שתף קטע נבחר

מחיר הדלק יוזל? המדינה תבחן הורדת מרווח השיווק של חברות הדלק

הפער בין מחיר הקנייה של הבנזין למחיר המכירה של חברות הדלק מפוקח על ידי משרד האנרגיה, והוא בוחן אפשרות להורדתו למרות ההתנגדות החריפה של חברות הדלק

מינהל הדלק שבמשרד האנרגיה החל לבחון בימים האחרונים אפשרות להורדת מרווח השיווק של חברות הדלק. כך נודע ל"כלכליסט".

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

מרווח השיווק הוא אחד ממקורות הרווח של חברות הדלק, והוא מגלם את הפער שבין מחיר הרכישה של הבנזין מבתי הזיקוק לבין מחיר המכירה שלו בתחנות הדלק.

 

הפער הוא קבוע, מפוקח מדי חודש, ושיעורו הנוכחי הוא כ־11% ממחיר ליטר בנזין (5.76 שקל לליטר, אוקטן 95 בשירות עצמי), שהם כ־60 אגורות ממחיר הליטר.

 

החברות הגדולות חוששות

הורדת מרווח השיווק עשויה להוזיל במעט את מחיר הבנזין אבל בעיקר לגרום לנזק בהכנסות החברות הגדולות שמוכרות אותו.

 

90% מהשוק היום מוחזק על ידי ארבע חברות הדלק הגדולות - פז, דלק, סונול ודור אלון. בשיחות עם בכירים בחלק מהחברות הם מביעים חשש שהבחינה הנוכחית של משרד האנרגיה עלולה להטיל מכה על הענף.

 

בסיבוב הקודם בשנת 2012 כשנערכה הבדיקה, משרדי האוצר והאנרגיה "חתכו" את מרווח השיווק של חברות הדלק בכ־25% (אז היה 19 אגורות לליטר) מה שגרר שני גלי הדף שהשפיעו על הענף כולו. הראשון היה ביטול ההנחות לציי רכב גדולים והשני פיטורים של מאות אנשים בכלל הסקטור, בעיקר עובדים זמניים. חברות הדלק ניסו בזמנו להלחם בגזרה ואף הגישו בג"ץ נגד שרי האנרגיה והאוצר דאז (עוזי לנדאו ויובל שטייניץ), אבל בג"ץ דחה את העתירה ומרווח השיווק ירד. החשש הוא שהורדת שיעורו של מרווח השיווק פעם נוספת עלולה להסב לחברות הגדולות הפסדים לרבות צמצום נוסף של מצבת כוח האדם וביטול הנחות לציי רכב שעוד נשארו בשטח.

 

במשרד האנרגיה הודו בפני "כלכליסט" שהנושא נבחן בימים אלה כחלק מהבחינה החמש־שנתית שהם מחוייבים לה, ומוקדם לדבר על התוצאות בטרם תסתיים הבדיקה או יתקיים שימוע לחברות הדלק.

 

תדלוק אוטומטי בתחנות 

עבור ענף הדלק הפחתת מרווח השיווק - אם תתבצע, עלולה להוות עוד קושי בענף.

 

בחודש שעבר משרד האנרגיה הכריח את חברות הדלק לשים בכל תחנה משאבה שמאפשרת תדלוק אוטומטי שלא כבול לספק בודד. הדלקן האוניברסלי הוא התקן תדלוק אוטומטי שאינו כובל את בעל הרכב לחברת דלק ספציפית אלא מאפשר לו לעבור מחברה אחת לחברה אחרת ללא הגבלה.

 

מדובר בפתרון לציי רכב גדולים שעד היום נהנו מהסכם בלעדיות מול ספקית דלק (סונול, דור אלון, פז או דלק) בתמורה לקבלת הנחות ביחס לכמות הבנזין שהם רכשו.

 

גם במקרה הזה חברות הדלק ניסו והצליחו לעכב את ביצוע התכנית למשך 11 שנה ואף עתרו לבג"ץ כנגד המהלך, אולם בעצת בית המשפט העתירה נמשכה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים