שתף קטע נבחר

האוצר: הצמיחה הנמוכה ברבעון הראשון - עקב הקדמת רכישת כלי רכב

לפי הלמ"ס, הצמיחה ברבעון הראשון עמדה על 1.4% בלבד; לדברי הכלכלן הראשי, ללא ההאטה שנרשמה ברכישת כלי רכב, הצמיחה היתה מסתכמת ב-3.5%

ימים ספורים לאחר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פוצצה את התחזיות החיוביות לגבי צמיחת המשק ופרסמה כי הצמיחה ברבעון הראשון של 2017 עמדה על 1.4% (לעומת תחזיות של 2.5%-3%) הכלכלן הראשי באוצר מפרסם היום סקירה שמנסה להציג תמונה חיובית יותר.

 

באוצר מסבירים כי הצמיחה החלשה נובעת מהקדמת רכישות כלי רכב בסוף 2016 שצמצמה את היקף הרכישות ברבעון הראשון של 2017 (ירידה של 72% בהיקף הרכישות ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון האחרון בשנה שעברה). כדאי להזכיר כי אותה הקדמה של רכישות הביאה לצמיחה גבוהה יחסית (4.7% לפי האומדנים המעודכנים) ולעודפי גבייה שהביאו להעלאת האומדנים לגבי הכנסות ממסים שהביאו לתוכנית הפחתת המסים של כחלון).

 (צילום: עפר מאיר) (צילום: עפר מאיר)
(צילום: עפר מאיר)
 

לטענת הכלכלן הראשי, מסימולציה שעשו באגף, אם לא הייתה מתרחשת ההאטה ברכישת כלי הרכב, קצב צמיחת התוצר היה עומד על 3.5% ברבעון הראשון.

 

למעשה, הצמיחה של המשק נשענת על רכישת המכוניות לא רק כמוצר צריכה פרטי, אלא גם בהיקף ההשקעות, שכן כאשר חברות ליסינג רוכשות כלי רכב הדבר נרשם כשהשקעה. לפי הכלכלן הראשי, חלקן של חברות הליסינג בשוק הרכב המקומי משמעותי (כשליש ממסירות הרכבים החדשים) ומשקלן בסך ההשקעות במשק עומד על כ-5%, כך שירידה של 99% בהיקף רכישות הרכבים על ידי חברות ליסינג בין שני הרבעונים הביא להורדת סך ההשקעות בשיעור של 5.6%.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים