שתף קטע נבחר

לקראת הבחירות בבריטניה: פייסבוק יוצאת בקמפיין מודעות ל"פייק ניוז" - גם בעיתונות

המהלך שהחל כקמפיין בתוך הרשת החברתית עצמה וכלל טיפים לזיהוי חדשות מזוייפות - מגיע גם לעיתונות המודפסת, חודש בדיוק לפני הבחירות הכלליות בבריטניה

הרשת החברתית הגדולה בעולם כנראה מבינה שעשוי לעבור עוד זמן רב לפני שהיא תייצר מערכת ניטור חזקה מספיק כדי לשלוט בתכנים מזוייפים - או "פייק ניוז", המופצים בהמוניהם בפיד. אז בינתיים, הצעד המתבקש הוא לנסות ולחנך את הציבור לקריאה ביקורתית ולאוריינות דיגיטלית.

 

 

 

בחודש שעבר השיקה את קמפיין "איך לזהות חדשות מזוייפות" בתוך הרשת עצמה, וכעת הקמפיין הזה מגיע גם לעיתונות המודפסת בבריטניה, בעיתוי מיוחד - חודש בדיוק לפני הבחירות הכלליות. ה"טיימז", ה"גרדיאן" וה"דיילי טלגרף" - מהעיתונים המובילים בבריטניה, התקשטו היום במודעות פרסומת של פייסבוק, המכילות 10 טיפים לקריאה ביקורתית של תכנים המופצים ברשת החברתית.

 

רשימת העצות שמחלקת פייסבוק, כוללת למשל "גלו ספקנות בעת קריאת כותרות", "הביטו בכתובת ה-URL שממנה מגיע התוכן", "בדקו את התאריך", "בדקו את המקור" ו"חפשו מקורות ודיווחים נוספים". הקמפיין בתוך הרשת הושק כאמור לפני חודש והוא זמין רק ב-14 מדינות, ואילו הקמפיין בעיתונות המודפסת - פורסם כרגע רק בבריטניה.

 

רשימת הטיפים המלאה. לא זמינה כרגע בישראל (צילום מסך)
רשימת הטיפים המלאה. לא זמינה כרגע בישראל(צילום מסך)

 

פייסבוק עושה מאמץ לא מובן מאליו עם הקמפיין הנוכחי, והסברה היא שמדובר בצעד של לקיחת אחריות - במיוחד לפני הבחירות הכלליות בבריטניה. תחקיר של ה-BBC שצפוי להיות משודר במהלך היום, מכתיר את הרשת החברתית כ"כלי הסודי" לניצחון בבחירות, וככזה שהשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות-הברית וגם על תוצאות הצבעת הברקזיט בבריטניה.

 

התחקיר מבוסס על ריאיונות עם מובילי קמפיינים - שהודו כי השימוש בפייסבוק במהלך קמפיין בחירות הוא פרוץ, וכי נדרשת רגולציה גם ברשתות החברתיות. גם מנהל הקמפיין הדגיטלי של טראמפ, וגם היועץ הפוליטי שהריץ את קמפיין Leave EU בבריטניה - הודו כי הרשתות החברתיות בכלל ופייסבוק בפרט - הן שהכריעו את הכף והובילו לניצחון.

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים