שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    אסיה בדרך לשלוט בכלכלה העולמית - כך תהיו חלק מהמהפכה
    יבשת אסיה עולה על גל של מהפכה. מדינות המזרח הרחוק מתכננות שרשרת פרויקטים אדירים של בניית כבישים, הקמת קווי רכבות, נמלים ומעברים, חיבור מדינות שלמות לפסים רחבים ועוד,. בסופו של תהליך, צידו המזרחי של כדור הארץ צפוי לשלוט על יותר ממחצית הכלכלה הגלובלית. רוצים לדעת איך אפשר להיות חלק מהשינוי? התשובות בפנים

    לפני מספר שנים התפרסם דו"ח של חברת מקנזי, שהעריך כי בעוד רבע מאה יותר ממחצית מהפעילות העסקית של העולם תתרכז במזרח אסיה. זה נתון מדהים בהתחשב שאם אכן הוא יתממש, אמריקה הלטינית, צפון אמריקה, אירופה, אוקיאניה, מרכז אסיה, אפריקה ומדינות ערב גם יחד יהוו פחות מכך.

     

    כתבות נוספות מאת טל רשף

     

    שר החינוך נפתלי בנט, איש הייטק בעברו, אמר לאחרונה: "אם הייתי יזם היום, הייתי נוסע לסין לחפש הזדמנויות". במקביל איל ההון וורן באפט אמר כי אילו היה בתחילת דרכו היה עוקר למזרח אסיה להתחיל שם את הפעילות שלו.

     

    זאת כבר מזמן לא קלישאה שאסיה הופכת למרכז גיוס השקעות - היא העתיד של כלכלת העולם, ולעתים נדמה שאנחנו לא מבינים את המשמעות של הדברים.

    .

    נכון לרגע זה, אנחנו יכולים להעריך לאן כלכלת אסיה תגיע אם היא תמשיך להתפתח בקצב הקיים, אך הברבור השחור שיכול לשנות את חוקי המשחק ולהעצים את האפקט הן תוכניות הענק שלה. כאשר אלו תקרומנה עור וגידים, ההתפתחות של מזרח אסיה לא תהווה המשך ישיר של מה שהיה עד עכשיו, אלא תקבל האצה ותפנית בקני מידה שלא היו מוכרים לעולם עד כה. כן, בדיוק כך.

     

    בואו נתחיל בקטן, ויטנאם יוצאת אל רפורמות מרחיקות לכת למדינה הקומוניסטית, שמשתלב בהן הסכם הסחר עם האיחוד האירופי - תוכנית שתוריד מגבלות סחר חוץ, תפחית את הפיקוח הכלכלי הפנימי, תאפשר התאגדות עובדים חופשית ולמעשה תבטל באופן נרחב את הפרוטקציוניזם המונהג בה.

     

    תבטל את הפרוטקציוניזם. ויטנאם (צילום: Shutterstock)
    תבטל את הפרוטקציוניזם. ויטנאם(צילום: Shutterstock)

    גם צפון קוריאה היא חלק מאותה מגמה - אנחנו שומעים עליה בהקשר של טילים ופצצות אטום, אך בשקט היא החלה במעבר חלקי והדרגתי לכלכלת שוק עם יכולת יצור וסחר פנימי של המגזר הפרטי.

     

    סין לא מפגרת מאחור עם ה-China's new manufacturing plan שנועד להפוך אותה ליצרנית מובילה של טכנולוגיות מתקדמות, ובהן תחומי ביג דאטה, רובוטיקה, ענן וכמובן ענף השבבים המוליכים למחצה שבו היא נערכת להיות מובילה עולמית.

     

    ממשיכים עם יפן, שכבר היום נמצאת בעיצומה של תכנית האבנומיקס, שכוללת הזרמת סכומי עתק וביצוע רפורמות במשק על מנת לפתוח אותו לאתגרי המאה ה-21 והתחרותיות המתגברת והטכנולוגיות החדשות.

    נפתחת לתחרות המאה ה-21. יפן (צילום: יריב כץ)
    נפתחת לתחרות המאה ה-21. יפן(צילום: יריב כץ)
     

    הודו, בהנהגתו של נרנדרה מודי, הכריזה על שורה של תוכניות ענק, בהן רפורמת Digital India שתהפוך את המדינה למרושתת בפס רחב, עם שירותי אונליין ותעשיות דיגיטליות. תוכנית Make in India מקימה בימים אלו מערכים של ערי תעשיה לייצור עם מאות מפעלים ועשרות מיליוני אנשים אשר יהפכו את הודו, שהיא כבר היום מדינה מובילה באספקת שירותים, למרכז יצור עולמי.

     

    לצד שתי אלה, הוכרז על פרוייקט טיהור נהר הגנגס, נהר בן 2,400 ק"מ, כולל יובלים, שמימיו יטוהרו בהשקעה מתמשכת של מאות מיליארדי דולרים לאורך מספר שנים. כדי להשלים את תמונת תכוניותיה של הודו, נציין את תוכנית הפיתוח "שבע האחיות", התוכניות לחבר את שבע מדינות צפון מזרח הודו אל מדינות דרום מזרח אסיה וסין במערכת תחבורה ותקשורת, כולל כביש מהיר שיצא משם דרומה אל תוך מיאנמר ותאילנד.

     

    רכבת לילה לסין דרך תאילנד

    ומה עם נהר המקונג? תוכנית Great Mekong River Regional Investment Framework כוללת 123 פרוייקטי השקעה וכ-92 פרוייקטי סיוע טכני, ומתפרסת על פני מדינות המקונג שהן תאילנד, מיאנמר, וייאטנם, קמבודיה, לאוס וסין.

     

    נהר המקונג (צילום: Shutterstock)
    נהר המקונג(צילום: Shutterstock)

    הפרוייקטים מתוכננים לקדם באופן רדיקלי את ענפי התחבורה, אנרגיה, חקלאות, סביבה, פיתוח הון אנושי, פיתוח ערים, תיירות, עידוד סחר, טכנולוגיות מידע ותקשורת באזור. על מנת להבין את היקף התוכנית, נציין כי תאילנד לבדה תיקח חלק בכ-78 פרויקטים בערך של כ-5.5 מיליארד דולר, בהם הקמת רשת רכבות שיחברו את לאוס וסין עם מלזיה דרך תחומי תאילנד, הקמת כבישים מהירים וגשרים, נמלי ים, חיבור בין המדינות בתקשורת פס רחב, תחנות כוח ואנרגיות מתחדשות ועוד.

     

    כמו כן, תוכנית אחרת בשם East–West Economic Corridor בשיתוף מדינות דרום מזרח אסיה ויפן, תסלול כביש בן 1,450 ק"מ שיחצה את האזור מנמל מאונלאמיינה שבמיאנמר כל הדרך עד נמל דה-ננג בוייטנאם. הכביש יחצה את אזור הסחר החופשי של דרום מזרח אסיה שכולל את עשר מדינות ארגון ASEAN, אשר מקימות אזור מעבר חופשי של 650 מיליון אנשים, סחורות וכסף ביניהן.

     

    כביש בן 1,450 ק"מ שיתחיל ממיאנמר (צילום: EPA)
    כביש בן 1,450 ק"מ שיתחיל ממיאנמר(צילום: EPA)

    חושבים שזו תוכנית גדולה? היא צפויה להתגמד לנוכח תוכנית ה-RCEP. מדובר בהקמת אזור סחר חופשי שיקיף את כלל המדינות שבין הודו שבדרום מערב ליפן שבצפון מזרח, לניו זילנד שבדרום מזרח, כולל סין, קוריאה ומדינות ASEAN. הוא יהיה אזור סחר חופשי החולש על למעלה מ-3.5 מיליארד איש. מבחינת גודלו, האיחוד האירופי יוכל לקבל שם מעמד של מדינה לא מובילה ולא גדולה במיוחד.

     

    אך יבשת אסיה לא עוצרת באלה, יש את Asian Highway Network, תוכנית האו"ם להקמת מערך כבישים מהירים שיחצו ויחברו כל מדינה באזור זה של העולם ויהפכו אותו למערכת הובלה מהירה חוצת גבולות, כפי שקיים במערב אירופה. הכבישים ישאו שמות המתחילים מ-AH1 ומגיעים עד ל-AH89.

     

    תכנית זאת, גרנדיוזית ככל שתהיה, נמצאת רק שנייה בגודלה ברשימה. שהרי את המקום הראשון תופסת ה-OBOR, שמשמעות ראשי התיבות היא One Belt - One Road, תכנית העל השאפתנית של סין ליצור רשת רכבות מהירות לאורך אסיה ואירופה כמו גם מערך קווי שיט, נמלים וכבישי חיבור בדרום אסיה ואפריקה, כל זאת על מנת ליצור מערך תחבורה שראשו בסין ויחבר את מרבית כלכלות חצי הכדור המזרחי במערך תובלה מהיר.

     

    רשת רכבות מהירות. סין (צילום: Gettyimages)
    רשת רכבות מהירות. סין(צילום: Gettyimages)

    הצלחתם לעקוב אחרי כל התוכניות? תוצאתם הסופית של כל המוצג כאן היא יצירת אזור בן מיליארדי אנשים המחובר בתקשורת בפס הרחב ביותר, קוי רכבות ואוטוסטרדות מהירות לצד מערכת תחבורה ימית מובנית ומסועפת, עם שיתוף פעולה מתהדק בין מדינות, הורדת מכסים, פתיחת שווקים, קידום תשתיות מכל הסוגים וייצור טכנולוגי מתקדם.

     

    נדמה כאילו כל אחד מהפרוייקטים הללו מקיף כשלעצמו יותר ממה שקורה בכל חלק אחר מהעולם. קראו שוב את פירוט הפרוייקטים (יתכן והוא לא מלא וישנם עוד כמה שצריכים היו להיכנס פנימה), כי הם נותנים תמונה של האיזור שעומד להפוך למרכז של כלכלת העולם. מעבר לכך, הוא יהיה למעין מודל חיקוי לפיתוח אזורים אחרים בעולם.

     

    איך כל זה קשור ליזמים ישראלים?

    יש כאן פירוט של פרוייקטים במאות מיליארדי דולרים, שבמרביתם כוללים מכרזים שזקוקים לטכנולוגיות ישראליות פורצות דרך. יש כאן תיאור הזדמנות לחברות שיהיו חייבות להיות נוכחות. יש כאן הגדרת דרך כיצד צריך לחשוב ולצפות על מנת להשתלב בהצלחה בעולם של מחר.

     

    אנשים שרוצים להצליח בכלכלה הגלובלית צריכים לחשוב "מזרחה", להבין את הדרך בה נעשים עסקים במזרח, כיצג מתקיימת תקשורת בין אישית, כיצד מתנהל משא ומתן, מתבצע שיווק, איך מנוהלים עובדים ואיך מוקמים מיזמים משותפים.

     

      

    הכותב מומחה להבנה בין-תרבותית של שווקים בעולם, מעניק יעוץ עסקי ובין תרבותי לפעילות בשוקי העולם, ואימון מנהלים לכניסה לפעילות בשווקים מתעוררים של חברות ישראליות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "אסיה בדרך לשלוט בכלכלה העולמית - כך תהיו חלק מהמהפכה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים