שתף קטע נבחר

"מבחן של טכניון, לא של תיכון": בגרות "לא אנושית" במחשבים

14 אלף תלמידים ניגשו לבגרות במדעי המחשב, אלפים חתמו בסיומה על עצומה למבחן חוזר או למתן פקטור. מורים: "מבחן קשה, מטעה ולא משקף". משרד החינוך: "אם יימצא שעלה קושי רב, יינתן מענה נדרש"

תלמידים ותלמידות שנבחנו היום (ג') בבחינת הבגרות במדעי המחשב יצאו ממנה בתחושות מאוד קשות. תלמידים ומורים סיפרו כי הבחינה הייתה ארוכה וקשה, וטענו כי אחת השאלות הייתה בלתי פתירה ואילו באחרת נמצאה טעות שגזלה מהם זמן רב. "זה היה מבחן של טכניון ולא של תיכון. מגיע להם פקטור או מועד חוזר", טען מורה למחשבים.

 

לבגרות במדעי המחשב, שהייתה אמורה להתקיים אתמול ונדחתה ביום בשל הזזת חופשת ל"ג בעומר, ניגשו 14 אלף תלמידים ותלמידות בכיתות י"א-י"ב. זו השנה השנייה שהבגרות מתקיימת במתכונת החדשה של צמצום השאלונים שהנהיג שר החינוך לשעבר שי פירון. הבחינה הראשונה החלה בשעה 10:00 בבוקר והבחינה האחרונה צפויה להסתיים בשעה 19:00.

העצומה שפורסמה לאחר הבגרות במחשבים ()
העצומה שפורסמה לאחר הבגרות במחשבים

תלמידים ותלמידות שיצאו עד כה מהבחינה טוענים כי היא הייתה קשה מאוד עד כדי בלתי אפשרית. הם העלו לאינטרנט עצומה שתוך שעות צברה למעלה מ-9,000 חתימות.

 

"במסגרת הרפורמה שהציע שי פירון נבחנו היום על מסת חומר של שלוש שנים בפעם אחת, במקום לחלק את החומר לשני שאלונים נפרדים", כתבו התלמידים. "השאלון שנערך היום היה ארוך וקשה בצורה יוצאת דופן ואיתגר אפילו את המורים שנמצאים במערכת החינוך שנים רבות", הוסיפו.

 

התלמידים טענו: "‎לא יתכן ששנים רבות של לימוד ירדו לטמיון ביום אחד ובמועד אחד. נוסף על כך, עקב טעות שהתגלתה מאוחר יותר בבגרות בפרק של המודלים החישוביים, ילדים רבים התקשו בהבנת השאלה, דבר שגזל מהם זמן רב במקרה הטוב, ואובדן נקודות במקרה הרע". כמו כן, התלמידים הבהירו כי הם דורשים לתת להם פקטור, או לאפשר להם לגשת לבחינה נוספת.

פורום המורים גועש לאחר הבגרות ()
פורום המורים גועש לאחר הבגרות

איתיאל מימון, תלמיד כיתה י"ב בישיבה התיכונית רמת גן, היה זה שיזם את העצומה. "מעבר לכך שהבגרות הייתה קשה, היא הייתה ארוכה ומייגעת, וסגנון השאלות לא היה כזה שהתנסינו בו בכיתה", סיפר. "שאלה מספר 4 לא הייתה מובנת כלל, מסובכת ואפילו המורים שלנו לא ידעו איך לפתור אותה. בשאלה אחרת הייתה טעות שהודיעו לנו עליה רק באמצע הבחינה והרבה תלמידים נתקעו".

 

מימון הוסיף: "יצאתי מהבחינה והבנתי שהתחושה היא לא רק שלי, ואז כתבנו את העצומה. המורים שלנו וגם מורים מבתי ספר אחרים אמרו שנפלנו על בגרות קשה, שהם לא ראו שאלון כזה, שזה לא היה הוגן בכלל ושהם מקווים שמשרד החינוך יתחשב בנו".

 

שחף, תלמיד י"א מחיפה שניגש גם הוא לבגרות, הצטרף לתלונות: "בפרק השני שאלות 4-6 היו הרבה יותר קשות מהרגיל. שאלה 4 לא הייתה מנוסחת כראוי ואני ותלמידים אחרים לא הבנו אותה בכלל ובזבזנו עלייה זמן רב. שאלה 5 הייתה מאוד ארוכה, באופן לא פרופורציונלי. במתכונת קיבלתי 100 ואילו הבגרות לא הייתה באותה רמה בכלל".

"יום עצוב למדעי המחשב". המורים, אחרי הבגרות ()
"יום עצוב למדעי המחשב". המורים, אחרי הבגרות

מהתכתבות בפורום של מורים למדעי המחשב ניתן להבין כי לא מדובר בתחושות התלמידים בלבד."מבחן לא משקף", "אכן מתסכל, תחושה של נתק מהשטח", "השאלה המתבקשת היא למה?", "לצערי הרב מבחן קשה ומטעה", "הלם מוחלט מבחינת הבגרות, תלמידים לא הספיקו לסיים", ו"יום עצוב למדעי המחשב" הם רק חלק מהדברים שנכתבו שם.

 

מורה למחשבים אמרה ל-ynet: "המורים מאוד כועסים. בשנתיים האחרונות בגלל הרפורמה של שי פירון, באחד החלקים בבחינה הבחירה הצטמצמה ל-2 מתוך 3 שאלות במקום 2 מתוך 4. זה כבר מאוד בעייתי. בחלק הזה הייתה שאלה לא אנושית, לא פתירה, ארוכה וקשה שלא מוכיחה שום ידע חוץ מריכוז וכתיבה מסודרת. ברגע שתלמיד לא הצליח אותה, הלכה לו הבחינה. היו תלמידים שבמשך שעה וחצי ניסו לפתור את השאלה הזו. לדעתי מגיע לתלמידים פקטור או מועד נוסף. זה היה מבחן של טכניון לא של תיכון".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד יערוך בדיקה מסודרת ביחס לקושי הבחינה ואם יימצא שעלה קושי מיוחד, הרי שהמשרד יידע לתת את המענה הנדרש".

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
"מבחן קשה ומטעה"
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים