שתף קטע נבחר

תיעוד בלעדי מניסוי חיל האוויר: F-16 מאבד שליטה וצולל

במהלך שלוש גיחות, בגובה 12 ק"מ, גרמו שני טייסי ניסוי של חיל האוויר למטוס הקרב שלהם לאבד שליטה. התוצאה: צלילה במהירות של 500 קמ"ש ובזווית של 90 מעלות לכיוון הים. המטרה: בחינת נושא חימושים משודרג. מפקד הטייסת שהשתתף בניסוי: "לא פחדתי, פחד לא נמצא בלקסיקון שלנו"

 

 

לראשונה זה עשור ערך חיל האוויר את אחד מהניסויים המורכבים והמסוכנים ביותר במערכת הביטחון – בחינת גיחת מטוס קרב עם מתקן לנשיאת חימוש מסוג "פיילון" משודרג, במצב של קרב אוויר-אוויר או התחמקות מטילים נגד מטוסים (נ"מ). הניסוי נמשך כמה חודשים עם שלוש גיחות עיקריות, וכלל אובדן שליטה מכוון של שני הטייסים בגובה של כ-12 ק"מ מעל פני הים, בגובה המרבי מבחינת יכולות המטוס. הטייסים נדרשו לתמרון "חריף" בזווית של 260 מעלות או גלגול מלא.

  

 
בתא הטייס (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
בתא הטייס(צילום: בראל אפרים)
 
תיעוד מניסוי אובדן השליטה  (צילום: דו"צ) (צילום: דו
תיעוד מניסוי אובדן השליטה (צילום: דו"צ)
 

נושא החימושים, המתקן שממנו נורות הפצצות, כבר נכנס לשימוש בחיל האוויר - אבל עד כה לא במצבים כפי שנבחנו בניסוי. תוצאות הניסוי ועיבוד ההמלצות הובילו למסקנה כי אין להשתמש בנושא החימושים בתנאי הטיסה שנבחנו. אך הדרך לשם הייתה ארוכה, נמשכה חצי שנה וכללה הכנות ו-30 גיחות יעף מקדימות, עד לשיא - גיחות ניסוי שהתיעוד מתוכן שנחשף כאן מספק הצצה נדירה למצב שבו נמצא טייס קרב בזמן של אובדן שליטה: המטוס יורד למהירות אפס, מערכות הבקרה מהבהבות ועל הטייס להתערב בלי להשאיר את המלאכה למערכות ההטסה האוטומטיות.

 

במשך קרוב לדקה חווה באוויר מפקד טייסת מרכז ניסוי הטיסה (מנ"ט), סגן-אלוף שלומי, את אובדן השליטה. כמעט 30 שניות המטוס צלל לכיוון הים במהירות של 500 קמ"ש בזווית של 90 מעלות כשאף המטוס מכוון מטה לעבר התרסקות.

 

משיקולי בטיחות, הניסוי נערך מעל הים, אך בקרבה לבסיס חיל האוויר תל נוף שבו פועלת טייסת הניסויים, למקרה של נחיתת חירום מדאייה כתוצאה מאובדן המנוע. ברגע איבוד השליטה המטוס נפל למעשה לתוך השובל הסילוני שלו, ובסך הכול צלל 7,000 רגל עד שהתיישר בחזרה בשל השתלטות צמד הטייסים בגובה של כ-25 אלף רגל. 

מפקד טייסת מרכז ניסוי הטיסה, סגן-אלוף שלומי (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
מפקד טייסת מרכז ניסוי הטיסה, סגן-אלוף שלומי(צילום: בראל אפרים)

 

התנהגות מטוס כאוטית

"למרות שבסוף הוחלט שלא להשתמש בנושא החימושים הזה", אמר ל-ynet סא"ל שלומי, "מבחינתנו הניסוי היה מוצלח ביותר כי אנחנו חייבים להבטיח למשתמש המבצעי את התנאים הבטוחים והיעילים ביותר בלחימה. אנחנו שומרי הסף של המשתמש המבצעי, בכלל המערכות שעולות לאוויר ועוברות כמובן קודם ניסוי אצלנו. החל ממערכות ניווט, קשר, שליטה, טילים ופצצות ועד למטוסים עצמם - קרב, אימונים, תובלה, מל"טים ומסוקים.

 

"באופן אישי, לא פחדתי ופחד לא נמצא בלקסיקון שלנו. מי שמגיע לעולם הזה של ניסוי האוויר עושה זאת באהבה גדולה. אנחנו אוכלוסיה בטייסת של 160 מהנדסים, טייסים, חיילים, טכנאים, קצינים ונגדים שחייבים לאהוב את זה. כל יום אצלנו לא דומה לקודמו. הניסויים האלה, כמו זה שערכנו, נותנים תחושה של רכבת הרים, במיוחד שאתה הפוך, הרצועות מושכות אותך לחופה ואתה מרגיש בדיוק כמו המטוס עצמו.

 

"אין כמו אובדן שליטה כדי לחוש שאתה חלק מהמערכת הזו שבאוויר. החוויה הייתה מאוד מרגשת, והגענו אליה מוכנים אחרי תהליך ארוך של ניהול סיכונים, עם יצירת מספיק שלבים ופעולות שנדע לנקוט כדי שהניסוי הסתיים בצורה בטוחה".

 (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

 (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)
 

במהלך הניסוי, בתחנה הקרקעית שבחמ"ל השליטה בבסיס תל נוף, המהנדסים ומפקדי המשימה עקבו באופן צמוד אחרי התמונות ששידר מטוס הקרב שליווה את מטוס הניסוי. אלפי נתונים הוזנו למחשבים, עובדו במהירות ובהמשך, לאחר הנחיתה, נותחו וגובשו לדו"חות מקצועיים שיישמרו עשרות שנים קדימה, וייתכן, כפי שכבר קרה, שמידע שבהם ישמש גם חילות אוויר ידידותיים, כמו של הצבא האמריקני.

 

"רצינו בניסוי הזה לבדוק את חסינות המטוס מחוץ לתחום הנשלט", הוסיף מפקד הטייסת, "זה מורכב כי התנהגות המטוס במצב הזה היא כאוטית, ואף ניתוח לחיזוי מראש או אנליזות שאנו יודעים לעשות מראש ולמדל בטרם הניסוי, לא יכלו לנבא מה יקרה".

 

ללכת עד הקצה

קצין בטייסת ציין עוד כי למעשה הניסוי בחן גם את היחלצות הטייסים ממצב אובדן השליטה לאור תוספת ה"פיילון" (נושא החימושים) למטוס. השיחה עם סא"ל שלומי התעכבה בשעתיים לאחר שנאלץ לעלות לאוויר לגיחת ניסוי לא מתוכננת. "בדיוק בדקנו חימושים מסוימים שכבר קיימים אצלנו", הסביר, "אבל הוספנו להם איזשהו טוויסט שהיה צריך להיבחן".

 

800 גיחות, 70 פרויקטים בכל רגע נתון ויותר מ-100 ניסויים בשנה עורכים בטייסת הניסויים של חיל האוויר. "ניסוי יכול להיות מתוכנן במשך שנים או ימים", סיפר מפקד הטייסת, "יש לנו חלק גם במבצעי המב"מ (המערכה שבין המלחמות, מבצעי סיכול מיוחדים וחשאיים נגד חמאס וחיזבאללה, י"ז). לפעמים רוצים לבחון מערכת מסוימת למבצע ספציפי שיכול לקרות מחר בבוקר, ואנו נדרשים לנסות אותה מהר, בקבועי זמן קצרים.

 

"העבודה פה היא 24/7, ומה שמרתק את האנשים זה שאפשר ללכת עד הקצה, לנסות דברים שאף אחד לא עשה עדיין, להיות ראשון, לפעמים בעולם כולו, שמביא יכולות אוויר חדשות".

 

לכל אחד מדגמי מטוסי הקרב של חיל האוויר יש בטייסת הניסויים מטוס ניסוי אחד, יקר ומורכב בהרבה ממטוס המקור. הציוד הנוסף כולל, בין היתר, 4 מצלמות מיוחדות שמותקנות בדפנות; עשרות סנסורים שונים שפרוסים בכל אחד מחלקי המטוס לבחינת מהירויות, מקצבים ותאוצות; אינספור מדידים; אמצעי מיוחד למדידה מדויקת של נתוני הרוחות שמותקן בחרטום המטוס ובזנבו ומנצח ענקי שנפתח במקרה של צלילה בלתי נשלטת אל מתחת לגובה של 20 אלף רגל עד שהטייס מייצב המטוס בחזרה. עד היום, בהיסטוריה של טייסת הניסויים מאז שהוקמה ב-1974, המצנח המובנה במטוסי הניסוי לא נפתח ולו פעם אחת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דו"צ
המטוס במהלך ניסוי הצלילה
צילום: דו"צ
מומלצים