שתף קטע נבחר

פיילוט בצפון: כביש יוקם לפי תקן ירוק

פרויקט לשדרוג כביש 77, בקטע שבין תל קשיש לרמת ישי, יבוצע בידי סולל בונה לפי התקן האמריקני הירוק "גרין-רודס". בין הקריטריונים: שיתוף הקהילה, שביל אופניים, חומרים ממוחזרים וכן אמצעי בטיחות. העלות: כחצי מיליון שקל לעמידה בתקן מתוך כ-300 מיליון לפרויקט כולו

שדרוג של קטע מכביש 77 בצפון ייעשה לראשונה בישראל בתקן האמריקני הירוק "גרין-רודס" (Greenroads). הפרויקט מבוצע בקטע שבין תל קשיש לרמת ישי, בידי חברת סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי.

 

עלות התוספת עבור העמידה בתקן הירוק מוערכת בכחצי מיליון שקל, מתוך עלות פרויקט שדרוג הקטע כולו העומדת על כ-300 מיליון. במקביל העמידה בתקן הירוק אמורה לייצר בהמשך חיסכון בתחזוקת הכביש לאחר סלילתו. פרטי הפיילוט נמסרו אתמול (ג') בכנס בנושא תשתיות ירוקות שקיימה חברת סולל בונה.  

קטע הכביש שישודרג לפי התקן הירוק (הדמיה) (הדמיה)
קטע הכביש שישודרג לפי התקן הירוק(הדמיה)
 

במסגרת העמידה בתקן, בין היתר, מיושמים בכביש 77 אלמנטים כמו שיתוף מחזיקי עניין - הגורמים השונים המושפעים מהפרויקט, שיתוף הקהילה, שדרוג והעתקה של תשתיות הישובים בסביבת הפרויקט, הוספת שביל אופניים לצד הכביש הראשי, פיתוח תוכנית למניעת זיהום אוויר במהלך הבניה, טיפול בצמחיה פולשנית, שימוש בחומרים ממוחזרים, ועוד. התקן כולל גם סעיפים העוסקים בבטיחות ואיכות הכביש.

 

הדרגות: ארד, כסף, זהב וירוק-עד

תקן גרין-רודס סוקר כיצד פרויקטים בתחום תשתיות תחבורה עומדים בדרישות נוספות מעבר לדרישות החוק והרגולציה. התקן בוחן כיצד שיטות התכנון והבנייה משפיעות על שורת קריטריונים בתחומי הסביבה, הכלכלה והחברה. השפעה זו נמדדת לאורך מעגל החיים של פרויקט, החל משלב התכנון, דרך ההקמה ועד והתפעול של הכביש.

 

התקן מאפשר צבירת נקודות להכרה בפרויקטים של תשתיות תחבורה כפרויקטים ברי קיימא. בהתאם לנקודות הנצברות, מקבל הפרויקט את אחת מהדרגות בתקן: ארד, כסף, זהב וירוק-עד – שהוא הדירוג הגבוה ביותר.

מנכ"ל שיכון ובינוי ירון קריסי ()
מנכ"ל שיכון ובינוי ירון קריסי
 

קבלת הדירוג מחייבת עמידה בכל 12 דרישות הסף, ולאחר מכן מתאפשר לפרויקט לצבור נקודות נוספות בתחומים כמו סביבה ומים, פעילויות הקמה ובניה, תכנון וחומרים, תשתיות ובקרה, נגישות ואיכות חיים. בנוסף, קיימת קטגורית " מאמץ ויצירתיות" לצבירת ניקוד בונוס.

 

כיום אין בארץ תקן לתשתיות תחבורה ירוקות כמו כבישים, מנהרות, מחלפים, אלא למבנים בלבד. לאחר השלמת הפיילוט בפרויקט 77 יבוצע הליך של התעדה לצורך הכרה בעמידה בתקן. תהליך זה יבוצע ע"י חברת AVIV AMCG שהינה יועץ מוסמך לליווי פרויקטים להתעדה לתקן. אישור הנקודות הסופי נעשה ע"י דירקטוריון גרין-רודס, והסמכה סופית של פרויקט תתבצע רק לאחר השלמתו.

 

תקן גרין-רודס מבוסס על אמות מידה אמריקניות, ולכן ההסמכה בכל מדינה מחוץ לארה"ב דורשת התאמה מסוימת לדרישות התקן. לשם כך דורש ארגון גרין-רודס שבכל מדינה כזו תחילה ייבחנו מספר פרויקטים ניסיוניים, ותתקיים הדרכה מרוכזת ע"י נציג החברה. תנאים אלו מהווים חלק מתהליך כולל של פתיחת ישראל להסמכה של פרויקטים נוספים בעתיד.

 

התקן נמצא כיום בשימוש נרחב בארה"ב, קנדה וניו זילנד, בהן יש הרבה פרויקטים שהוסמכו לתקן. מדינות נוספות שבהן החלו לבצע פיילוט הן נורבגיה, איסלנד, איחוד האמירויות, טייוואן ודרום אפריקה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים