שתף קטע נבחר

הרי ענק תת-ימיים: מפות חיפושי המטוס המלזי

שלוש שנים אחרי תעלומת המאה פורסמו מפות מפורטות וחסרות תקדים מהחיפושים - שעשויות לסייע גם בחקר תזוזת היבשות הקדומות

 

 

 

מפות מפורטות של קרקעית הים שהוכנו במהלך החיפושים אחרי מטוס מלזיה איירליינס הנעלם ופורסמו אתמול (ד') על ידי אוסטרליה עשויות להגדיל את הידע על שטחים עשירים בדגה ואת ההבנה על תזוזות פרהיסטוריות של היבשות בחצי הכדור הדרומי של כדור הארץ. לחצו כאן כדי לצפות בגרפיקה המרהיבה של מפות החיפושים שפרסמו האוסטרלים.

 

הסריקות באוקיינוס ההודי הסתיימו בינואר, אחרי חיפושים בים הפתוח שבו הרים תת-ימיים גבוהים יותר מהאוורסט ושבר גיאולוגי שמשתרע לאורך מאות קילומטרים ובו הרי געש תת-ימיים. מיקומו הנוכחי של המטוס, שנעלם במרס 2014 במהלך טיסה מבייג'ינג לקואלה לומפור, נותר אחת מתעלומות התעופה הגדולות בהיסטוריה. 239 איש היו על טיסת MH370.

 

 

מודלים בתלת-ממד (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מודלים בתלת-ממד(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

המטוס לא נמצא, אבל החיפושים כן תרמו - לפחות למדע ולדייגים. פרופ' צ'ריטה פטיארטצ'י מהמחלקה לאוקיינוגרפיה באוניברסיטת אוסטרליה המערבית אמר כי הסריקות בשטח של 120 אלף ק"מ, מערבית לאוסטרליה, יעניקו לדייגים, לאוקיינוגרפים ולגאולוגים פירוט חסר תקדים על אותו אזור מרוחק.

 

"במפות יש את מיקומי הרי המצולות שיובילו לאזור הרבה דייגים", הוסיף פטיארטצ'י. דגים שמחירם גבוה כמו טונה, דג שן פטגוני, אלפונסינו וצנינית ידועים בכך שהם מרוכזים ליד הרי מצולות, שם הפלנקטון (שכבת אורגניזמים החיה על פני השטח בים) מתערבלת בזרמים.

 

לדברי פטיארטצ'י, מיקומי הרי המצולות יסייעו גם להכין מודל של השפעת גלי צונאמי, עקב העובדה שהרים תת-ימיים מסייעים בצמצום האנרגיה ההרסנית. הנתונים, שפורסמו ב-"Geoscience Australia", כוללים מודלים בתלת-ממד של קרקעית הים. בשנה הבאה יתפרסמו מפות נוספות, מפורטות עוד יותר.

 

יבשת העל שגם ישראל הייתה חלק ממנה

בנוסף, אותם נתונים עשויים גם לשנות את הבנתנו בנוגע לניתוק יבשת הענק הקדמונית גונדוונה. לפי תאוריית נדידת היבשות, גונדוונה היא הדרומית משתי היבשות, שהרכיבו את פני כדור הארץ לאחר ניתוק יבשת העל פנגיאה, שנוצרה לפני 300 מיליון שנים.

תעלומת המאה (צילום: AP) (צילום: AP)
תעלומת המאה(צילום: AP)

שברים באי ראוניון (צילום: AP) (צילום: AP)
שברים באי ראוניון(צילום: AP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

החיפושים שערכה אוסטרליה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
החיפושים שערכה אוסטרליה(צילום: רויטרס)

לפי ההערכה, יבשת גונדוונה כללה את האזורים שבהן שוכנות כיום אמריקה הדרומית, אפריקה, אוסטרליה ואנטארקטיקה - וגם ישראל של היום הייתה חלק ממנה, עקב היותה מחוברת לאפריקה. לפני כ-65 מיליון שנה התפצלה היבשת לחמישה חלקים.

 

מצאו עצמות לוויתן, כבלים ותוף

"לראות את העבודה הזו שהחלה בעקבות הטרגדיה של MH370 זה באמת דבר מהמם", אמר מרטין אקסל, שעובד בענקית דיג שדגה באזור. "מנקודת מבט של דייג זה מידע חיוני - הם מצאו עצמות לוויתן, כבלים ותוף. הרזולוציה מדהימה". עם זאת, הוא הבהיר כי הקושי בפעילות באזור כה מרוחק ימנע "בהלה לדיג" באזור.

 

סטיוארט מינצ'ין מ"Geoscience Australia" אמר כי האזור המרוחק הוא כעת אחד מהאזורים התת-ימיים באוקיינוסים שמופו באופן הנרחב ביותר. "ההערכה היא שרק 10 עד 15 אחוז משטחי האוקיינוסים בעולם מופו בטכנולוגיה שבה השתמשו כדי לחפש את המטוס", אמר מינצ'ין.

 

החוקרים מעריכים כי מישהו - אולי הטייס או טייס המשנה - כיבה במכוון את הטרנספונדר של MH370 לפני שהסיט אותו אלפי מיילים מנתיבו, אל האוקיינוס ההודי. כמה שברים נאספו באיים האוקיינוס ההודי ובחוף המזרחי של אפריקה, ולפחות לגבי שלושה מהם התקבל אישור ודאי כי הם שייכים למטוס הבואינג 777 הנעלם. אוסטרליה לא שללה לחלוטין אפשרות לחידוש החיפושים אחרי המטוס, אבל הבהירה כי הדבר יקרה רק אם תתקבל "עדות חדשה מהימנה" בנוגע למיקום המטוס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מודלים בתלת-ממד
צילום: רויטרס
מומלצים