום: אבי מועלם)
     

    ביקורת על המשרד להגנת הסביבה: "שלא יעזרו ולא יפריעו"

    במקביל למהלך, נמתחה ביקורת רבה על טיפול המדינה בפסולת, ובראש על ההתנהלות של המשרד להגנת הסביבה. מנכ"ל קבוצת ורדיס, אריאל קפון, התייחס לרגולציה שמקשה על החברות לפעול: "למרות שהקמת המפעל היא אבן דרך בעשייה הסביבתית בישראל, אנחנו עדין מצויים עשור מאחורי המדינות המתפתחות בעולם.

     

    "כדי לאפשר למהלכים שכאלו לקרות שוב, אנו מצפים מהמדינה לפעול למען קידומם ולהתאים את הרגולציה, אמצעי האכיפה והבקרה והתקציבים לרוח הזמן.

     

    פארק המחזור חירייה (צילום: אלבטרוס, אמנון גוטמן)
    פארק המחזור חירייה(צילום: אלבטרוס, אמנון גוטמן)

    "אפשר להגיע כבר מחר בבוקר ל-40% מהאנרגיה התרמית למפעל (שתגיע מפסולת - א"ק), והמשרד להגנת הסביבה מונע זאת". ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, ציין כי מדובר בהישג גדול חרף טיפול המשרד להגנת הסביבה בנושא. "שנים על גבי שנים אני אומר למשרד שצריך לטפל בפיתרונות קצה ולא בהפרדה במקור. אין טעם בהפרדה כשאין פתרונות קצה. לדאבוני, במדינת ישראל יש הרבה אשפה מופרדת שהולכת להטמנה.

     

    "זו דוגמא קלאסית ליוזמה פרטית של איגוד גדול, שבלי לקבל עזרה מהמשרד מוצא פתרון יוצא מן הכלל למחזור פסולת. הבעיה שבמדינת ישראל לא מאמצים את המודל". יו"ר איגוד ערים דן לתברואה וממלא מקום ראש עיריית ת"א, עו"ד דורון ספיר, אמר "שלא יעזרו ושלא יפריעו", בהתייחסו למשרד להגנת הסביבה. "מדינת ישראל צריכה לקחת את הטיפול בפסולת בצורה רצינית, כיום זה לא קורה".

     

    קפלינסקי ציין כי "אני חושב שבתחום הזה אנו סובלים מחוסר ראיה קוהרנטית של הרגולטורים במשרדים השונים, אנחנו לא מובילים בעולם בתחום הזה. הבעיה מתחילה בזה שאין הסתכלות מקצה לקצה, איך אנחנו כמדינה נותנים פתרונות מסוג זה בהשקעות עתק. בלי הפרעות יכולנו לחגוג את האירוע הזה לפני שנתיים שלוש, אם הרגולציה הייתה נרתמת".

     

    קפלינסקי סיכם כי "אחרי משא ומתן ארוך של 3 שנים, שבהם אנו מתמודדים עם המשרד להגנת הסביבה, אישרו שימוש ב-20% תחליפי דלקים, אין העלאה ברמת הפליטות אלא חיסכון ענק. ההגבלה לא קיימת בשום מקום והיא שרירותית. מחר בבוקר אנחנו יכולים להגיע ל-40%".

     

    טרם התקבלה תגובה מהמשרד להגנת הסביבה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "חדש בחירייה: מפעל שהופך פסולת לדלק"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים