שתף קטע נבחר

הנתיב השלישי בכביש 1: כמה זמן לוקח להגיע לירושלים?

שר התחבורה ישראל כץ הבטיח 35 דקות נסיעה מתל אביב לירושלים עם פתיחת מנהרות הראל והנתיב השלישי. אז 35 דקות זה עוד לא לוקח, אבל שיפור מסוים אכן ישנו

  

לא בדיוק, אבל מתקרב: ארבעה ימים לאחר שנפתח הנתיב השלישי בכביש מספר אחד בין תל אביב לירושלים, עלינו עליו אתמול בבוקר (יום א') לנסיעת מבחן שממנה עולה כי היעד שהציב שר התחבורה של 35 דקות, אינו ריאלי, לפי שעה. חלק מהעומס לכיוון ירושלים שינה מיקום, ועם זאת יש מקום גדול לאופטימיות.

 

הנתיב השלישי נפתח לתנועה בקטע שבין המחלפים מוצא ושער הגיא. פתיחתו נועדה להשלים את המהלך שהחל עם חניכת מנהרות הראל בחודש ינואר, שבסיומו, הבטיח שר התחבורה ישראל כץ, הנסיעה מתל אביב לירושלים או בחזרה תיארך 35 דקות בלבד.

 

כביש 1 ליד מנהרות הראל (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
כביש 1 ליד מנהרות הראל(צילום: גיל יוחנן)

נסענו בשעות העומס ממחלף קיבוץ גלויות שביציאה מת"א ועד לצומת גינות סחרוב שבכניסה לירושלים, ובחזרה, כדי לבדוק האם ההבטחה מתממשת.

יצאנו ב-8:17 מת"א. נסענו באופן רצוף וללא הפרעה עד לאזור מחלף מוצא, שאליו הגענו ב-8:52, לאחר 35 דקות בדיוק. המשמעות היא שהפקק הקבוע שהחל כחמישה קילומטרים לפני מנהרות הראל, בשל ההתכנסות של שלושה נתיבים לשניים, והסתיים מעט לפני הכניסה למנהרות - אינו קיים עוד. עם זאת, נראה כי פתיחת הנתיב הנוסף העבירה חלק מהפקק הזה לכיוון ירושלים, ולכן העומס בכניסה לירושלים, בין מחלף מוצא לגינות סחרוב, התארך במעט יחסית לבדיקתנו הקודמת ונמשך 13 דקות (לעומת 10 לפני פתיחת הנתיב). בסיכומו של דבר: הנסיעה מת"א לירושלים נמשכה 48 דקות, לעומת כשעה לפני פתיחת הנתיב השלישי. לא כמו שהובטח, אך מתקרב.

חניכת המנהרות. תזמון של 38 דקות לפחות לכיוון תל אביב (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ) (צילום: עמוס בן גרשום לע
חניכת המנהרות. תזמון של 38 דקות לפחות לכיוון תל אביב(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

את הנסיעה בחזרה מירושלים התחלנו ב-9:22. גם בדיקתנו הקודמת העלתה שאין פקקים בכיוון הזה, לפחות עד למחלף גנות שבסמוך לחולון. לכן, פתיחת הנתיב השלישי באזור מנהרות הראל לא השפיעה על זמן הנסיעה מירושלים לתל אביב, והיא הייתה חלקה עד לפקק שנוצר בין גנות לקיבוץ גלויות ונמשך שבע דקות. הגענו ב-10:00 לאחר 38 דקות נסיעה - קרוב ליעד שהציב השר כץ. נזכיר שבבדיקה הקודמת התזמון היה כחמישים דקות.

 

בחמישי האחרון פתחו משרד התחבורה וחברת "נתיבי ישראל" את הנתיב השלישי בפרויקט כביש 1 החדש, בין שער הגיא למוצא. ארבעה ימים לפני כן נפתחו לתנועה שלושה נתיבים של קטע הדרך המקביל בין מוצא לשער הגיא. התוספת הובילה לביטול סיבובים חדים ועליות תלולות, הוספת שוליים רחבים בצדי הדרך, הקמת מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות ושלושה מחלפים חדשים בנווה אילן, חמד והראל.

 

ומה עם הנת"צ?

שר התחבורה הורה להעלות את המהירות במנהרות הראל מ-70 קמ"ש ל-90 קמ"ש כבר בתחילת השבוע הבא. בהמשך תיבחן אפשרות להעלות את המהירות במנהרות ל-100 קמ"ש. במקביל, צוותים של משרד התחבורה וחברת "נתיבי ישראל" פועלים להעלאת המהירות בקטעי הכביש החדשים ל-100 ו-110 קמ"ש, בהתאם לתנאי הדרך.

 

העומס בבדיקה הקודמת. נת"צ יועיל או יזיק? (צילום: מתן טורקיה) (צילום: מתן טורקיה)
העומס בבדיקה הקודמת. נת"צ יועיל או יזיק?(צילום: מתן טורקיה)
 

ארגוני צרכני התחבורה הציבורית ומומחים לתכנון עירוני חוששים מסתימת הנתיב השלישי במשך הזמן. "החגיגות המתמשכות סביב כביש 1 אינן רלוונטיות למחצית מהנוסעים בכביש בשעות העומס, שבוחרים בתחבורה ציבורית אבל לא מקבלים נתיב לתחבורה ציבורית ותקועים בפקקים יחד עם כל הרכב הפרטיים", אמר גיל יעקב מנכ"ל ארגון 15 דקות. "העדפה לתחבורה ציבורית בכביש חיונית כדי להפחית את הפקקים ולעודד מעבר של נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית. חבל ששר התחבורה שדורש מראשי ערים להקצות נתיבים לתחבורה הציבורית אינו עושה זאת כאשר מדובר בכבישים בינעירוניים, אשר נמצאים בסמכותו הישירה".

 

במשרד התחבורה עומדים על כך שפתרון הנתיב הייעודי לתחבורה ציבורית נשלל בידי גורמי המקצוע. בכנס חברת רכבת ישראל שהתקיים בחמישי האחרון אמרה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר איל: "בכביש 1 עשינו את הבדיקות וראינו שמסחרוב לירושלים יהיה הסדר לנת"צ. מהבדיקות שעשינו עלה שאם נעשה נת"צ וניקח את הנתיב השלישי לטובת הנושא ממחלף שער הגיא למחלף הראל לא נשפר את האוטובוסים ונעכב את הרכב הפרטי. ממחלף סחרוב ונתיב שלישי שמאלי בכניסה לירושלים עד לתחנה המרכזית זה כן בתכנון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
פקק בדרך לירושלים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים