שתף קטע נבחר

"אפילו לדבר ולהתלבש לבד הוא לא יודע". מאבקו של אוטיסט בן 9 לקבל סייעת בביה"ס

במשך 4 חודשים שהה ליהאם (9) בבית, כי משרד החינוך לא מימן את הסיוע הדרוש לו בכיתה. היום יכריע ביהמ"ש העליון בסוגייה, ואמו מרים אמרה לאולפן ynet: "אם לליהאם לא מגיעה סייעת, אז למי מגיע?"

 

ליהאם (9) הוא תלמיד כיתה ב' הסובל מאוטיזם. אמו מרים זאודו טבגבנש נחושה בדעתה שהוא זקוק לסייעת צמודה בשעות בית הספר, אלא שמשרד החינוך חושב אחרת. בחודש שעבר, אחרי ארבעה חודשים בבית ורק בהתערבות בית המשפט, אושרה לו סייעת זמנית עד לחזרה מחופשת הפסח, ואמו ערערה לבית המשפט העליון בדרישה שתמשיך ללוות אותו. היום (ה') יפסקו השופטים בנושא.

 

"ליהאם היה במשך ארבע שנים בגן טיפולי עם סייעת צמודה", סיפרה האם מרים באולפן ynet. "כשעלה לכיתה א' שלחו אותו למסגרת לא מתאימה, סרבו למצוא לנו פתרון, והוא ישב שנה בבית. בשנת הלימודים הנוכחית מצאנו לו בית ספר מתאים בבית אקשטיין, אלא שמשרד החינוך סירב לתת לו סייעת צמודה".

 

עד נובמבר השנה היה ליהאם בבית הספר ללא סייעת. "קיבלתי דיווחים שהוא מכניס לפה חפצים מסוכנים. הוא לא יודע לאן הוא הולך ולאן הוא בא", סיפרה אמו.

מאבק לקבל סייעת. ליהאם סאלם מהרי ()
מאבק לקבל סייעת. ליהאם סאלם מהרי

היא הוציאה אותו מבית הספר ובמקביל פנתה לעו"ד הדס ברוה, מומחית למשפט מנהלי: "פנינו למשרד החינוך באופן מסודר, הצגנו חוות דעת רפואיות שתומכות בטענה שלנו ובצורך בסייעת צמודה, ובמקביל הגשתי עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב שיורה למשרד החינוך לאשר לתלמיד סייעת".

 

בית המשפט המחוזי החליט שליהאם יהיה זכאי לסייעת עד סוף חופשת הפסח, ולאחר חצי שנה בבית הוא חזר ללימודים. אלא שאמו יודעת שבתום החופשה משרד החינוך לא יאשר לו סייעת, ובמצב הנוכחי אין בכוונתה להחזירו למוסד. עו"ד ברוה ערערה על ההחלטה לבית המשפט העליון, שכאמור ידון בה היום.

 

מרים: "לכל מקום שאני הולכת סוגרים לי דלתות. תלמידים בבית הספר שלו מקבלים מלווה צמוד, וליהאם לא. הם נלחמים איתי מלחמות על ילד בעל צרכים מיוחדים שמגיע לו. הרבה אנשים ויתרו, אין להם כוח להילחם, ובגלל זה הילדים שלהם נמצאים במקומות אחרים. אם לליהאם לא מגיע, אז למי מגיע? הילד הזה מסכן. הוא לא יודע כלום, הוא לא יודע להתלבש, הוא לא יודע לדבר".

 

- עו"ד ברוה, את מכירה מקרים דומים ואת החוק. זה באמת מקרה שמצריך בחוק סייעת?

"בחוזר מנכ"ל של משרד החינוך מוגדר מהם המקרים החריגים והקיצוניים שבהם גם ילד שנמצא בחינוך מיוחד יהיה זכאי לסיוע אישי. אותם פרמטרים בחוזר מנכ"ל מדברים על ילד שיש לו חריגות מיוחדת לעומת הילדים האחרים שנמצאים איתו בכיתה, ואנחנו חושבים שהמקרה של ליהאם הוא מקרה יוצא דופן. מקרה של ילד שמקבל קצבה של 180% מביטוח לאומי, שמוגדר כתלוי לחלוטין בעזרה של הזולת, ולכן הטענה שלנו שהוא בכל זאת נכנס לאותו חריג שבחריג".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "תלמידי החינוך המיוחד כולם נהנים משירותי חינוך מתקדמים ובכלל זה שירותי הוראה, סייעות ומטפלים פארא-רפואיים. בהתאם לצורך מעניק המשרד שירותים אישיים נוספים כגון סייעות צמודות וציוד טכנולוגי אישי. אשר לתלמיד האמור, החל משנת הלימודים הנוכחית הוא מלווה בסייעת צמודה, בהתאם להחלטת בית המשפט ובמימון משרד החינוך. מעבר לכך המשרד ייתן את תגובתו בבית המשפט כמקובל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים