שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הסיוט של הקיץ: מה עושים כשהחופשה משתבשת?
    הגעתם לחו"ל וגיליתם שהמזוודות אבדו? התייבשתם שעות בשדה התעופה בגלל עיכוב בטיסה? נשפך עליכם קפה רותח במטוס? לרגל שיא עונת הטיסות, בה צפויים לטוס מיליוני ישראלים, בדקו עבורכם - איך מומלץ לפעול ומתי תהיו זכאים לקבל פיצוי?

    החופש הגדול בעיצומו ועונת החופשות בשיאה. כשאנו רוכשים כרטיסי טיסה לחו"ל, אנו מצפים שהטיסה שלנו תעבור חלק ושנגיע לחופשתנו המפנקת בה השקענו ממיטב כספנו בזמן המתוכנן, בריאים ושלמים ועם כל המזוודות ששלחנו. עם זאת, לעתים מתרחשות במהלך הטיסה בעיות שעלולות לקלקל ואפילו להרוס חלילה את חופשתנו.

     

    גם זה חשוב: איך אורזים מזוודה לחופש?    (צילום: אלי סגל)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    בדקנו עבורכם עם עו"ד לענייני תעופה אהוד פאי, כיצד מומלץ לפעול, ולמי כדאי לפנות במקרים אלה. ולא פחות חשוב: מתי תהיו זכאים לקבל פיצוי - וכמה.

     

    אובדן מזוודה

    נתחיל מאחד המצבים המעצבנים שעלולים להתרחש, כשאנו נוחתים לאחר טיסה מתישה, מגיעים למסוע המזוודות בשדה התעופה - ומגלים שהמזוודות לא הגיעו. אנו מוצאים את עצמנו מתעסקים בביורוקרטיה ובהתרוצצויות בחיפושים אחר רכישת ציוד חלופי, במקום להיות כבר במלון.

     

    מה ניתן לעשות כדי למנוע אובדן מזוודות?

     

    "ראשית חובה לערוך ביטוח אובדן מזוודות. ביטוח כזה יכול לעזור לכם לקבל בחזרה את השווי הריאלי שלהן, מאחר וההחזר שתקבלו מחברות התעופה מוגבל. בנוסף, חשוב לתייג את המזוודות בפרטי יצירת הקשר עמכם בחו"ל ולצייד אותן במרכיב זיהוי בולט על מנת להפחית את הסיכוי שהן תילקחנה בטעות. בנוסף, מומלץ לצלם את התוויות עם המספרים הסידוריים של המזוודות.

    המסוע מסתובב, והמזדווה שלכם לא מגיעה. מה עושים? (צילום: Shutterstock)
    המסוע מסתובב, והמזדווה שלכם לא מגיעה. מה עושים?(צילום: Shutterstock)

    "שימו לב, שאם ברצונכם להטיס במזוודות ציוד יקר כמו מחשבים, ציוד סקי וכיו"ב, חובה לציין זאת במפורש בפני נציגי חברת התעופה לפני הטיסה, ולמלא טופס הצהרת ערך מיוחדת, עבורו אמנם תידרשו לשלם תשלום נוסף, אך אם חלילה המזוודות יאבדו לכם, תקבלו החזר ריאלי לערך הציוד".

     

    מה עושים אם המזוודות אבדו?

     

    "אם לאחר הנחיתה בשדה התעופה גיליתם שהמזוודות אבדו, עליכם לפנות באופן מיידי לנציגי חברת התעופה, לדווח על כך ולדרוש לקבל עותק של הדו"ח. כמו כן, כדאי למסור לנציגי חברת התעופה פרטי יצירת קשר עמכם בחו"ל, ולבקש לקבל את שמות נציגי חברת התעופה עמם שוחחתם. אם לא קיבלתם את המזוודות ונאלצתם לשהות בחו"ל ולרכוש ציוד חלופי כדוגמת ביגוד ומוצרי טואלטיקה, חובה לשמור את כל הקבלות, על מנת לדרוש לאחר מכן מחברת התעופה החזר. עם זאת, שימו לב שלא מומלץ להתפרע ולרכוש חליפות יוקרה כי עבורן סביר להניח שלא תקבלו החזר".

     

    עדכונים נוספים כל הזמן גם בפייסבוק ynet חופש

     

    מה הפיצוי שאפשר לקבל?

     

    "פיצוי עבור עוגמת נפש במקרים של אובדן מזוודות בדרך כלל לא ניתן לקבל. התשלום שניתן הוא החזר עבור ההוצאות ומוגבל עד לתקרה של כ-6,000 שקל. אל תביעתכם לחברת התעופה יש לצרף את הדו"ח שמילאתם בשדה התעופה ואת כל הקבלות עבור הציוד החלופי שרכשתם. תביעה בנושא זה ניתן להגיש עד שנתיים מהמקרה. במידה ויש הפרש בין ההוצאות בהן נשאתם להחזר שקיבלתם מחברת התעופה, ניתן לדרוש את ההפרש מחברת הביטוח - במידה וכמובן עשיתם ביטוח".

     

    עיכובי וביטולי טיסות

    אחת הבעיות הנפוצות בטיסות, בעיקר בעידן הלואו-קוסט, היא עיכובים וביטולים של טיסות. מדובר בתופעה היכולה לגרום לעוגמת נפש רבה, ולעתים להרוס או לקצר לכם משמעותית את החופשה. עם זאת, בשנת 2012 חוקק בישראל חוק הנקרא חוק שירותי תעופה (הידוע גם בכינויו "חוק טיבי"), המסדיר את זכויות הנוסעים במקרים של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה.

     

    מה מגיע לנו במקרים של עיכוב בטיסה?

     

    "החל מהשעה השלישית לעיכוב, מחויבת חברת התעופה לספק לכם על חשבונה ובהתאם לזמן ההמתנה שירותי סיוע כמו מזון, שתייה ושירותי תקשורת (שתי שיחות טלפון ומשלוח פקס או מייל)", אומר עו"ד פאי ומוסיף: "החל מהשעה החמישית לעיכוב, על חברת התעופה לפנות אתכם למלון, אם ההמתנה לטיסה הייתה כרוכה בשהייה של לילה, ולספק לכם הסעות משדה התעופה למלון ובחזרה.

    מה עושים אם הטיסה מתעכבת? (צילום: יריב כץ)
    מה עושים אם הטיסה מתעכבת?(צילום: יריב כץ)

    "כמו כן, החל מהשעה החמישית לעיכוב, תהיו זכאים לדרוש מחברת התעופה לבטל את כרטיס הטיסה, ובמקרה כזה תהייה חברת התעופה מחויבת לשלם לכם את מלוא התמורה ששילמתם עבור הכרטיסים".

     

    מה הפיצוי שאפשר לקבל?

     

    "במקרים של ביטול טיסה (גם של רישום יתר - Overbooking) או עיכוב של יותר משמונה שעות, תהיו זכאים לקבל פיצוי כספי במזומן, ששיעורו תלוי במרחק האווירי של הטיסה, הנע בין 1,280 שקלים לנוסע ליעדים הקרובים לבין 3,070 שקלים ליעדים רחוקים יותר, למעט במקרים בהם חברת התעופה הוכיחה שהסיבה לעיכוב או ביטול הטיסה נבע בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה כמו מזג אוויר או מצב בטחוני וכיו"ב"

     

    יש הבדל בין החוק הישראלי לחוק האירופי?

     

    "החוק בישראל המסדיר את זכויות הנוסעים במקרים של עיכובי וביטולי טיסות, חוקק בהתבסס על התקנות האירופיות החלות בנושא זה באיחוד האירופי", מסביר עו"ד פאי. "עם זאת, בעוד שהחוק הישראלי מקנה לנוסעים זכאות לפיצוי כספי במקרים של ביטול טיסה או עיכוב בטיסה של יותר שמונה שעות בלבד, על פי התקנות האירופיות הזכאות לפיצוי מתחילה כבר במקרים של עיכוב בטיסה של יותר משלוש שעות, ונע בין 250 אירו ל-600 אירו. ההבדל משמעותי לטובת הנוסעים".

     

    לאילו טיסות התקנות האירופיות רלוונטיות?

     

    "תקנות אלה רלוונטיות לכל טיסה של חברת תעופה ממדינה השייכת לאיחוד האירופי, לדוגמה טיסה של חברה הולנדית מתל אביב לאמסטרדם, או של חברה גרמנית מניו יורק לפרנקפורט. כמו כן, התקנות רלוונטיות לכל טיסה הממריאה משדה תעופה המצוי במדינה השייכת לאיחוד, לדוגמה טיסה של חברת תעופה ישראלית הממריאה מברצלונה לתל אביב או של חברת תעופה סינית שהמריאה מפריז לבייג'ינג".

    תעריפי הפיצוי על פי האיחוד האירופי ועל פי החוק הישראלי
    תעריפי הפיצוי על פי האיחוד האירופי ועל פי החוק הישראלי

    תאונה בטיסה

    הטיסות העמוסות, בעיקר בחודשי הקיץ, מכילות מאות נוסעים בשטח צפוף ולחוץ, ומטבע הדברים עלולה להתרחש במהלך הטיסה תאונה שעשויה לגרום לעוגמת נפש רבה, ובמקרים מסוימים גם לנזק גופני, אפילו כזה בלתי הפיך. כך למשל, במקרים של כוויות עקב שפיכת קפה או תה רותח, נפילת חפצים על הראש מתאי האחסון, פגיעה מעגלת המזון או נפילה במהלך עלייה וירידה מהמטוס.

     

    מה עושים במקרים כאלה?

     

    "חשוב לצלם ולהסריט את האזור בו התרחשה התאונה, ולאסוף מהנוסעים שהיו עדים לה את פרטיהם המלאים. כדאי גם לפנות לטיפול רפואי בסמוך לתאונה (אם היא התרחשה בטיסה יש לפנות לצוות הטיסה ולאחר מכן לחדר מיון), ולציין במפורש ממה ואיפה נפצעתם, ולדרוש לקבל את התיעוד הרפואי ואת דו"ח התאונה. בנוסף, כדאי לצלם את הפציעה מיד עם התרחשותה, ולשמור את שמותיהם של צוות הטיסה שטיפל בכם".

     

    מי אחראי לפצות אותנו במקרים האלה?

     

    "אם חלילה נפצעתם במהלך הטיסה (גם במהלך עלייה או ירידה מהמטוס), קיימת אחריות כמעט מוחלטת לחברת התעופה לפצות אתכם, אלא אם כן היא הצליחה להוכיח שהתאונה אירעה באשמתכם הבלעדית או אם היא הצליחה להוכיח שהיא ועובדיה נקטו בכל האמצעים הנדרשים על מנת למנוע אותה. יחד עם זאת, במידה וחלילה הנזק שנגרם לכם היה כתוצאה ממחלה (לדוגמה התקף לב או אירוע מוחי), לא תהיה חברת התעופה מחויבת לשלם לכם פיצוי, מאחר ולא מדובר בתאונה".

     

    מה הפיצוי שנוכל לקבל?

     

    "שיעור הפיצוי שייפסק תלוי בהיקף הנזק הגופני שנותר לכם בעקבות התאונה. במרבית התביעות נדרש להצטייד בחוות דעת של מומחה על מנת להוכיח את הנזק, ולעתים גם בחוות דעת של מומחה בתחום הבטיחות. ככל והנזק שנגרם הוא לצמיתות, הפיצוי יהיה משמעותית גבוה יותר ויכול להגיע גם למאות אלפי שקלים - לעומת נזק זמני וחולף שבדרך כלל יגיע לאלפי שקלים בלבד. כך לדוגמה בפסק דין שניתן בנושא זה, חויבה חברת תעופה לשלם לנוסע פיצוי בסך של כ-150 אלף שקלים, לאחר שהוא נפגע בזמן המראת המטוס מעגלת המזון שלא הייתה נעולה כנדרש, פגעה בעוצמה בברכיו וגרמה לו לנזק גופני בלתי הפיך".

    עו"ד אהוד פאי
    עו"ד אהוד פאי

    • אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "הסיוט של הקיץ: מה עושים כשהחופשה משתבשת?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יריב כץ
    לוח הטיסות. מה עושים כשהחופשה משתבשת?
    צילום: יריב כץ
    מומלצים