שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    עובדת ניקיון בעזריאלי: "גוזרים עלינו קופון"
    עובדי הקבלן בקניוני עזריאלי מנסים להגיע להבנות עם ההנהלה כדי לעבור להעסקה ישירה. אחת העובדות אמרה בריאיון לאולפן ynet: "הנהלת עזריאלי לא מוכנה לנהל את העובדים. אין לי אבא ואין לי אימא". מקבוצת עזריאלי נמסר: "הקבוצה מעסיקה עובדים גם באמצעות קבלני שירות כמקובל בענף הקניונים ובכלל המשק"

    עובדי הניקיון והאבטחה בקניוני עזריאלי שמועסקים על ידי קבלן חיצוני מנהלים זה כמה חודשים מאבק כדי להיקלט כעובדים מן המניין ולשפר את תנאי עבודתם, אולם לטענתם הם נתקלים בסירוב מוחלט מצד הנהלת קניוני עזריאלי. המאבק מתקיים בסיוע ארגון "הקואליציה הארצית להעסקה ישירה". נציין כי בקניון דיזנגוף סנטר בתל אביב העובדים מועסקים בהעסקה ישירה כבר מ-2012.

     

    א', שמועסקת כעובדת ניקיון באחד מקניוני עזריאלי, הסבירה ל-ynet מהי המשמעות של העסקתה כעובדת קבלן. צפו:   

     

    צילום: אבי חי, חגי דקל

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    "יש כמה וכמה בעיות עם להיות עובדת קבלן", סיפרה א' בריאיון. "אין תחושת שייכות, אין לי אבא ואין לי אימא. מצד אחד חברת הקבלן נותנת לנו את המשכורת אבל מצד שני בפועל מי שאחראי עליי זה מנהל התפעול של הקניון, שנותן לי הוראות. אם יש לי בעיה כלשהי, אני באה למנהל התפעול של הקניון ולא לחברת הניקיון".

     

    חיסרון נוסף בהעסקתה כעובדת קבלן, טוענת א', הוא הפגיעה בשכרה עקב התיווך של חברת כוח האדם: "חברת הניקיון היא זו שנותנת לעובדים את המשכורת, וגוזרים עלינו קופון".

     

    איך מתקדם המאבק שלכם?

    "הנהלת עזריאלי לא מוכנה לנהל את העובדים, למרות שאנחנו עובדים בתוך קניוני עזריאלי. הם לא רוצים שיהיו יחסי עובד-מעביד אז אנחנו ממשיכים במאבק. הם טוענים שהם דואגים לזכויות העובדים, אבל זה לא ככה. הקבלן יכול לטעות ותמיד הוא יטעה לרעת העובד, במשכורות ובכלל. בהנהלת עזריאלי ממשיכים בשלהם ומסרבים לקלוט אותנו".

     

    להיות עובדת קבלן זה מעמד משפיל?

    "מעמד משפיל, כי אותה עבודה שאני עושה, בדיוק אותה עבודה - אני יכולה לעשות ועדיין תהיה לי כתובת לאן לפנות, שיהיה לי אבא ואימא, שאת כל העוולות שאני חווה דרך הקבלן, שיהיה לי לאן לפנות".

     

    העובדים עובדים שנים, הקבלנים מתחלפים

    אורנה עמוס מ"הקואליציה הארצית להעסקה ישירה" סיפרה על ההשפעות של העסקת עובדי קבלן בקניוני עזריאלי ובכלל: "עזריאלי זו דוגמה אחת למקום עבודה מסוים שמעוול עובדים לאורך זמן. למעשה העובדים עובדים במערכות לאורך שנים, אבל מה שמשתנה זה הקבלנים".

     

    מהם ההבדלים בין העסקת עובדים בצורה ישירה להעסקת עובדי קבלן?

    "יש כמה הבדלים. הראשון ואולי החשוב ביותר הוא בתחושת השייכות של העובדים. למעשה עובד שעובד דרך חברת קבלן לא מנהל יחסי עובד-מעביד מול מי שמעסיק אותו בפועל. אין למי לפנות כדי להלין על השכר או הזכויות, צריך לפנות לקבלן, והוא אולי יטפל בזה ואולי לא, ולמעשה אין שום קשר וזיקה ביחסי העבודה מול המעסיק שבפועל. ההיבט של תחושת השייכות מאוד חשוב מבחינה פסיכולוגית וחברתית. כשאת מגיעה למקום עבודה ואת יודעת שלהרמת הכוסית מזמינים אותך ואת חלק מהחברה, זה נותן איזשהו מעמד וסטטוס של כבוד. בנוסף יש כמובן הבדל מאוד משמעותי בין עובדים מן המניין לעובדי קבלן בכל מה שקשור לזכויות כלכליות. אם זה בשכר ואם זה בזכויות הנלוות, בהפרשות לפנסיה ולקופות".

     

    במסגרת המאבק תלו לפני כשבוע פעילים המתנגדים להעסקה קבלנית שלט על גשר עזריאלי בתל אביב ובו נכתב: "כאן מנצלים עובדים".

    השלט שנתלה על הגשר (צילום: נועה ישורון)
    השלט שנתלה על הגשר(צילום: נועה ישורון)

    "העסקה ישירה לא ראויה רק בהיבטים של צדק חברתי"

    בקואליציה הארצית להעסקה ישירה הכינו נייר עמדה מקיף שמסביר את היתרונות של העסקה ישירה ואת ההשלכות של העסקה קבלנית. המסך הועבר כבר לפני כמה חודשים להנהלת עזריאלי, ועם זאת בקבוצה מסרבים לאמץ את המודל.

      

    בנייר העמדה שהוגש מצוין בין היתר: "הניסיון והמחקרים בארץ ובעולם מוכיחים שהעסקה ישירה היא הפתרון הטוב ביותר למניעת תוצאותיה הפוגעניות של העסקה קבלנית. בעזרת חזרה להעסקה ישירה, נרקמים יחסים אנושיים בין העובד למעביד, מצטמצמת סבירות הפגיעה בזכויות העובד, מתחזק ערך הסולידריות החברתית וכן מתחזקת תחושת השייכות של העובדים למקום העבודה שלהם וכך משתפרת איכות השירות.

     

    "העסקה ישירה היא לא רק צורת העסקה ראויה בהיבטים של מוסר וצדק חברתי, יש בה גם היבטים כלכליים, השפעה על צמיחה ושיפור הארגון, איכות השירות ועוד. מחקרים אלו טוענים שהעסקה קבלנית היא צורת העסקה חסכונית ויעילה, אך גם הנתונים היבשים 'שקל מול שקל' מוכיחים באופן חד משמעי, שלטווח הארוך, העסקה ישירה היא יעילה, חסכונית ותורמת לארגון הרבה יותר.

     

    "נוסף על כך, הוצאת פעילויות לספקי מיקור חוץ ולחברות קבלן מסכנת את הארגון/החברה בהיבטים שונים: סיכון טכנולוגי, סיכון הון אנושי, סיכונים רגולטורים, סיכון כלכלי, סיכון תפעולי, סיכון אסטרטגי ושיווקי וסיכון המוניטין".

     

    תגובת קבוצת עזריאלי: "קבוצת עזריאלי מעסיקה באופן ישיר מאות עובדים ובדומה לחברות רבות במשק, הקבוצה מעסיקה עובדים גם באמצעות קבלני שירות כמקובל בענף הקניונים ובכלל המשק.

     

    "ההחלטה על העסקה ישירה או באמצעות קבלנים נעשית על בסיס מקצועי בהתאם לצרכים הנדרשים ונבחנת לגופו של עניין בכל מגזר פעילות או מקצוע. יודגש כי הקבוצה פועלת בהתאם להוראות הדין ובכלל זה מקפידה על ליווי, בקרה ופיקוח של התקשרויותיה עם קבלני השירות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "עובדת ניקיון בעזריאלי: "גוזרים עלינו קופון""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: קרן נתנזון
    צילום: קרן נתנזון
    צילום: נועה ישורון
    שלט מחאה שנתלה על גשר עזריאלי
    צילום: נועה ישורון
    מומלצים