שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    הדרכון בתוקף? המזרח הרחוק צמא לתיירות עסקית
    השמיים נפתחו והטיסות אל המזרח הולכות ונעשות קצרות ומהירות יותר מבעבר. חברות תעופה אסיאתיות רבות פותחות קווים לישראל וממנה, על נתיבים שאל על פעלה בהם בבלעדיות במשך שנים. האם קיצור הדרך הזה יביא לשיתופי פעולה כלכליים? טור

    המזרח הלא כל כך רחוק: משהו מעניין קורה בשמיים של ישראל בשנים האחרונות, במיוחד בחלק המזרחי שלהם - בכיוון השמש העולה. חברות תעופה אסיאתיות החלו להפעיל טיסות על נתיבים שאל על פעלה בהם בבלעדיות, וזה לא במקרה, יש מאחורי זה סיבות כלכליות ותרבותיות השלובות זו בזו.  

     

    כתבות נוספות מאת טל רשף

     

    כך למשל החברה הקוריאנית Korean air כבר פועלת בישראל מזה שנים ומפעילה שלוש טיסות שבועיות לסיאול, ולצידה Hainan airlines שהיא החברה הסינית הראשונה הפועלת על קוים מסין בקוים שעד כניסתה היו רק בהפעלת אל על. באפריל 2016 השיקו אנשי האינן שלוש טיסות שבועיות, פתחו בהמשך טיסה רביעית לבייג'ינג ומתכננים טיסות לשנגהאי.

     

    מישראל לסין ובחזרה (מתוך אתר החברה)
    מישראל לסין ובחזרה(מתוך אתר החברה)
     

    החל מחודש מרץ 2017 מפעילה חברת Cathay pacific, החברה החמישית במדד איכות חברות התעופה בעולם, טיסות בין ישראל להונג קונג, קו שעד עכשיו הופעל רק על ידי אל על, וכבר זוכה להצלחה. היא החלה מארבע טיסות שבועיות, העלתה לחמש ומתכננת להגביר הילוך ולהגיע לשש טיסות כבר בעוד מספר חודשים.

     

    Singapore airlines, החברה שזכתה לאחרונה במקום השני בדירוג האיכות של חברות תעופה בעולם, הודיעה על כוונתה לפתוח קו טיסות ישיר בין ישראל לסינגפור. משלחת רמת דרג צפויה להגיע בקרוב אלינו על מנת לדון בהסדרת סלוטים ("חלונות זמן") של המראות ונחיתות. ברקע עומדת תנועה של כ-15 אלף ישראלים הטסים אל מדינת האי הזאת בשנה, וזאת עוד בטרם הושקו טיסות ישירות כלשהן, ומלבד הסינגפורים המגיעים לכאן.

     

    המנכ"ל של Air India הודיע בחודשים האחרונים על היערכות החברה שלו לטיסות מהודו לישראל, נתיב שעד כה רק אל על טסה בו בטיסות למומבאי.

    Japan airlines הודיעה על כוונתה לפתוח טיסות מטוקיו, נתיב שבו מרבית הטסים עשו זאת עד כה דרך איסטנבול עם טורקיש איירליינז, או דרך סיאול באמצעות קוריאן איירליינז. הארגון היפני לתיירות לאומית, ה-JNTO, יודע לספר כי בשנת 2015 ביקרו ביפן כ-22 אלף ישראלים, קפיצה מרשימה ביחס לשנים שקדמו לכך (בשנת 2011 למשל ביקרו בה רק כ-7,000).

     

    פגישת ראש ממשלת ישראל והודו (צילום: אוהד צויגנברג)
    פגישת ראש ממשלת ישראל והודו(צילום: אוהד צויגנברג)

     

    בקרוב קו ישיר גם לתאילנד?

    מי חסר ברשימה זאת? חברת Thai airways - החברה הלאומית של תאילנד, וגם היא חברה בעלת מוניטין של איכות גבוהה ביותר, מקום 11 בדירוג העולמי. קונסול הכבוד של תאילנד בישראל ערן סטרוד, מציין זאת ומזכיר כי זה קורה למרות שבנגקוק היא היעד מספר אחד של ישראלים במזרח אסיה ויעד שהתנועה אליו רק ממשיכה להתגבר. בדצמבר 2016 נחתמה בין ישראל לתאילנד הרחבה של הסכם התעופה בין המדינות המאפשרת עד 28 טיסות שבועיות וחברת ארקיע המתמחה בטיסות מוזלות הודיעה בסמוך לכך כי היא שוקלת פתיחה של קו לבנגקוק מנתב"ג.

     

    ההתעניינות העצומה הזאת לא אמורה להפתיע. ברקע ניצבת ההתגברות של התנועה התיירותית והעסקית של ישראלים למזרח עקב התהדקות הקשרים בינינו לבין המזרח, ואלה צומחים על גבי שני בסיסים, התרבותי והעסקי.

     

    מזה שנים רבות קיימת נהירה גדולה מזרחה של טיילים העורכים את הטיול הגדול, תרמילאים העושים טראקים בהימלאיה, נזרקים בגואה, עובדים בעבודות חוקיות יותר או פחות ביפן, עושים את סין ובכלל מציפים את מדינות המזרח ויוצרים תחושה שהגיעו ממדינה של מאות מיליוני תושבים.

     

    לצידם הולך ומתגבר הזרם המיושב יותר של טיולים מאורגנים וטיולי משפחות. האזור הזה של העולם כבר לא נחשב לאקזוטי ועם גדילת העניין הוא מספק עבודה ליותר ויותר סוכנויות הבונות חבילות עם תמונות מפתות משדות האורז של וייטנאם, צוקי גוילין והחומה הגדולה.

     

    מטוס אייר אינדיה (צילום: מוטי קמחי)
    מטוס אייר אינדיה(צילום: מוטי קמחי)

     

    יותר שיתופי פעולה בין ישראל למזרח

    לצד שני אלה גדלה גם בהתמדה התנועה של אנשי העסקים ונציגי החברות. התיירות העסקית, כפי שתחום זה נקרא, הולכת וגדלה בינינו לבין מדינות המזרח ככל שמתגבר הסחר בין שני קצוות יבשת אסיה. סין לבדה כבר עברה לפני מספר שנים את הרף של 10 מיליארד דולר סחר עם ישראל, הודו יפן וקוריאה מוסיפות כל אחת בסביבות שניים עד שלושה מיליארד לשנה וקיימות גם טאיוון ומדינות דרום מזרח אסיה.

     

    תיירות מתפתחת בעיקר עקב עניין תרבותי. אנו נוסעים אל מקומות שמציתים את הדמיון שלנו, ששמענו עליהם ואנו רוצים לראות אותם במו עינינו. יעד התיירות העיקרי שלנו הוא, באופן מסורתי, אירופה וארה"ב. אנו רואים סדרות אמריקאיות ורוצים לשבת בדיינר של סיינפלד, כאשר אנו קוראים רומנים צרפתיים אנו רוצים לטייל במרחבי הפרובאנס, והאמנות של מיכלאנג'לו ורפאל לוקחת אותנו לונציה ופירנצה.

     

    היום תורה של אסיה: ישראלים רבים יותר מאי פעם יודעים מה זה סשימי וניגירי, מה זה קארמה ויוגה, מה הם יין-יאנג ופנג-שואי ועל מה מדבר הרוקי מורקמי כשהוא מדבר על ריצה. כול אלה מושכים אותנו אל המזרח, וחברות התעופה האסיאתיות מבינות את הפוטנציאל.

     

    תאילנד, שהוזכרה לעיל, היא מקרה מיוחד בנוף הזה. היקף הסחר שלנו איתה נמוך ביותר ונמדד בכמה מאות מיליוני דולרים לשנה, מעט מאוד בשביל כלכלה בהיקף כזה, מה שלא מצמיח תנועה עסקית רבה, אבל חיי הלילה של בנגקוק והחופים הקסומים של הדרום יוצרים עניין תיירותי גדול מצד ישראלים. למרות שרק אל על טסה בינתיים לשם, מוסר ערן סטרוד כי על פי נתוני הרשויות התאיות ביקרו בתאילנד ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2016 קרוב ל-150 אלף בעלי דרכון ישראלי, ורשמו גידול של 14.5% ביחס לשנה שקדמה לכך.

     

    מחוז וואקאיאמה שביפן (צילום: שירי הדר)
    מחוז וואקאיאמה שביפן(צילום: שירי הדר)

     

    אנו הישראלים נוטים לתהות מה הסיבה שתניע חברות זרות להפעיל קו לישראל, מדינה קטנה בת שמונה מיליון תושבים. אף על פי כן מספר הטיסות שאנו מוציאים לשנה אינו פרופורציונלי לגודל האוכלוסיה, ומספר הנסיעות של ישראלים לתאילנד בתקופה שצוינה, לצורך ההשוואה, כמעט זהה לזה של ספרד, מדינה בת יותר מ-40 מיליון תושבים, וזאת עוד לפני שנפתח משם קו לישראל של תאי איירליינז.

     

    על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל יצאו בשנת 2015 את ישראל לחו"ל 3.1 מיליון ישראלים, ורשמו 5.4 מיליון נסיעות לחו"ל. זאת עליה של 60% ביחס לשנת 2005 וזה קצב שהולך ומתגבר לאורך השנים וסביר כי השנה יהיה גבוה מכך בצורה משמעותית. חברות כמו Turkish airlines, Aeroflot ו-Royal Jordanian גוזרות קופון על היעדים שמהם אין עדיין טיסות ישירות לישראל וממלאות מטוסים בישראלים שעוברים דרכן בדרכם ליעדי המשך.

     

    סביר להניח כי הנתונים הללו, לצד המשך העליה ברמת החיים בישראל והעליה המתמדת בהיקף סחר החוץ של ישראל, יביאו לכאן חברות תעופה נוספות בשנים הקרובות לעוד ועוד יעדים. זה מייצר תחרות לחברת אל על אבל זה כמובן טוב לצרכן הישראלי וזאת אינדיקציה מצויינת להשתפרות מצבנו הכלכלי והגלובלי.

     

     

    טל רשף – מומחה להבנה בין-תרבותית של שווקים בעולם, מעניק יעוץ עסקי ובין תרבותי  לפעילות בשוקי העולם, ואימון מנהלים לכניסה לפעילות בשווקים מתעוררים של חברות ישראליות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "הדרכון בתוקף? המזרח הרחוק צמא לתיירות עסקית"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים