שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    היהלום של ההתנדבות
    יהל דיימונד, בן 16 וחצי, הקים כבר בכיתה ט' ביחד עם חבריו ללימודים פרויקט המספק בקביעות חבילות מזון ל־85 משפחות נזקקות. החלום שלו: "הקמת רשת עזרה הדדית לתלמידים מכל הארץ". גם אתם בני נוער שרוצים להתנדב? הירשמו לפרויקט "וואו טור" ובסוף אולי גם תתפסו אמריקה

    בשיתוף קוקה קולה

     

    אם התמזל מזלנו ושפר עלינו גורלנו, לא חסר לנו דבר ויש לנו פנאי, התרומה הגדולה שלנו לחברה היא פעמים רבות התנדבות למען הזולת.

     

    כבוגרים ששוחים בביצת החיים העצמאיים, הגיוני שפעמים גומלת בליבנו החלטה שהגיע הזמן לעזור לאחר, לנזקק. אבל מה גורם לקבוצת תלמידי תיכון לצאת מאזור הנוחות, להקים מפעל הזנה לנזקקים, ובשעות שבהן אפשר לבלות מול המחשב או עם חברים – להפעיל אותו במלוא הכוח?

     

    פרויקט ת"ל – תזונה לכל, הוא פרויקט של קבוצת תיכוניסטים אשר מנפצים כל תדמית על בני נוער ועל חלקם בחברה. אחד מאלה שעומדים מאחוריו הוא יהל דיימונד בן ה־16 וחצי מבית זית, מדריך בצופים שמתאמן בקרב 10. הוא הקים יחד עם חבריו לכיתה בתיכון הניסויי בעין־כרם – שחרט על דגלו לחנך את התלמידים ליזמות חברתית – את הפרויקט שבו הם מכינים מארזי מזון למען משפחות נזקקות באזור מגוריו, מטה יהודה.

    יהל דיימונד - רוצה שכולם יהיו מעורבים בעזרה לזולת (צילום: אוהד צויגנברג)
    יהל דיימונד - רוצה שכולם יהיו מעורבים בעזרה לזולת(צילום: אוהד צויגנברג)

    "בסוף כיתה ח' לקחו את השכבה שלנו לארוז מארזי מזון בעמותת 'חסדי נעמי'.

    הפעילות הזו העלתה בי רעיון: פניתי למחנכת שלי והצעתי לה לעשות דבר דומה במועצה שלנו. המחנכת שלי ביקשה שאמתין עם הרעיון לתוכנית יזמות חברתית שתקרה בקרוב", הוא מספר.

     

    לדבריו, הוא המתין רק כמה חודשים. "תוכנית היזמות החברתית של בית־הספר שלנו מאד ייחודית. אנחנו בית־הספר היחיד בארץ עם מגמה של יזמות חברתית. בכיתה ט' כולם מתנדבים, והתבקשנו להעלות רעיונות.

     

    מכל הרעיונות שהוצגו, נבחר זה שהצגתי עם שני חברים להקמת פרויקט הכנת חבילות מזון לתושבי המועצה במטה יהודה, שזקוקים לכך. בנינו תוכנית עבודה, ויצאנו לדרך. הרגשתי שזו הזדמנות לעשות משהו במסגרת מערכת החינוך וניצלתי את ההזדמנות. בהתחלה עבדנו במסגרת בית־הספר, אבל השנה בחרתי להמשיך בתוכנית למרות שאינה במסגרת המחויבות האישית שלי בבית־הספר ולמרות שאני עושה כבר מחויבות אישית בצופים".

     

    הפרויקט, מתברר, רק גדל. "אנחנו שמונה מתנדבים, ולמרות שיש מורה שמלווה אותנו, אנחנו עצמאים לעשות מה שאנחנו רוצים", מספר יהל, "בשנה האחרונה הכנו תכנית עבודה שנתית ופתחנו עמוד פייסבוק. כמובן שאנחנו ממשיכים לחלק אריזות מזון למי שצריך, ומתחילת הדרך אנחנו נעזרים באגף הרווחה של המועצה, שמעביר את מארזי המזון ל־85 משפחות (מטעמי חסיון, רק עובדי משרד הרווחה יכולים לעשות זאת).

     

    "השנה גם עברנו מתרומות מזון בלבד, שאותו אספנו בבתי־הספר, לתרומות כסף. בנינו קופות, פיזרנו אותן בכל המועצה וביקשנו תרומה, אפילו שקל בודד. עם הכסף שנאסף קנינו סחורה בחנויות הסביבה והעברנו למי שצריך. כך, הקניות גם עזרו לסוחרי הסביבה. את אריזת המזון עשינו בבתי־הספר בסביבה, וזו כבר פעילות חברתית של הקהילה כולה, למען הקהילה".

     

    מה החזון לעתיד?

    "במסגרת פרויקט 'תזונה לכל', השותפה שלי מעיין ואני מרגישים שאנחנו עדיין לא מטפלים בבעיה הכוללת. יש לנו כוונה לגרום להגברת התכיפות של העזרה למשפחות ולעזור להן לקנות באופן קבוע מזון בזול. באופן אישי, יש לי מטרה לנסות ולהרחיב את המעורבות לעוד תלמידים כמוני מכל הארץ.

     

    "מבחינתי, אין הרגשה טובה יותר מהנתינה. זה עוזר לנו לצאת מבועת בית־הספר לחיים האמיתיים. החזון שלי הוא להרחיב את המודעות לנושא לעוד אנשים, בכל הארץ, שרוצים לתרום ולא יכולים לעשות את זה באמצעות מערכת החינוך. אנחנו מקימים תשתית לפעילות ארצית של עזרה הדדית, שתעקוף את מערכת החינוך, תגייס את כל מי שרוצה להתנדב ותעזור לו לעשות את זה".

     

    במסגרת הפעילות, יהל ומעיין מעבירים מצגת בנושא ת"ל לנציגים מחו"ל (מתוך עמוד הפייסבוק של פרויקט ת"ל): 

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    מה המסר שלך לנוער שרוצה להתנדב ולא מצליח למצוא מסגרת?

     

    "יש לי שלושה מסרים: הראשון, לא לפחד ליזום. השני, לא לפחד להתייעץ עם אחרים. השלישי, לא לחכות לאף אחד. זה שאתם ילדים זה לא אומר שלא תוכלו להרים את הפרויקט שאתם רוצים. אל תפחדו מלחץ חברתי, שמנסה לדכא אתכם. אם יש לכם רעיון טוב – הוא בסוף יצליח".

     

    מחנכים לשליחות חברתית

    מנהלת בית־הספר של דיימונד, ציפי ידידיה, מספרת על החינוך ליזמות במוסד: "אני מבחינה בין המתנדב ליזם. בבית־הספר אנחנו שואפים לחנך בני אדם, שימשיכו כל החיים ביזמות חברתית. אנחנו יודעים שלא לכולם זה מתאים, אבל המטרה שלנו היא לעזור לתלמידים לראות את הדברים במשקפיים חברתיות, לטפח אצלם את היכולת לשנות מבחינה חברתית. המטרה שלנו היא לחנך לקום מהכורסה, להבחין במצוקות סביבם ולהבין שהם מסוגלים לשנות. הדרך שבה אנחנו עושים את זה היא מגע עם העולם האמיתי.

     

    "בבית־הספר יש רבים שמתחברים לזה בגדול, כמו יהל, ואנחנו נותנים להם את כל האמצעים האפשריים, גם אם זה כרוך בהיעדרות משיעורים ושינויי מערכת הלימודים בהתאם לפעילות שבחרו. עם יהל, למשל, בנינו מערכת שמתאימה לו מבלי לבטל את המטלות כלל. התאמנו לו את המערכת כדי שיוכל לקיים את השניים.

    מתוך עמוד הפייסבוק של פרויקט ת"ל

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    אנחנו ייחודיים במערכת החינוך הארצית. ייתכן שבמקומות אחרים פחות מאפשרים התאמה כזו. הלוואי ויהיו יותר. זו השליחות החברתית שלנו – מבלי להפחית בצורך לעמוד בדרישות המערכת לאחוזי עמידה בבגרות ועמידה בשאר המטרות".

     

    פרויקט "וואו טור" (פרטים בבוקסה בראש הכתבה) מתבצע תוך שיתוף פעולה עם עמותת "רוח טובה", המחברת בין אנשים המבקשים להתנדב לבין עמותות וארגונים הזקוקים למתנדבים, ואליה מתנקזים במהלך כל השנה כל הבקשות למתנדבים. "רוח טובה" בחרה בקפידה שלל אפשרויות התנדבות בכל רחבי הארץ עבור משתתפי הפרויקט: הם יוכלו לתרום שעות פעילות קהילתיות בעשרות עמותות שונות ברחבי הארץ, להשתתף בפעילויות כמו קטיף בשדות, אריזות מזון לנזקקים, סיוע לבעלי חיים במצוקה ועוד ועוד. שעות התנדבות אלה שוות הכי הרבה ניקוד מבין כל הפעילויות שניתן לבצע בשלב המיונים הראשון.

     

    הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

     

    בשיתוף קוקה קולה

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "היהלום של ההתנדבות"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים