שתף קטע נבחר

מחכים הרבה זמן לאוטובוס? תמשיכו לחכות

הרכבת הקלה תחל לפעול רק עוד 4 שנים, ובינתיים ארגון "15 דקות" הציג לשר התחבורה תוכנית לקווי אוטובוס מהירים בגוש דן, בדומה לקו 1. תוכנית דומה כבר קיימת במשרד התחבורה אבל טרם הוצגה בפני השר - והיישום לא נראה באופק

 

הקו האדום של רכבת הקלה בגוש דן צפוי להתחיל לפעול רק בעוד כארבע שנים (2021), ובעשור הבא צפויים לצאת לדרך גם שאר הקווים בפרויקט הרכבת הקלה. מה עושים בינתיים? חברי ארגון "15 דקות" הציגו היום (ה') לשר התחבורה ישראל כץ תוכנית להפעלת קווי אוטובוסים מהירים, במקביל לתוואי של הרכבת הקלה. הבעיה: גם למשרד התחבורה עצמו יש תוכנית דומה, אבל עד עכשיו היא אפילו לא הוצגה בפני השר. המשמעות: הנהגים במטרופולין תל אביב ימשיכו לזחול בפקקים, לצד תחבורה ציבורית מקרטעת.

 

כדי לפתור את המצוקה עד להפעלת קווי הרכבת, ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" הציג היום תוכנית להכשרת קווי אוטובוס מהירים, בדומה לקו 1, על תוואי מסלולי הרכבת הקלה. התוכנית הוגשה הבוקר לשר התחבורה כץ, במסגרת כנס "תחבורה היום ומחר" שהתקיים בתל אביב.



תחילת העבודות בקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תחילת העבודות בקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

"התוכנית מציעה הקמת רשת של קווים מהירים בתוך שנה, שידמו את מסלולי הרכבות הקלות". אומר גיל יעקב, מנכ"ל 15" דקות". "רשת רכבות כזו לא תקום לפני 2030 לכל המוקדם ועד אז נדרשת פעולה מיידית של שר התחבורה ליישום פתרונות לטווח הקרוב. זאת לנוכח ההחמרה ההולכת וגוברת במצב הפקקים והקפאון היחסי של שירותי התחבורה הציבורית בגוש דן" .

 

שר התחבורה כץ התייחס היום בדבריו בכנס ליוזמה החדשה של אנשי הארגון: "הם תפסו אותי בכניסה עם כמה בלונים. אני הנחיתי לעשות נת"צים, מה זה חשוב אם תהיה שם רכבת קלה או לא? כל מקום שבו צריך מבחינה תחבורתית שייסלל נת"צ - אז יהיה שם נת"צ, אני רוצה שראשון לציון, רמלה ולוד יהיו מחוברות לנת"צים ואת התוכנית הזאת אנחנו עושים ומקדמים", אמר השר כץ.

 

התוכנית של ארגון "15 דקות" לפתרון המצוקה בגוש דן היא לא היחידה. במשרד התחבורה הוצגה כבר לפני כחצי שנה תוכנית דומה שמתייחסת בדיוק לחשיבות של מעבר קווי אוטובוס על המסלולים העתידיים של הרכבת הקלה בגוש דן. התוכנית שהוצגה בספטמבר 2016 במשרד, עמדה על חשיבות "מסלולי הקווים על התוואי העתידי, נסיעה מהירה בהעדפה מרבית בתוואי הקו, קווים ישירים ללא פיתולים".

התכנון של משרד התחבורה. "מדובר בתכנית ראשונית בלבד" ()
התכנון של משרד התחבורה. "מדובר בתכנית ראשונית בלבד"

שר התחבורה כץ. "בכל מקום שבו צריך, יהיה נת"צ" (צילום: יואב דודקוביץ') (צילום: יואב דודקוביץ')
שר התחבורה כץ. "בכל מקום שבו צריך, יהיה נת"צ"(צילום: יואב דודקוביץ')

התוכנית גם עמדה על תדירות גבוהה לאורך כל שעות היום, כרטוס מהיר ועלייה מכל הדלתות והפעלת אוטובוסים רבי קיבולת. התוכנית עשויה להיות מוכרת לנוסעי התחבורה הציבורית בגוש דן - קו 1 מופעל בדיוק על פי עקרונות אלה, ולפי נתוני משרד התחבורה משתמשים בו מדי יום 35 אלף נוסעים על פני 23 ק"מ לאורך הקו.

 

במסגרת התוכנית שנדונה במשרד התחבורה, בחנו את הפעלתם של שישה קווים נוספים הדומים לקו 1, שפועל על תוואי המסלול האדוםשל הרכבת הקלה. על פי התוכנית, סימנו את הקו הירוק, הסגול והכחול כבעלי עדיפות עליונה. הקו הירוק תועדף ראשון והוגדר כבעל פוטנציאל גבוה לקליטת נוסעים לאורכו. על פי התוכנית, הקו הירוק המתוכנן יחפוף ברמה של 75 אחוז את הקו הירוק שבו תופעל הרכבת הקלה, ויחפוף ברמה של 65 אחוז את הנת"צים הקיימים היום ואלו המתוכננים לשנים הקרובות.  

נוסעים בתחבורה הציבורית. לא צפוי שיפור בטווח הקרוב (חני חלילי) (חני חלילי)
נוסעים בתחבורה הציבורית. לא צפוי שיפור בטווח הקרוב(חני חלילי)

 (חני חלילי) (חני חלילי)
(חני חלילי)

הקו המכין יעבור לפי התוכנית ממסוף הסינמה סיטי בראשון לציון לתחנת הרכבת באוניברסיטה בתל אביב בתדירות של אחת לשמונה דקות בכל יום. במקביל אליו הציעו במשרד התחבורה לתגבר את קו 189 שעובר במסלול סמוך. במשרד התחבורה מעריכים כי בשני הקווים אלה יסעו 27 אלף נוסעים ביום.

 

הקו הסגול תועדף שני ובו פוטנציאל "גבוה מאוד" לקליטת נוסעים לאורכו. הוא יחפוף את תוואי הרכבת הקלה והנת"צים הקיימים והמתוכננים ברמה דומה לזו של הקו הירוק. הקו יחבר בין תחנת הרכבת סגולה בפתח תקווה לרכבת מרכז, דרך פתח תקווה, קריית אונו, תל השומר, ציר אלוף שדה, משה דיין, רכבת ההגנה, לוינסקי, אלנבי, בן יהודה וארלוזרוב. בקו זה צופים במשרד התחבורה 27 אלף נוסעים ביום. על פי התוכנית נבחן גם קו מכין מזרחית לכביש 4.

 

הקו המכין הכחול יעבור בדיוק על תוואי הרכבת הקלה ויחפוף בכמחצית מדרכו נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית. הקו המכין יעבור מצפון תל אביב ועד רחובות במרבית התוואי שלו, בדומה לקו 274 הפועל כיום. התדירות מרחובות תהיה בכל 10 דקות בשעות השיא וכל רבע שעה בשעות השפל. מראשון לציון ייצא הקו בכל שש דקות בשעות השיא ובכל 7.5 דקות בשעות השפל. לפי התחזית ישתמשו בקו 24 אלף נוסעים שהם תוספת של 14 אלף לנוסעים היום בקו 274. הקו מרחובות לתל אביב יעבור על פני 55 אחוז של נת"צים והקו מראשון לציון לתל אביב יעבור על פני 85 אחוז של נת"צים.

 

למרות התוכניות היפות, הביצוע עדיין לא נראה באופק. במשרד התחבורה הודו שהתוכנית - שיכולה לסייע לעשרות אלפי נוסעים לנוע מהר יותר במטרופולין - כלל לא הוצגה בפני שר התחבורה. "מדובר בתוכנית ראשונית בלבד הנבחנת על ידי גורמי המקצוע השונים", נמסר מהמשרד. בינתיים הישראלים ימשיכו

לבזבז זמן בפקקים ולחכות זמן רב בתחנות האוטובוסים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים