שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ק.ט.מ 1090 אדוונצ'ר ברכיבה ראשונה - רב משימתי
    אופנוע התיור הרפתקה של ק.ט.מ זוכה בתוספת כוח משמעותית, ומבטיח כבעבר להבריק בכל תוואי כביש ושטח. האם הוא גם מצליח?

    בתחילת 2017, עם כניסתן של תקנות יורו 4 החדשות והמחמירות, נאלצה חברת ק.ט.מ לעדכן את מגוון הדגמים - ובעיקר המנועים - שלה. האדוונצ'ר 1050 המוצלח נשלח אחר כבוד לגמלאות לטובת מחליף עדכני ונקי וצעיר וחכם יותר - 1090 אדוונצ'ר, דגם הכניסה של היצרנית לקטגוריית התיור-הרפתקה הפופולרית.

     

     (צילום: אלי סגל)
    (צילום: אלי סגל)

     

     

    טוב: מנוע, מתלים, נוחות, רב-שימושיות

    בסדר: חישוקים, מיגון רוח

    טעון שיפור: איבזור

     

     (צילום: אלי סגל)
    (צילום: אלי סגל)
     

     

    מתחרים: הונדה אפריקה טווין, ימאהה סופר טנרה

    מחיר: 104 אלף שקל

     

    בניגוד למשתמע משמו, נפח המנוע ב-1090 נותר 1,050 סמ"ק כשהיה. ההבדל: בגרסה המחודשת שמבוססת על בלוק ה-1290, גירדו ק.ט.מ עוד 30 כ"ס, ו-125 כ"ס בסך הכל. גם השלדה אינה זהה ל-1050 אלא הגיעה ישירות מהאח הגדול. בהתאם, המשקל העצמי עלה בכ-15 ק"ג ל-205 ק"ג - עדיין נמוך משמעותית מהמתחרים הישירים.

     

     (צילום: אלי סגל)
    (צילום: אלי סגל)

     

    יתרונות: אין ספק שה-1090 הוא אופנוע רב-שימושי מרשים מאד. יכולת צבירת הקילומטרים על כביש מהיר, מעולה. המושב מצוין, מיגון הרוח סביר-פלוס (כיוון ידני), ויש מיעוט מפתיע של רעידות כידון ו-או שלדה. 125 כ"ס מספיקים ויותר מכך, עם יכולת האצות ביניים שיותירו גם אופנועים חזקים יותר מתנשמים בכבדות מאחור. מערך הבלמים - ותודה לברמבו - הרשים לא פחות, גם אם באופן אישי, היינו מעדיפים מעט יותר כוח האטה מיידי. תיבת ההילוכים תפקדה מצוין בסיוע מצמד רך, וסייעה בכך גם לקלות הרכיבה בתנועה עירונית.

     

     (צילום: אלי סגל)
    (צילום: אלי סגל)

     

    גם בגזרת התפעול האדוונצ'ר זוכה לניקוד גבוה. מיקום המנופים השונים, זווית הכידון והרגליות מייצרים תנוחת רכיבה מצוינת, מבלי לוותר על יעילות

    ברכיבת-עמידה בשטח. לוח המחוונים אמנם מעט מיושן וספרטני, אך הוא ברור ומעביר את המידע החשוב. מתגי התפעול גדולים, נוחים וקלים לשימוש ולבחירה בין שלל אפשרויות מצבי הרכיבה (3 במספר, "ספורט", "כביש" ו"גשם"), ה-ABS ובקרת האחיזה. כדאי להזכיר כי ק.ט.מ מציעה גם אפשרות למצב שטח, אך לא באופנוע המבחן. מיכל דלק של 23 ליטר מספיק לטווח של כ-350 ק"מ בזכות צריכת דלק ממוצעת מקובלת של כ-15 ק"מ לליטר בתנאים אמיתיים.

     

     (צילום: אלי סגל)
    (צילום: אלי סגל)

     (צילום: אלי סגל)
    (צילום: אלי סגל)

     

    אם על הכביש ה-1090 הפתיע לטובה, בשטח הוא התגלה כסוג של קוסם. השלדה החדשה מעבירה את כל המידע הדרוש לידי, רגלי ועכוז הרוכב. יחד עם מתלי WP מצוינים - (מזלג 43 מ"מ הפוך עם 185 מ"מ מהלך ומונושוק עם 190מ"מ מאחור) - חווית הרכיבה מרשימה מאד עבור כלי בגודל (ומשקל) כזה. המזלג הקדמי לא פחות ממושלם, בעוד האחורי מאפשר כיול עומס קפיץ ושיכוך החזרה - גם אם לא היה בכך צורך.

     

    צמיגי מצלר עמם מגיע האופנוע - "19 מלפנים, "17 מאחור - לא עוררו יותר מדי ביטחון באשר ליכולת השטח שלהם, בעיקר לא כשהם עטופים בחישוקים יצוקים דווקא. אך הגומי הפתיע לטובה בכל תנאי השטח, לרבות שבילים מחורצי קוליסים נוקשים ומסלעות משוננות - תנאי אנדורו אמיתיים. בהקשר זה כדאי לציין כי מושב ה-1090 ממוקם "רק" 850 מ"מ מעל הקרקע. עבור אופנוע שטח טהור זה מעט, אך באופנוע כבד יחסית הוא מעניק תחושת ביטחון. מרווח הגחון: 220 מ"מ.

     

     (צילום: אלי סגל)
    (צילום: אלי סגל)

     

    חסרונות: ק.ט.מ לא פינקו את ה-1090 באבזור יוצא דופן, ואנחנו עדינים כאן. תשכחו מידיות כידון מחוממות, אל תבנו על מערכת תצוגה עם גרפיקה עדכנית. אפשרויות כיול המתלים מוגבלות עד לא קיימות וגם המחשבה על רוכב נוסף מאחור לא העסיקה יתר על המידה את מהנדסי החברה. גלגלים יצוקים, באופנוע עם פנים לשטח? מבחינתנו אפשר ואף רצוי היה לצייד אותו בחישוקי שפיצים מקובלים. ואם כבר מדברים על שטח, הצורך לבטל בכל התנעה מחדש את בקרת האחיזה וה-ABS אינו אידיאלי. ומניסיון, מומלץ שלא לשכוח את התרגולת הזו. זה עשוי להיגמר בכאב.

     

     (צילום: אלי סגל)
    (צילום: אלי סגל)

     

    לסיכום: אהבנו מאד את ה-1090, חבילה מוטורית משובחת ורב-תכליתית במחיר לא זול, אך מאד-מאד סביר בהתחשב במתחרים בארץ, ביכולת הגבוהה שהוא מציע בכביש ובעיקר בשטח - ואסור לשכוח, ביחס למיסים השערורייתיים שמדינת ישראל מתעקשת לשאוב מאיתנו. אם אתם מחפשים אחר אופנוע רב-שימושי, ובעיקר אם בתכנית שלכם מופיעים גם טיולי שטח, אל תפספסו רכיבת מבחן עליו.

     

    KTM 1090 Adventure

    מנוע: 2 צילינדרים, V-טווין, 1050 סמ"ק, הזרקת דלק, 4 שסתומים לצילינדר, קירור נוזלי

    הספק מירבי: 125 כ"ס

    מומנט מירבי: 11 קג"מ

    הינע: שישה הילוכים, שרשרת

    בסיס גלגלים: 1,560 מ"מ

    משקל יבש (ק"ג): 205

    מתלים (קדמי-אחורי): מזלג הפוך (43 מ"מ)-מונושוק

    בלמים (קדמי-אחורי): דיסק כפול 320 מ"מ, דיסק 267 מ"מ, ABS

    צריכת דלק: 15 קמ"ל (במבחן)

    מחיר: 104 אלף שקל

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "ק.ט.מ 1090 אדוונצ'ר ברכיבה ראשונה - רב משימתי"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים