שתף קטע נבחר

לבד בברלין #24 אין גבול לחופש

משדה התעופה טמפלהוף בברלין כבר אי אפשר לטוס לשום מקום, אבל בהחלט אפשר לבקר וללמוד ממנו לא מעט על ההיסטוריה, על מנהיגי העולם ועל תושבי בירת גרמניה המאוחדת. חזי קפץ למסע בזמן בשדה התעופה הסגור וחזר עם תובנות שמגיעות אפילו עד סערת האימוץ בישראל

שדה התעופה טמפלהוף (צילום: חזי מנע) (צילום: חזי מנע)
שדה התעופה טמפלהוף(צילום: חזי מנע)
 

מכל המקומות שאני מבקר בהם בעולם, יש לי אהבה מיוחדת לשדות תעופה, לטיסות ולאפשרות לצאת מעבר לגבול, ותוך מספר שעות למצוא את עצמי במקום אחר. מקום שונה שבו נופים ואנשים נראים אחרת, ומדברים בשפה שאני לא מבין. גם אם כיום כולם רק מחפשים איפה נמצא השקע בטרמינל כדי להטעין את הטלפון, שדות תעופה עדיין מזכירים לי שגבול הוא המצאה של בני אדם וכדי לחצות אותו - אני רק צריך לבחור את היעד הבא.

 

פרויקט "טסים נמוך" - הכל על מהפכת הלואו-קוסט

עדכונים נוספים כל הזמן גם בפייסבוק ynet חופש

 

משדה התעופה טמפלהוף (Templehof), "אבי כל שדות התעופה" שנמצא במרחק 15 דקות באופניים מ-Friedrich Palast, אי אפשר לטוס כיום כבר לשום מקום. השדה סגר את שעריו ב-30 באוגוסט 2008 ובבניין העצום - שהיה השני בגודלו בעולם כשנבנה - אפשר לערוך סיור בהזמנה מראש ובעלות של 16.5 אירו. וכך, אפשר לטוס אחורה אל תחנות בזמן ואל אירועים חשובים במאה ה-20, שאיכשהו למקום הזה היה בהם חלק.

"אבי כל שדות התעופה" (צילום: חזי מנע) (צילום: חזי מנע)
"אבי כל שדות התעופה"(צילום: חזי מנע)

הטייס הראשון אורוויל רייט שבר שיא גינס ב-1909 עם טיסה בת שעה מעל האזור. ב-1934 הרחיבה המפלגה הנאצית את שדה התעופה והפכה אותו להיות המודרני בעולם וב- 1936 יצאה לדרך בנייתו של "שדה התעופה הגדול", כחלק מפרויקט עיר הבירה המגלומנית "גרמניה", שהנאצים תכננו לבנות מעל ברלין. הפרויקט היומרני עתיד היה לכתוש את העיר תחת מבנים בגדלים מפלצתיים, שלא נראו מעולם. פרויקט שלמזלה של העיר מעולם לא יצא לדרך, כך שגם בנייתו של שדה התעופה מעולם לא הושלמה.

 

שדה התעופה נחשב לחדשני עבור אותה תקופה מבחינה ארכיטקטונית, בשל השימוש שנעשה בו לראשונה במרחב לקליטת שישה מיליון נוסעים נכנסים ויוצאים, ובזכות המרפסת בצורת חצי הגורן, המצליחה לשאת משקל רב באוויר ותוכננה לשאת כ-70,000 צופים במפגני ראווה צבאיים.

 

מסטלין ועד רייגן

בסוף מלחמת העולם השנייה, העביר הצבא האדום בראשות סטלין את שדה התעופה לצבא האמריקאי כחלק ממערב ברלין. ב-1948 הימר סטלין שבעלות הברית יוותרו על גבולותיה של מערב ברלין, ועל 2.5 מיליון התושבים שחיו בה, אם יסגור את נתיבי האספקה היבשתיים. אך למרות שזה היה הדבר המתבקש לעשות, כלפי אוכלוסייה שעד לפני רגע היו אוייבים מרים מכדי להילחם עבורם, בחרו בעלות הברית להתעלות לאוויר ולהילחם עליהם, תוך כדי סיכון חיי טייסים רבים.

הסיור בשדה התעופה (צילום: חזי מנע) (צילום: חזי מנע)
הסיור בשדה התעופה(צילום: חזי מנע)

המדריכה מספרת על המבצע המרגש שזכור כ-Airlift של ברלין, בו הנחיתו מטוסים ברכבת אווירית שכללה 200 אלף טיסות, יותר מ-8,000 טון דלק ואוכל, במשך 11 חודשים מיוני 1948 ועד מאי 1949. ואני - עם דמעות בעיניים. כי אם יש משהו שיכול לגרום לי לייבב כמו ילדה, זה אנשים שעושים את הדבר הכי לא צפוי ופשוט מתנהגים כבני אדם.

 

מפגש אחד כזה בין טייס אמריקאי וילדה תושבת מערב ברלין, הונצח בציור ענק, שהוענק ב-1987 כמחווה לנשיא דאז רייגן, לאחר נאומו "גורבצ'וב, הפל חומה זו" במערב ברלין. הציור, המתאר את מאורעות אותה תקופה. היה גדול מדי מכדי שיעלה עם הנשיא על המטוס חזרה הביתה, נשאר בעיר ונתלה על אחד הקירות בשדה התעופה.

ציור הענק (צילום: חזי מנע) (צילום: חזי מנע)
ציור הענק(צילום: חזי מנע)

בפארק שבסמוך לשדה התעופה, התחביב העיקרי כיום הוא לרכוב על המסלולים הישנים באופניים, כמו שרכבתי עם קובי בביקור הקודם. על אחד השלטים, בפתחו של הפארק שגודלו כסנטרל פארק בניו יורק, נכתבו רצף המילים "תושבי ברלין החליטו", בהתייחס למשאל העם שנערך כאן ב-2014. 65% מהמצביעים אמרו "לא" לבנייה על שטח הפארק. "התושבים החליטו שהכל יישאר כפי שהוא וזה בדיוק מה שנעשה", הודיע אחד מדוברי העירייה לאחר ההצבעה. וכך, הצליחו תושבי ברלין לבלום יוזמה של העירייה לבנות כאן מגדלי פאר, והצליחו לשמור עליו כפארק.

טמפלהוף. העם הצביע בעדו (צילום: חזי מנע) (צילום: חזי מנע)
טמפלהוף. העם הצביע בעדו(צילום: חזי מנע)

כשקראתי, את השלט, תהיתי מתי לאחרונה שמעתי שתושבי תל אביב, ירושלים או מדינת ישראל, החליטו פעם על משהו, כנגד רצונם של בעלי הון ושלטון. בזמן שהגיעו לאוזניי הדיווחים המרגיזים על מדינה שמגבילה את הזכות לאמץ רק למי שנראה לה, חשבתי שכדאי הפעם לכתוב טור על ביקור בשדה תעופה, שאמנם אי אפשר להגיע ממנו לשום מקום, אבל אפשר להיזכר בו, ושלמרות מה שנראה לנו, גם גבולות של כוח, הם כמו גבולות של מדינות. פשוט המצאה של אנשים.

 

רוצים לדבר עם חזי? כתבו לו מייל לכתובת Chezy.coach@gmail.com

לאתר של חזי

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חזי מנע
שדה התעופה הסגור, טמפלהוף
צילום: חזי מנע
מומלצים