שתף קטע נבחר

"כמו שעוזרים לזקנה לחצות את הכביש, כך גם לדיונה"

חברת נתיבי ישראל ורשות הטבע והגנים החלו היום בתהליך העתקת הדיונה בחוף בית ינאי מצידו המערבי של הכביש לצידו המזרחי כדי לצמצם את הסיכון לנהגים ולבעלי החיים באזור. "העתקת הדיונה נעשית כדי לעצור את זליגת חולות ולמנוע סכנה בטיחותית למשתמשי הדרך", אמרו בנתיבי ישראל

אנשי חברת נתיבי ישראל החלו היום (ג') בהעתקת דיונת החול סמוך לחוף בית ינאי מצידה המערבי לצידה המזרחי שמעבר לכביש. העבודות נעשו באמצעות כלים הנדסיים ענקים בשיתוף רשות הטבע והגנים כדי לצמצם את הסיכון לנהגים ולבעלי החיים באזור. מדובר בבעלי חיים חובבי חולות שמוצאים דרכם אל הכביש בשל הרוחות המגיעות מכיוון הים.

 

חולות נחל אלכסנדר התפתחו ב-1,000 השנים האחרונות בשל מפער הקיים ברכס הכורכר של חוף השרון. רכס זה, היוצר את המצוק החופי לאורך חופי השרון, נפרץ על ידי הנחלים פולג, אלכסנדר וחדרה. באזור נחל אלכסנדר נוצרה פרצה באורך 1,700 מטר שאפשרה לחול לחדור פנימה.

העבודות בחוף בית ינאי (באדיבות נתיבי ישראל ) (באדיבות נתיבי ישראל )
העבודות בחוף בית ינאי(באדיבות נתיבי ישראל )
 

מנהל מרחב מרכז בחטיבת האחזקה של חברת נתיבי ישראל, אלון פלג הסביר כי "העתקת הדיונה נעשית כדי לעצור את זליגת חולות לכביש ולמנוע סכנה בטיחותית למשתמשי הדרך, וכמו כן כדי להעשיר את הדיונה הטבעית של נחל אלכסנדר בצד המזרחי". עלות העבודות מוערכת בכמיליון שקל וצפויה להסתיים תוך שלושה ימים. "העבודות מתבצעות בשעות הבוקר בלבד יחד עם רשות הטבע והגנים".

 

בניגוד לחופים אחרים בארץ, חוף בית ינאי הוא חוף פתוח ורחב. משטר הרוחות בו מייצר דיונות במזרח, כאשר בעבר הן נעו באופן חופשי מזרחה, ויצרו מרחבי חולות על גבול וגדת הנחל. "לפעמים החול חזר לים כשנשפך לנחל אלכסנדר עם הזרם. מאז שהקימו את כביש 2 לפני כמה עשרות שנים, החולות 'נדרשו' בעצם לחצות את הכביש בתנועה מזרחה", הסביר מנהל מחוז מרכז של רשות הטבע והגנים אורי נווה.

 

בית גידול למינים ייחודיים "חובבי חול". גרביל החוף (צילם: ד"ר בני שלמון) (צילם: ד
בית גידול למינים ייחודיים "חובבי חול". גרביל החוף(צילם: ד"ר בני שלמון)

לדבריו, "לאורך השנים נוצרו מספר מעצורים מעשה ידי אדם שמייצרים קונפליקט בין תנועת החול מזרחה לבין האינטרסים של תחבורה. כדי לגשר על הקושי שבתנועת החולות ולמנוע סיכון לנוסעים בכביש 2, פועלת חברת נתיבי ישראל לפינוי החול מהצירים הללו - כביש 2 וכביש הגישה ליישוב מכמורת. בעצם, אנחנו מעבירים את הדיונות את הכביש. כמו שעוזרים לזקנה לעבור את הכביש, כך עוזרים לדיונות".

 

למעט חולות קיסריה, חולות של נחל אלכסנדר הם בית הגידול החולי הצפוני ביותר בחופי ישראל. בגלל אופיו הפיזי של החול - תנועה ברוח, חלחול מהיר של מים ועוד - הוא מהווה בית גידול למינים ייחודיים "חובבי חול" שהולכים ונעלמים מנופי ישראל בשל פיתוח מואץ באותם האזורים.

 

"הגן הלאומי נחל אלכסנדר וחוף בית ינאי הם חלק מתפישת השימור של חולות אלה על הצומח והחי הייחודיים להם", סיכם נווה. "ברשות אנחנו חוששים שבשל התוכניות החדשות של הרחבת כביש 2, שאמור לחצות את המרחב הזה, נידרש לפעולות יקרות ואינטנסיביות יותר בהסעת החול בעתיד".

 

יש לציין כי תושבי עמק חפר נאבקים נגד התוכנית להרחבת כביש 2, ופועלים על מנת למנוע אותה.

 

העתקת החולות התבצעה בעקבות דו"ח על תנועת החולות בכביש 2 שבוצע על ידי פרופ' חיים צועד מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. בדו"ח ציין כי ייצוב החולות מערבית לכביש תמנע את תנועת החול על הכביש וכיסויו. הדו"ח נכתב בעקבות שאלת מהנדסים אל מומחה הדיונות, מהמובילים בעולם, כיצד לבנות את הכביש החדש בצורה הנכונה ביותר ועם ההשפעה הסביבתית הנמוכה ביותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים