שתף קטע נבחר

מכינים את הילדים: קשב וריכוז בליל הסדר

ארוחת החג יכולה להיות מאתגרת עבור ילדים, ובמיוחד כשמדובר בילדים עם הפרעות קשב וריכוז. איך בכל זאת אפשר לעבור את ליל הסדר בכיף ואפילו לנהל שיחה עם הדודים בלי שאף אחד יפריע באמצע?

לרבים מאיתנו ההכנות לחג הפסח מלוות בחששות מההתמודדויות הצפויות עם ילדיהם עם הפרעות הקשב. היערכות מוקדמת ומותאמת תאפשר לחגוג בהנאה את ארוחת החג והחופשה הארוכה. ילדים ובוגרים עם הפרעות קשב וריכוז זקוקים בראש ובראשונה למערכת ברורה, מובנת ומוסכמת של כללים ומנהגים. מעבר לכך, על מנת שהם ישתפו פעולה עם הכללים, עליהם להיות שותפים בכל שלבי התכנון וקבלת ההחלטות. אין הכוונה שעליהם לקבל את ההחלטות ואין הכוונה שההחלטות יתקבלו בהתאם לרצונם, אך עליהם להיות שותפים, תוך הבנת משמעות כל שלב וכל פעילות.

 

את תהליך התכנון בפועל ניתן לעשות במספר שלבים פשוטים ויעילים: ראשית, יש לשוחח על אתגרי הקשב באופן גלוי עם הילד ועם הסובבים - אין זה סוד. הפרעת קשב היא מצב בו הילד מתקשה להתמקד במטלה אחת לאורך זמן ומתקשה לווסת את תגובותיו בהתאם. כאשר מדברים על הדברים בגלוי, הילד לא מרגיש שמסתירים מפניו דבר נורא וקל לו יותר להתמודד. כמו כן, השיחה מאפשרת להעלות בגלוי את קשיי הסובבים בפני הילד על מנת שיבין מדוע לעיתים כועסים עליו. במהלך השיחה מומלץ לאפשר לילד לציין מה מקשה עליו במיוחד ואיך הוא היה רוצה לפתור את הקושי. כמובן, שמשך השיחה צריך להיות קצר ומוטב לערוך מספר שיחות קצרות על מנת שהילד אכן יוכל לשמור על קשב במהלך השיחה ולשתף פעולה בשמחה.

תכננו מראש מה הילדים יעשו כשיסיימו לאכול (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
תכננו מראש מה הילדים יעשו כשיסיימו לאכול(צילום: shutterstock)
 

שוחחו גם עם בני המשפחה והחברים שיהיו שותפים לארוחת ליל הסדר. הסבירו להם מהי הפרעת קשב וגייסו גם אותם להיות שותפים. שאלו אותם מראש מה מפריע להם ומה הם היו מוכנים לשנות במנהגי ובלוח זמני הארוחות על מנת להקל על ההתמודדות. בנוסף, בקשו מהם שאם קורה וילדכם מתנהג בצורה שמפריעה להם, שיסמנו לכם ולא יעירו לו בפומבי. כך, הילד לא יחווה עלבון והצהרתכם מראש שאם יגידו לכם אתם תשתדלו לעזור, תחסוך במתחים רבים בינכם לבין שאר השותפים בארוחת החג והאווירה החגיגית תישאר.

 

השלב השני בהכנות צריך להתמקד באירועים הצפויים. בנוגע לימי החופשה, ניתן לתכנן מראש את החופשה תוך הגדרת פעילויות בכל יום ויום. תנו לילדים להציע פעילויות ולמדו אותם איך לתכנן נכון את הזמן. הסבירו להם כיצד אתם מתכננים ביעילות את ימי העבודה ושתפו בדילמות העולות בוויסות כמות הפעילויות. אפשרו לילדכם לתכנן פעילויות וכך תעודדו אותם להיות פעילים גם בתכנון עצמו, מעבר לכך שתפתחו בהם את מיומנויות היצירתיות והמנהיגות.

 

תכנון לערב החג

הכינו עם הילדים טבלת שעות לאותו היום. באיזו שעה עליהם להתחיל להתכונן לליל הסדר? מה יהיה תפקידם בערב חגיגי זה? כמה שעות תיארך הארוחה ומה עליהם לעשות תוך כדי הארוחה? זכרו, ילדים עם הפרעות קשב זקוקים להרבה פעילויות מעניינות, המתחלפות לעיתים קרובות.

 

סידור מקומות הישיבה יכול לתרום לאווירה המשפחתית הנעימה בערב החג. השתדלו להוסיף את כל הילדים באזור משותף, תוך מתן תפקידי אחריות לבוגרים שבהם. לישיבה משותפת מספר יתרונות: השיחות בין הילדים לא יפריעו לשיחות שבין הבוגרים, אם הילדים יעברו לפעילות בחדר אחר כל המבוגרים יישארו יחד באזור קרוב ולא ירגישו ששולחן החג התרוקן, ואתם תוכלו לשדר לילדכם שאתם סומכים עליהם. זאת כמובן, בתנאי ששוחחתם על האחריות הנדרשת מהם אם ישבו במרחק מה מכם.

 

אולי יעניין אותך גם:

- פסח 2017: אטרקציות לכל המשפחה

- 15 שקרים שהורים אומרים לילדים שלהם

- זו הסיבה שהילדים שלכם מחוברים למסכים

 

נסו לתכנן עם שאר בני המשפחה הפוגות קצרות בהן הילדים רשאים לשחק משחק קבוצתי או לשיר ביחד. כך גם יבצעו את התכנית שלהם וגם יווסתו את התנהגותם ויוכלו להמשיך ולהיות שותפים בארוחת החג. את הפעילויות ניתן לתכנן היום או מחר, כך לדוגמה, בקשו מהילדים להכין חידונים בנושא פסח, תשבצים, דפי תפזורת ודפי צביעה. זאת, בהתאם לפעילות שתהיה מקובלת על כל הנוכחים בארוחה. הילדים יוכלו לעסוק במשחקים אלה בין הגשת המנות השונות בארוחה.

 

מרבית הילדים מסיימים לאכול לפני המבוגרים, אפשרו למשל להתכנס בחדר אחר ולהכין הצגה בנושא הפסח עד שהמבוגרים יסיימו לאכול. גם פעילות זו ניתנת לתכנון מראש על ידי הכנת קטעי קריאה ותלבושות להצגה. דאגו כמובן לפנות גם זמן לצפות בהצגה עם סיום הארוחה.

 

עידוד חלוקת תפקידים - הבוגרים שבין הילדים, שזקוקים לתנועתיות אך גם אוהבים תפקידים אחראיים, יכולים לקבל תפקידים הקשורים בהגשת המזון ובפינוי הכלים. עודדו אותם לפני ובסיום תרומתם במטלות אלה.

 

קיימות דרכים רבות להתמודדות עם ילדים עם הפרעות קשב, אך חשוב במיוחד לזכור כי חוויית החג היא זו שנשארת בזיכרונם לאורך שנים. לכן, וודאו שהאווירה תהיה תורמת וחיובית. ילדים ובוגרים עם הפרעות קשב מודעים לקשיים שלהם להתמודד כמו כולם, וככל שנקדים להסביר ולהגדיר עבורם את משמעות הקשיים בד בבד עם מתן כלים להתמודדות והדגשת החוזקות שיש לכל אחד מהם, כך יצליחו להתמודד ולפתח תחושת מסוגלות עצמית בעתיד.

 

ד"ר היידי פלביאן, מומחית לאבחון וטיפולבילדים עם הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה, החוג לחינוך מיוחד, המכללה האקדמית אחוה


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תנו להם תפקידים למהלך הערב
צילום: shutterstock
מומלצים