שתף קטע נבחר
 

להעמיד את מנהלי גוגל לדין בגין מימון טרור

ממשלת ישראל צריכה לזמן לאלתר את מנהלי גוגל בארץ, וכן את הבוסים שלהם בחו"ל, לדרוש מהם להוריד לאלתר את כל סרטוני ההסתה ביוטיוב ובמקביל למנוע מהם למכור שטחי פרסום על סרטונים שכאלה

המספרים בלתי נתפסים: בכל יום נרשמות ברחבי העולם למעלה ממיליארד צפיות בסרטונים השונים שמועלים ליוטיוב. אני חוזר - למעלה ממיליארד צפיות.

המודל העסקי פשוט וגאוני: משתמשים מעלים סרטונים ויוטיוב מוכרת שטחי פרסום על גבי הסרטונים ומשלמת למשתמש 55% מהכנסות הפרסום (7.60 דולר בממוצע על כל 1,000 צפיות). המשמעות: כאשר הנוסחה היא סרטונים = כסף, למנהלי גוגל (ששולטים ביוטיוב מאז 2006) אין שום כוונה או רצון לבדוק או לפקח על התכנים עצמם, גם כאשר מדובר בסרטונים המסיתים לטרור.

 

לצערי, את הנושא הבעייתי והמופקר הזה למדנו על בשרנו - בני משפחתי ואני. באוקטובר 2015, אבי, ריצ'ארד לייקין, פנסיונר בן 76, נרצח על ידי שני מחבלי חמאס בפיגוע בקו 78 בארמון הנציב בירושלים. לתדהמתי, תוך ימים ספורים, גיליתי שסרטונים של שחזור הפיגוע תחת הכותרת "ההצלחה הגדולה", פורסמו בעמוד הפייסבוק של התאחדות הסטודנטים של חמאס ובהמשך הפכו ויראליים ביוטיוב.

 

מאז אני פועל בנושא וחוקר את כל ההיבטים שקשורים בהסתה לטרור ברשתות החברתיות, ובימים אלה אף מתבררת בבית המשפט הפדרלי בניו-יורק תביעה בסך מיליארד דולר נגד פייסבוק שהגשנו יחד עם מספר משפחות נוספות שאיבדו את יקיריהן בפיגועי טרור.

 

לפני מספר חודשים נחרדתי לגלות שכאשר פעיל חמאס, חיזבאללה, דאעש או כל ארגון טרור אחר מעלה סרטוני הסתה לרשת, הוא יכול להתחבר למערכת חלוקת ההכנסות מפרסום של גוגל ולמכור שטחי פרסום בסרטוני ההסתה שלו - סרטונים ובהם קריאות מפורשות לרצח והסתה ישירה לטרור. התוצאה המצמררת והבלתי נתפסת היא שיוטיוב, ביודעין, ממקמת פרסומות של מותגים גדולים ומוכרים בסרטונים שמסיתים לטרור, גובה דמי פרסום מתאגידי ענק ומעבירה 55% מהרווחים למחבלים שהעלו את הסרטונים.

 

בסרטונים האיומים האלה תמצאו פרסומות לבנקים, רכבי יוקרה, רשתות מזון ומותגים מוכרים - שכולם גוזרים קופון על גבי דגלי חמאס או דאעש. במילים אחרות: יוטיוב גורמת לכך שבעלי המותגים הגדולים בישראל מממנים פעילי חמאס. הפסוק המקראי מספר מלכים, "הרצחת וגם ירשת" - מעולם לא הרגיש לי מוחשי עד כדי כך.

 

לאחרונה עלה הנושא לכותרות בארה"ב, באנגליה, בקנדה ובאוסטרליה ומפרסמים גדולים כגון מקדונלדס, לוראל, ג'ונסון אנד ג'ונסון ועוד, הודיעו ליוטיוב על ביטול כל תקציבי הפרסום שלהם בגוגל וביוטיוב, זאת עד שהחברה תפתור את העניין. לפני מספר ימים, ממשלת אוסטרליה הודיעה שהיא אוסרת על רשויות המדינה לפרסם ביוטיוב, ומחיר המניה של גוגל צנח ב-4% ביום אחד בעקבות רצף של הודעות דומות בארה"ב.

 

וכאן? במדינת ישראל, אליה מגיעים מכל העולם כדי ללמוד איך להילחם בטרור, המפרסמים הגדולים לא מתרגשים, ממשיכים לפרסם ביוטיוב ולמעשה מממנים פעילי חמאס וחיזבאללה. באופן אישי, כבן שכול, קשה ובעיקר עצוב לי לראות כיצד תאגידי הענק בארץ מונעים מתאוות בצע, ובניגוד לקולגות שלהם באוסטרליה וארה"ב, עוצרים את הפרסומים המסיתים לג'יהאד ולרצח אזרחים ישראלים.

 

לאור חומרת הנושא, מדינת ישראל חייבת להתערב באופן מיידי, שכן מימון טרור היא עבירה פלילית חמורה. ממשלת ישראל צריכה לזמן לאלתר את מנהלי גוגל בארץ, וכן את הבוסים שלהם בחו"ל, לדרוש מהם להוריד לאלתר את כל סרטוני ההסתה ובמקביל למנוע מהם למכור שטחי פרסום על סרטונים שכאלה. אם לא יימצא פתרון בהסכמה, אזי לא תיוותר אפשרות מלבד העמדתם לדין בגין מימון טרור.

 

הכותב הינו בן שכול

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים