שתף קטע נבחר

ההתעללות החוקית של חברות התעופה בנוסע

לא רק אוברבוקינג: התעללות חברות התעופה בנוסעים לא מתחילה ונגמרת ברישום יתר. אם הם רק ירצו בכך, תוכלו לשבת חצי יממה במטוס, להזיז אתכם מהמושב שבחרתם, להחליף את המטוס לכזה שלא ממש מתאים לכם ואפילו לנחות בשדה תעופה אחר או לטוס בצ'ארטר במקום החברה שבחרתם. וכן, הכל חוקי - ותסתדרו עם זה

פרשת יונייטד מהשבוע האחרון לא מפסיקה לייצר כותרות. הורדתו בכוח של ד"ר דיוויד דאו מטיסת פנים בארה"ב העלתה גם את שאלת האוברבוקינג, רישום היתר שמבצעות חברות התעופה לטיסותיהן. למרות הבעייתיות שבעניין, מדובר במעשה חוקי לחלוטין מצד חברות התעופה.

כדי לא לטוס עם מושבים ריקים, החברות רושמות יותר נוסעים ממספר המושבים במטוס. על פי סטטיסטיקות שונות שנעשו בעניין, כ-10% מנוסעי המטוסים לא מגיעים לטיסתם, ועל כן משתלם להם לעשות זאת. כל הנוסעים הגיעו בכל זאת? אז הגענו למצב הבעייתי של רישום יתר.

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מה עושים בדרך כלל? חברות התעופה יבקשו מתנדבים שיהיו מוכנים לרדת מהטיסה תמורת פיצוי. לא יהיו מתנדבים? אז החברה תבחר בעצמה את מי להוריד (ובחלק מהמקרים כפי שלמדנו, יורידו אתכם גם בכוח). וכן, הכל חוקי.

ואם אתם כבר עולים על הטיסה ואף אחד לא רוצה להוריד אתכם ממנה, הרי שלא תמיד המושב שכתוב בכרטיס הטיסה שלכם יהיה זה שתטוסו בו. לא פעם קורה שנוסעים מבקשים להחליף מושבים מסיבות שונות, וצוות האוויר יבקש מכם בעדינות יותר או פחות, לזוז ממקומכם.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

אנחנו בארץ מכירים את זה מחרדים שמתעקשים לא לטוס ליד נשים, ובעולם מכירים את זה יותר בגרסת התינוק הצווחני שהושיבו לידו נוסע שביקש לזוז ממקומו.

 

עדכונים נוספים גם בפייסבוק של ynet חופש

 

עד כאן, המקרים הקלים יותר. במקרים אחרים, מסיבות שונות ומשונות צוות האוויר יכול להחליט שאינכם רשאים לשבת במושב שביקשתם. את הסיבה הם לא חייבים להסביר, אבל סביר שהם יתלו זאת בעניינים בטיחותיים, ואתם - תיאלצו לזוז ממקומכם. לא תסכימו - תיחשבו ל"נוסעים לא מצייתים" המסכנים את הטיסה.

חברות התעופה הסדירות מאפשרות היום לזמין מגוון רחב מאוד של מנות מזון. החל מאוכל כשר, דרך צמחוני, טבעוני, ללא גלוטן, ועד למנות המתאימות לבני דתות שונות ולכאלה המקפידים על מנהגי מזון שונים.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

אבל לא תמיד הכל קורה כל כך עם הפנים לנוסע. בלא מעט מקרים חברת התעופה לא תספק לכם את מנת המזון שביקשתם, כי היא פשוט לא נמצאת על המטוס. בין אם בטעות בספירה או בחישוב מספר הנוסעים, על מגש הנוסע הטבעוני עלול לנחות חזה עוף מעובד או בולונז מיובש. למה? כי זה המצב. כמובן שתוכלו להחזיר את המנה ולא לאכול ממנה, אך מנגד, תישארו מורעבים עד שתגיעו ליעדכם.

מקרה מעצבן ביותר הוא זה בו מסיבות שונות מוחלף המטוס בו אתם אמורים לטוס. אם תכננתם לעשות את דרככם ליעד בדרימליינר או במטוס מפואר אחר, יכול להיות שתקבלו גרוטאה מעופפת.

 (צילום: privilegestyle.com)
(צילום: privilegestyle.com)

זה קורה בעיקר מטעמי שינוע מטוסים ומסיבות טכניות, אבל החלק המתסכל בסיפור הוא שחברת התעופה ממש לא מחויבת להודיע לכם מראש אם תשבו במחלקה מצוחצחת ונעימה או במושבים מרופטים עתיקים. לא רוצים לטוס? לא צריך, אבל על כך לא תקבלו שום החזר או פיצוי. פשוט כי מותר להם לעשות את זה.

 

אותה גברת בשינוי אדרת: חברות התעופה מחזיקות בגדלים שונים של ציי מטוסים, ואם כולם תפוסים בעונת הטיסות החמה או שישנה בעיה בחלק מהמטוסים, ובכל זאת תרצו להגיע ליעד - יכול להיות ש"תזכו" לטוס במטוס חכור.

פרשת יונייטד בעיני מאייר ynet (איור: שי שבתאי)
פרשת יונייטד בעיני מאייר ynet(איור: שי שבתאי)

מקרה שכזה אירע בסוף 2016, כזכור, במהלך עיצומי הטייסים של אל על. על מנת להוציא לפועל טיסות, חכרה החברה מטוסים ממספר חברות, בהן חברת צ'ארטר ספרדית, עם צוות ספרדי ומטוסים לא מי יודע מה.

 

הנוסעים אמנם התלוננו שהם בחרו לטוס אל על וקיבלו צ'ארטר ספרדי, אבל זה לא ממש עזר להם, כי כל עוד החברה הביאה את הנוסע ליעד, מה לעשות - הכל בסופו של דבר חוקי.

ביטולי טיסות הם אחת המכות הגדולות של עולם התיירות והתעופה. מזג אוויר, תקלות טכניות, שביתות ושלל גורמים אחרים יכולים להביא לכך שהטיסה לא תצא לדרכה.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

אז נכון, במקרה הזה תקבלו פיצוי על פי החוק ותוכלו לטוס בטיסה אחרת (באותו יום או ביום שאחרי, בדרך כלל) אבל לא תוכלו לטעון ולו טענה קטנה ביותר נגד חברת התעופה, כי שוב - גם במקרה זה, הכל פשוט חוקי וכשר למהדרין.

 

תכננתם לטוס לחופשה מפנקת ולנחות בשדה התעופה החביב עליכם? גם זה לא תמיד יקרה, וגם על זה לא ממש תדעו מראש. קרה לא פעם כי חברת התעופה הנחיתה את המטוס בשדה תעופה אחר, אם בשל תנאי מזג אוויר או עומס טיסות שגרם לניתובן באופן שונה משתוכנן מראש.

 

על שינוי בנמל התעופה בו תנחתו סביר להניח שיודיעו לכם תוך כדי הטיסה עצמה, אבל אם הנמל הסופי בו תנחתו רחוק עשרות או מאות קילומטרים מזה שתכננתם לנחות בו, איש לא יפצה אתכם על הזמן שיילך לכם לאיבוד, כל עוד מדובר באותה מדינה.

 

הפרק הבא בספר התעללויות חברות התעופה בנוסעים מוכר לנו היטב. רבים ממטוסי חברות התעופה הישראליות אינם מהחדשים ביותר בעולם, וכמוהם גם מערכות הבידור שלהם - שעובדות, רוב הזמן.

 

טסתם בטיסה בה מערכת הבידור האישית (המסך הקטן שמולכם) לא עבדה? הכפתורים מקולקלים? רואים רק שחור-לבן? בעיה שלכם. אף אחד לא יפצה אתכם על כך, ובטח שלא יאמרו לכם מראש שבמושב שלכם תוכלו לחלום על סרט או תוכנית טלוויזיה שתעביר לכם את זמן הטיסה.

לסיום, אחד העינויים הגדולים שחברות התעופה יכולות לבצע בכם. שהייה של זמן ממושך, שיכול להגיע גם עד לשעות ארוכות על מסלול ההמראה, ללא כל תזוזה. לרוב זה קורה בגלל "פקק תנועה" על מסלול ההמראה או אי-מתן אישור המראה מסיבות כאלה ואחרות.

 ( ) ( )

בכל מקרה, כאשר מטוס עומד על מסלול ההמראה ולא מחובר לשרוול בשדה התעופה, הטיסה - למרבה הפלא - לא נחשבת כאילו איחרה, וחברת התעופה לא תצטרך לשלם קנס על יציאה באיחור. ואתם? תתייבשו במושביכם.

 

לא מעט פעמים בתקופה האחרונה, במדינות שונות, קרו מקרים בהם הנוסעים נאלצו לשבת שעות על גבי שעות במושבים מבלי שהם יכולים לזוז, בשעה שהטייס ממתין לאישור המראה. סיפורי הזוועות נפוצו ברשת, אך לחברות התעופה זה לא ממש אכפת, כי גם במקרה זה - מדובר בפעולה חוקית לחלוטין.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
ההתעללויות החוקיות של חברות התעופה בנוסע
צילום: Shutterstock
מומלצים