שתף קטע נבחר

שוטרים על אופנועים: פי 3 דו"חות על סלולרי בנהיגה

מפכ"ל המשטרה הציג השבוע עלייה בשטח כביש ובכמות הנסיעות - וירידה במספר הניידות. על האופנוע של משטרת התנועה, ארדן ממשיך להימנע מתגובות בנושא התאגיד - אבל מבטיח שיפור בקרוב. "אנחנו בתהליך חסר תקדים, עד סוף השנה יהיו 500 כלי רכב עם יכולת אכיפה בכבישים"

 

 

 

שנת 2016 הייתה הקטלנית ביותר בכבישים עם 377  בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים, יותר ממספר ההרוגים בכל אחת מארבע השנים שקדמו לה. מאז 2012 מספר ההרוגים בתאונות הדרכים עולה ובמקביל התקציב של אגף התנועה נשחק וניידות ירדו מהכביש. כעת נערכת משטרת ישראל באמצעות אגף התנועה להורדת מספר ההרוגים. האמצעים: יחידת אופנוענים, העלאת מספר ניידות התנועה וצירוף אמצעים טכנולוגים חדשים. 

 

בכנס אור ירוק לבטיחות בדרכים שהתקיים השבוע, הסביר מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, ש"משטרת ישראל לא שולטת על משאבי האכיפה וחלקם לא נמצאים אצלנו, ואז מה שקורה הוא שכל הנתונים נמצאים בעלייה כמו שטח כביש ונסועה, אבל כמות הניידות בירידה. לא קיבלנו כל מה שאנחנו רוצים אבל יש לנו אפשרות להתעצם ויחד עם השר לביטחון פנים אנו נמצאים במאבק מול האוצר כדי לקבל את המשאבים מהר יותר ולהתאים את גודל אגף התנועה לייעודו".

השר ארדן (מאחור) מקבל הדגמה (צילום: אבי חי) (צילום: אבי חי)
השר ארדן (מאחור) מקבל הדגמה(צילום: אבי חי)
 

 

מספר הניידות בכביש ויתרה מכך - כוח האדם שיכול להפעיל אותן - הוזכר גם בדו"ח מבקר המדינה בנובמבר האחרון. במרוצת השנים פחתו בצורה ניכרת ניידות המשטרה בכבישים הבינעירוניים, ובשנת 2015 היו 113 ניידות תנועה בלבד. מצבת השוטרים אפשרה להפעיל 75 ניידות בלבד בשתי משמרות בשעות היום ו-37 ניידות בשעות הלילה. הנתונים הללו רחוקים מאוד מהמלצות ועדת שיינין שהוקמה על ידי הממשלה בתחילת שנות ה-2000. הממשלה קיבלה ב-2005 את המלצות הוועדה, שקבעה בין היתר שיש להגדיל את מספר הניידות בכבישים ל-300. ד"ר יעקב שיינין שחיבר את הדו"ח הודה השבוע בכנס אור ירוק, שבהתחשב בעלייה בנסועה ובשטח הכביש כבר יש צורך ב-350 ניידות.

 

יגויסו 160 שוטרים ו-100 סטודנטים

כדי להוריד את מספר תאונות הדרכים, המשטרה הכריזה על תכנית התעצמות לאגף התנועה שאותו מוביל ניצב דורון ידיד, ראש האגף שנכנס לתפקידו לפני כמה חודשים. במסגרת המהלך, כפי שפרסמנו כאן לראשונה, סימנה המשטרה 700 ק"מ של קטעי כביש אדומים שבהם היא מבצעת אכיפה ממוקדת. הכשרת ניידות וגיוס שוטרים לאגף התנועה גם היא נמצאת בתכנית של המשרד לביטחון פנים, ועד הרבעון האחרון השנה יגויסו למשטרת התנועה 160 שוטרים ו-100 סטודנטים, לעיבוי יכולת האכיפה.


בנוסף, הוקמה יחידה לטיפול בעבירות של רכב כבד שבמסגרתה בלשים פושטים על אוטובוסים ועורכים בדיקות פתע למשאיות. שוטרים החלו לבצע מעצרים ולהגיש כתבי אישום נגד עברייני תנועה סדרתיים והמשטרה החלה למקד את האכיפה בעבירות הקשורות בשימוש במכשירי הסלולר בנהיגה ובגורמי התאונות בהן מעורבים הולכי רגל. כמו כן, המשטרה החלה להגדיל את סיירת האופנועים של אגף התנועה, שבה סייר השבוע השר לביטחון פנים, גלעד ארדן.

 

מתי נרגיש שינוי בכביש ונראה את הכפלת מספר הניידות והשוטרים?

ארדן: "מדובר בתהליך, אין פה איזה קונץ או פטנט שאתה עושה ויש כפול שוטרים".

 

בשנה שעברה הבטחת תוך שנה.

"נכון, בשנה שעברה הבטחתי שזה יקרה במהלך 2017, אבל בוא לא נהיה קטנוניים, כולנו מכירים תהליכים ממשלתיים וכולנו מבינים שתקציב המדינה ל-2017 מאושר לקראת סוף 2016. לגייס שוטר ולהציב אותו בכביש זה לוקח כשנה. ההתחייבות הזאת ממומשת, אפשר לבדוק את המספרים: עד סוף שנה זו נהיה עם 500 כלי רכב עם יכולת אכיפה בכבישים, בין אם מדובר בניידות בבינעירוני ובעירוני, קטנועי אכיפה, אופנועי אכיפה, מדובר בסד"כ גדול ומשמעותי. זה מצטרף להכנסה של אמצעים טכנולוגים חדישים, הגדלה של היחידה האווירית המשטרתית ופתיחה של תחנות משטרה חדשות בישובים הערבים. זה יוסיף הרתעה ואכיפה בכבישי צפון הארץ ובמגזר הערבי שלצערנו יש בהם הרבה מאוד עבירות תנועה וגם מספר נפגעים גבוה".

 

ישנה ביקורת שהצעדים האלו הם לא באמת הישגים, אלא מימוש מסקנות דו"ח מבקר המדינה מנובמבר האחרון.

"צריך להסתכל מה היה המצב כשנכנסו אליו", אומר השר ארדן. "שנים רבות אגף התנועה היה בן בלי אבא. המשטרה והמשרד לבט"פ לא ראה אותו כשייך אליו וגם משרד התחבורה לא ראה אותו ככזה. המאבק בתאונות הדרכים מאוד קרוב לליבי שנים רבות גם ברמה האישית-משפחתית לצערי, כי חווינו טרגדיה בנושא. החלטתי שאני והמשרד לוקחים אחריות על האגף הזה ולמרות הקיצוצים בעבר והעובדה שקיבלתי אותו עם 60% פחות כוח סיור, אמרתי שאני אחזיר אותו לימיו החזקים יותר".

 

מפכ"ל המשטרה אלשיך. "לשנות את התנהגות הנהג" (צילום: דניאל אליאור) (צילום: דניאל אליאור)
מפכ"ל המשטרה אלשיך. "לשנות את התנהגות הנהג"(צילום: דניאל אליאור)

השר ארדן בכנס. "אחד משלושת הנושאים המרכזיים של המשטרה" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
השר ארדן בכנס. "אחד משלושת הנושאים המרכזיים של המשטרה"(צילום: מוטי קמחי)

 

ניצב דורון ידיד,  מפקד אגף התנועה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ניצב דורון ידיד, מפקד אגף התנועה(צילום: מוטי קמחי)

השר ארדן הוסיף: "אנחנו כעת בתהליך באמת חסר תקדים, אין יחידה ממשלתית שמכפילים אותה בתוך כשנה-שנה וחצי. אנחנו עושים זאת וזה חייב שינוי סדר עדיפויות במשטרה, זה חייב אותי למאבק פוליטי להשגת התקציב מול האוצר. ייתכן מאוד שאתה צודק ובעבר לא היו מספיק תשומת לב ומספיק קשב לנושא הזה. זה לא יקרה אצלי, הנושא הזה היום הוא אחד משלושת הנושאים המרכזיים של משטרת ישראל".

 

יחידת האופנוענים: עלייה של 65% באכיפה

במהלך הסיור הוצגה יחידת האופנוענים, עם 100 שוטרים הפרוסים בכל כבישי הארץ הבינעירוניים. במהלך החודשים ינואר-פברואר מתגאה היחידה בעלייה משמעותית של כ-65% באכיפה בכבישים מועדים שבהם מתבצע מיקוד אכיפה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בעבירות של שימוש במכשירים סלולרים רשמה היחידה בתקופה זו 3,000 דוחות, לעומת 1,100 דוחות בלבד בתקופה המקבילה בשנה שעברה. בעבירות שכרות נרשמה גם כן עלייה והיחידה תפסה במהלך חודשיים אלה 70 נהגים שיכורים, פי 10 מבתקופה המקבילה אשתקד.

 

יחידת האופנוענים. פועלת באופן גלוי וסמוי  (צילום: אבי חי) (צילום: אבי חי)
יחידת האופנוענים. פועלת באופן גלוי וסמוי (צילום: אבי חי)

"הסיירת הארצית פועלת באופן גלוי וסמוי תוך שימוש באמצעים טכנולוגים מתקדמים, וזאת לצורך אכיפה אפקטיבית בכבישים המועדים", אומרים במשטרה. "הסיירת פועלת במגוון רחב של מודלים של אכיפה שפותחו באמצעות מדיניות חדשה, תוך שימוש באמצעי מחקר של אגף התנועה וכל זאת כדי לשנות את תרבות הנהיגה ולהציל חיים". 

 

המדיניות החדשה של המשטרה, כחלק מתכנית ההתעצמות, מתבססת על יחידת מחקר מיוחדת לצורך התווית המדיניות. במשטרה לא מודדים יעדים לפי כמות הנפגעים בתאונות הדרכים, אלא את הירידה במספר העבירות שגורמות לתאונות אלו. "שיטור מוכוון מניעה מצבית" קוראים לשיטה של המשטרה, והיא נועדה לשנות את ההתנהגות של הנהגים ולשפר את הציות לחוקים בכביש.

 

"אזרח שרואה שוטר תנועה, הוא מושפע לטווח של בין 10-2.5 ק"מ ואז חוזר לסורו", אמר המפכ"ל רוני אלשיך בכנס של אור ירוק. "כשהוא רואה שיטור אינטנסיבי במקום מרוכז זה משפיע עליו עד שמונה שבועות. אנו צריכים דרך החשיבה הזו לשנות את התנהגות הנהג".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי חי
יחידת האופנוענים של המשטרה
צילום: אבי חי
מומלצים